معاون وزیر آموزش و پرورش: فعالیت های پرورشی باید از كارهای نمایشی فاصله بگیرد

تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: فعالیت های فرهنگی و پرورشی در مدارس باید بر محور تربیت معلم و مربی برای پرورش دانش آموزان باشد و در این میان باید از اقدامات نمایشی فاصله بگیریم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، مهدی فیض روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار كرد: معلم و مربی مهمترین ركن تعلیم و تربیت دانش آموزان شایسته است، بنابراین اگر محتوای آموزشی و ساختمان مناسب داشته باشیم، اما معلم شایسته در مدارس نباشد تمامی تلاش ها بی ثمر خواهد بود.
وی افزود: تربیت باید در همه ابعاد مبتنی بر آموزه های قرآنی باشد از این رو باید دقت شود تا در خارج از این چارچوب اهداف و آرمان های نظام تعلیم و تربیت را دنبال نكنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: نگاه به آموزش و پرورش در دوره مدیریتی جدید این است كه پرورش مقدم بر آموزش است اما در كنار آن آموزش نیز مقدمه ای بر پرورش خواهد بود.
وی، تقویت برنامه های مدرسه محور با بهره گیری از ابتكارات و نوآوری های مسوولان مدرسه را از دیگر اهداف و شعارهای این معاونت در دوره مدیریتی جدید عنوان كرد و اظهار داشت: فعالیت ها باید به گونه ای باشد كه از توانمندی تیم درون مدرسه ای استفاده و برنامه ها از حالت بخشنامه ای خارج شود.
فیض ادامه داد: باید ابتكار عمل در دست مدیر مدرسه و در راستای جلب مشاركت دانش آموزان باشد زیرا صرفا با كادر اداری به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
وی با بیان اینكه طرح های این معاونت در سه گروه طرح های ساختاری، مطالعاتی و عملیاتی تنظیم شده است، گفت: در طرح های ساختاری بازمهندسی ستاد معاونت پرورشی و فرهنگی و بازمهندسی سازمان دانش آموزی با رویكرد حركت محور شدن این سازمان برای فعالیت های دانش آموزان در سطح كشور و مدرسه و باز تعریف نحوه فعالیت این سازمان، انجمن اسلامی دانش آموزان و هلال احمر مدنظر است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: اكنون دو شورا در سطح این معاونت در حال شكل گیری است كه تركیب آنها مشخص شده و از دی ماه فعالیت خود را آغاز می كنند كه شامل شورای پیشكسوتان تربیت با هدف تدوین مدل های مفهومی در تربیت اسلامی و شورای امور تربیتی با هدف بازخوانی، نقد و تجدید نظر در طرح های علمیاتی حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی است.
فیض ادامه داد: در حوزه مطالعاتی نیز تدوین الگوی دانش آموز شایسته آموزش و پرورش رسمی كشور در تراز آرمان های انقلاب اسلامی كه از سند تحول بنیادین نظام آموزشی استخراج می شود، مدنظر قرار دارد تا دانش آموزان با گرفتن مدرك دیپلم با ویژگی های خاص تحولی به جامعه وارد شوند.
وی بیان داشت: یكی از طرح های مطالعاتی، تبیین سیاست های تبلیغی و ترویجی و فعالیت های مدرسه ای است كه این سیاست ها باید تدوین و ابلاع شود تا مربیان در مدارس با ظرفیت های برنامه های تربیتی مواجه شوند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش دیگر فعالیت در طرح های مطالعاتی را بازتعریف نقش كانون های فرهنگی عنوان كرد و گفت: اكنون حدود یكهزار و 300 كانون فرهنگی در كشور وجود دارد كه یكهزار و 100 كانون از این تعداد می تواند به عنوان مدارس تكمیلی فعالیت های خود را دنبال كنند.
فیض اضافه كرد: به دنبال بارتعریفی از فعالیت های این كانون ها هستیم تا فعالیت هایی كه در قالب مدرسه قابل اجرا نیست در این كانون ها به عنوان مدارس تكمیلی اجرا شود.
وی به فعالیت 750 مركز دارالقرآن در سراسر كشور اشاره كرد و اظهار داشت: لازم است تا نقش این مراكز در كنار فعالیت های درون مدرسه ای برای تحقق اهداف قرآنی باز تعریف شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه به طرح های عملیاتی مدنظر این معاونت اشاره كرد و گفت: ایجاد یك پایگاه اینترنتی برای ارایه اطلاعات فرهنگی مورد نیاز مربیان پرورشی در مدارس از جمله اقدامات در قالب این طرح است.
فیض با بیان اینكه باید ساز و كارهایی طراحی شود تا همه فعالیت های درون مدرسه ای با رنگ و بوی تربیتی محقق شود، گفت: ساز و كارهایی همچون استخدام معلم و فعالیت های علمی باید با نگاه و رویكرد تربیتی باشد تا بتواند آموزش و پرورش را به نظامی تبدیل كند كه خروجی های آن مایه سربلندی خانواده ها و كشور باشند.
