پژوهش سراهاي دانش آموزي كشور بيش از 2 برابر افزايش يافت

ياسوج- ايرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد پژوهش سراهاي دانش آموزي كشور در سه سال اخير با بيش از 2 برابر افزايش از 300 واحد به 615 واحد رسيده است.

به گزارش ايرنا، علي زرافشان روز چهارشنبه در همايش برگزيدگان علمي و نخبه هاي آموزشي مقاطع تحصيلي متوسطه اول و دوم كهگيلويه و بويراحمد در ياسوج اظهار داشت: افزايش تعداد پژوهش سراها زمينه و بستر لازم براي گسترش فعاليت هاي علمي و پژوهشي دانش آموزان كشور را بيش از پيش فراهم كرده است.
وي گفت: نخستين پژوهش سراي دانش آموزي كشور در سال 1381 در تهران افتتاح شد و با وجود گذشت تنها سه سال افزايش تعداد آنها رشد چشمگيري داشته است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به هفته پژوهش سال جاري (15 تا 19 آذر)، افزود: رويكرد پژوهشي داراي اهميت ويژه اي در نظام آموزشي كشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالي است.
زرافشان بيان كرد: توجه ويژه اي در سه سال اخير به توسعه امر پژوهش در آموزش و پرورش شده و يكي از دلايل آن نيز باور كردن توان و ظرفيت علمي دانش آموزان توسط مسئولان اجرايي و متوليان امر است.
وي عنوان كرد: هم اكنون فعاليت هاي علمي و پژوهشي دانش آموزان كشور مورد حمايت همه جانبه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري قرار مي گيرد.
زرافشان ابراز داشت: نهادهاي علمي كشور نيز تعامل و همكاري لازم را با وزارت آموزش و پرورش در راستاي حمايت از فعاليت هاي علمي و پژوهشي دانش آموزان دارند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان كشور در سه سال اخير توانسته اند به خوبي توانمندي هاي خود را در عرصه هاي علمي و پژوهشي به نمايش گذارند.
زرافشان اظهار داشت: مسئولان وزارت آموزش و پرورش نيز براي تجاري سازي پژوهش ها و يافته‌هاي علمي دانش آموزان كشور از هيچ تلاشي دريغ نمي‌كنند.
وي با اشاره به اينكه پژوهش تنها مختص دانشجويان و جامعه دانشگاهي نيست، افزود: هم اكنون براي دانش آموزان هر سه دوره تحصيلي ابتدايي و متوسطه اول و دوم كشور جشنواره‌هاي علمي برگزار مي‌شود كه از مهمترين آنها مي‌توان به جشنواره جابر بن حيان و نوجوان خوارزمي اشاره كرد.
زرافشان بيان كرد: پژوهش‌هاي دانش آموزان كشور بايد كاربردي و بر اساس نيازهاي روز جامعه باشند تا علاوه بر تأثيرگذاري امكان تجاري سازي آنها نيز فراهم باشد.
وي عنوان كرد: هر كدام از دانش آموزان كشور داراي يك نوع هوش و يا توانمندي هستند كه بايد شناسايي و در مسير صحيح هدايت شوند و در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش نيز به اين موضوع مهم توجه جدي شده است.
زرافشان ابراز داشت: وزارت آموزش و پرورش در حال تلاش براي توجه به استعدادهاي متنوع دانش آموزان و شناسايي آنها به منظور شكوفايي و مورد حمايت قرار گرفتن است.
رئيس بنياد نخبگان كهگيلويه و بويراحمد نيز با اشاره به اهميت علم، دانش و عالم، گفت: نخبگان افرادي كارآمد، برجسته و تأثيرگذار در جامعه هستند و علمي مطلوب است كه براي جامعه مفيد باشد.
يوسف نيكروز اظهار داشت: عالم بودن و نخبگي تعهدآور است و فرد نخبه نيز براي كاهش و يا رفع مشكلات جامعه خود مسئوليت سنگيني بر عهده دارد.
وي علم را منشأ كسب قدرت و ثروت دانست و افزود: فناوري بايد به ثروت و سودآوري تبديل شود زيرا در اين صورت مؤثرتر خواهد بود.
نيكروز با اشاره به نامگذاري سال جاري توسط رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل، بيان كرد: اقتصاد دانش بنيان پايه و اساس تحقق اقتصاد مقاومتي است و بايد بيش از پيش در اين استان جدي گرفته شود.
135 دانش آموز و فرهنگي كهگيلويه و بويراحمد در اين همايش در بخش هاي رتبه هاي زير 100 كنكور سراسري سال 1395، رتبه هاي اول تا سوم كشوري جشنواره ها و مسابقات، رتبه هاي اول تا سوم استاني آزمون مرحله سوم پيشرفت تحصيلي مدارس عادي و خاص، دبيران و مديران حائز رتبه هاي اول تا سوم كشوري، روسا و معاونان برتر پروژه مهر و ارتقاي ميانگين نمرات دروس نهايي دوره متوسطه دوم و گروه هاي آموزشي برتر با اهداي لوح سپاس و جوايز ارزنده مورد تجليل قرار گيرند.
سه نفر از مسئولان اجرايي كهگيلويه و بويراحمد شامل محمدعلي جاويد شهردار ياسوج، يوسف نيكروز رئيس بنياد نخبگان و فرج الله راد مديركل آموزش فني و حرفه اي به دليل تعامل و همكاري لازم با اداره كل آموزش و پرورش استان در اين همايش تجليل شدند.
چهار كتاب مربوط به حوزه متوسطه به نام هاي راه نهايي در سه جلد و برنامه عملياتي در يك جلد نيز در اين همايش رونمايي شد.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: مجيد ملازاده
7535/6110/1772

سرخط اخبار فرهنگ