وی درمورد راهكارهای معاونت پرورشی و فرهنگی برای جلوگیری از آسیب های دانش آموزی نیز یادآورشد: آسیب های اجتماعی یك جنبه پیامدی دارد كه اگر صرفا بخواهیم به این پیامدها بنگریم مشكل هیچ گاه برطرف نمی شود از این رو یكی از راه های پیشگیری این است كه آموزه های تربیتی خود را با دقت بیشتری تبیین كنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هنوز با شرایط مطلوب ارایه شیوه ها و آموزش های كاهش پیشگیری از آسیب های اجتماعی فاصله داریم كه بخشی از این نقص در داخل آموزش و پرورش و بخشی از آن مربوط به مسایل بیرون از این وزارتخانه است.
فیض بیان داشت: وقتی خانواده ها بدون هرگونه محدودیتی ابزارهای فرهنگ غرب را در اختیار فرزندان خود قرار می دهند این مساله منجر به بروز برخی آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان در خارج از محیط مدرسه می شود از این رو همه دستگاه های ذیربط و البته خانواده ها باید در كنار هم قرار گیرند تا آسیب ها كاهش یابد.
وی گفت: وقتی مدام علایم ناكارآمدی فعالیت بخش های مختلف كشور در فضای فرهنگی جامعه القا می شود و دانش آموز در فضای مطبوعاتی با این امور مواجه می شود نسبت به آینده ناامید خواهد شد و القای همین علایم ناكارآمدی نظام حكومتی و اجتماعی بحران زا است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: زمانی كه دانش آموز، آرمانی نداشته باشد به آسیب ها گرفتار می شود كه تمامی این عوامل در محیطی خارج از مدرسه بروز می كند و از آنجا كه این آسیب ها صرفا در فضای مدرسه شكل نمی گیرد پیشگیری آن هم در فضای مدرسه محقق نمی شود.
وی افزود: مهندسی فرهنگی جامعه باید به سمتی برود كه امید و آرمان ها را به نسل جوان و نوجوان القا كندتا از این مسیر بتوانیم به تعلیم و تربیت مناسب برسیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری با بیان اینكه تربیت دانش آموزان در مقوله هنر و تربیت هنری با بهره گیری از ابزار هنری یكی دیگر از اهداف این معاونت است، گفت: تلاش داریم تا زمینه های رشد هنری را هدفمند كنیم تا هنر صرفا برای هنر نباشد بلكه برای انتقال یك اندیشه و ایده متعالی شكل بگیرد.
فیض افزود: از این رو در صدد هستیم تا بین اداره كل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و جشنواره رشد تعاملی برقرار كنیم تا بتوان از ظرفیت های این جشنواره در فعالیت های تربیتی مدارس استفاده كرد.

** تنها 20 هزار مدرسه با حضور روحانی نماز جماعت برگزار می شود
مدیر كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: در این حوزه سه اصل محوریت مدرسه، فراگیری در عین اثر بخشی و مشاركت پذیری و توسعه مشاركت ها مد نظر است.
محمدرضا مسیب زاده ادامه داد: در اصل فراگیری در عین اثر بخشی از آنجا كه آموزش و پرورش مسوول آموزش و تربیت بیش از 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز است به اثربخشی برنامه ها برای این جمعیت عظیم توجه ویژه دارد.
وی با بیان اینكه در آموزش و پرورش نیاز به عزم و مشاركت همگانی داریم زیرا این وزارتخانه به تنهایی پاسخگوی نیازها نیست، بیان داشت: هفته قرآن، عترت ونماز از 23 آذرماه آغاز شده است و برای این هفته 63 عنوان كتاب تهیه شده و در اختیار مدارس قرار گرفته است.
مدیر كل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هفت عنوان از این كتاب ها با عنوان گنجینه عظیم ویژه مسابقات نهج البلاغه، ‌هفت عنوان كتاب با عنوان بهره بیشتر ویژه مسابقات تفسیر، هفت عنوان كتاب 'راهنمای زندگی' ویژه صحیفه سجادیه و هفت عنوان كتاب 'راه آسمان ' و ندای رحمت و 17 عنوان كتاب مصباح الهدی برای تمامی پایه های تحصیلی در مدارس توزیع شده است.
مسیب زاده خاطرنشان كرد: امسال 11 عنوان كتاب ویژه 12 پایه تحصیلی در حوزه حفظ موضوعی آیات قرآن تهیه شده است تا دانش آموزان به صورت كاربردی از این آیات در زندگی روزمره خود استفاده كنند.
وی اضافه كرد: در راستای توانمندسازی نیروی انسانی دو دوره آموزشی ویژه 750 نفر از مربیان و دوره توانمند سازی ویژه یك هزار و 200 نفر از كارشناسان برگزار شد.
مدیر كل اداره قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه از 65 هزار مدرسه با جمعیت بالای 50 نفر،‌63 هزار مدرسه دارای نمازخانه هستند، گفت: در حدود 80درصد این مدارس نماز جماعت برگزار می شود اما باید توجه داشت كه تنها در 20 هزار مدرسه نماز جماعت با حضور روحانی اقامه می شود كه لازم است حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات به كمك آموزش و پرورش بیایند.
فراهنگ**1883**1027**خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش