۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82336179
T T
۰ نفر
فوتبال زنان؛مشكلات، موانع و انتظارات در گفت و گو با سرمربی  دختران زیر 19 سال

تهران – ایرنا – زنان ورزشكار ایران در رشته های مختلف این روزها موفقیت های غرور آفرینی برای كشور ثبت می كنند و برغم محدودیت ها و موانع موجود در راه فعالیت های ورزشی این قشر از جامعه، همواره شاهد هستیم كه زنان ایرانی با غلبه بر مشكلات و موانع با كسب افتخارات ورزشی در عرصه های بین المللی از جمله المپیك، پارالمپیك ، رقابت های جهانی و آسیایی به شایستگی توانمندی های خود را در این عرصه به بهترین شكل ممكن به منصه ظهور رسانده اند.

فوتبال و فوتسال از جمله این عرصه های ورزشی است كه این روزها زنان فوتبالیست و فوتسالیست كشور با عملكرد مطلوب و موفقیت ها در عرصه داخلی و خارجی نگاه ها را به سمت خود متوجه كرده اند و این توجه را به خاطر شرایط خاص فوتبال و فوتسال برای زنان ایرانی با توجه به رعایت پوشش حجاب،با حساسیت بیشتری از سوی رسانه های خارجی شاهد هستیم.
برای بررسی بیشتر وضعیت فوتبال زنان ایران، شرایط موجود و ایده ال برای این قشر از ورزشكاران جامعه، موانع و مشكلات پیش روی زنان فوتبالیست و همچنین انتظارات از فوتبال زنان با 'مهناز امیر شقاقی' چهره نام آشنای فوتبال زنان ایران كه با كوله باری از دانش و تجربه سالها به شناسایی استعدادها و همچنین آموزش فوتبال به دختران و زنان ایرانی مشغول است، گفت و گو كردیم كه در ذیل می آید.
از نظر مهناز امیر شقاقی سرمربی تیم فوتبال دختران زیر 19 سال ایران، دختران و زنان فوتبالیست و فوتسالیست ایران می توانند حرف های زیادی برای زدن در عرصه بین المللی داشته باشند و همچنین مربیان زن داخلی در این رشته را جزو بهترین های جهان می داند كه به عقیده او همین مساله فوتبال زنان ایران را بی نیاز از مربی خارجی كرده است.

* پی ریزی غلط برای فوتبال زنان در ایران
سرمربی تیم فوتبال دختران زیر 19 سال ایران یكی از عمده ترین مشكلات فوتبال زنان كشور را شروع دیرهنگام فوتبال برای دختران عنوان كرده و می گوید: اساسا پایه های فوتبال زنان در ایران درست پی ریزی و پایه گذاری نشده است، زیرا به نظر من این رشته باید از یك سن خاص آغاز شود و آموزش درست و اصولی دختران فوتبالیست باید در مدارس واقعی فوتبال باشد.
امیرشقاقی با بیان اینكه مدارس فوتبال در ایران تنها تابستان ها فعالیت می كنند و همین مساله در نخستین گام مانع از آموزش حرفه ای دختران فوتبالیست می شود، افزود:برخی افراد صرفا با هدف درآمد زایی در فصل تعطیلی مدارس جایی را به نام مدرسه فوتبال راه اندازی می كنند و با پایان تابستان همه چیز تعطیل می شود و همه چیز دو باره می رود تا تابستان سال دیگر .
این استاد تربیت بدنی دانشگاه ادامه داد:‌ باید با یك تفكر و خرد جمعی این مشكل فوتبال اصلاح شود تا پایگاه هایی با عنوان مدارس فوتبال رسمیت داشته و مورد حمایت قرار گیرند و با استفاده از برترین و برجسته ترین مربیان و مدرسان فوتبال،كار آموزش فوتبالیست ها به صورت حرفه ای در این پایگاه ها انجام و مورد ارزیابی قرار گیرد.
امیرشقاقی بر این باور است كه دختران باید در سنین بین 8 تا 10 ساله در مدارس فوتبال به صورت حرفه ای كار آموزش را آغاز كنند و حتی ‌یادآور می شود كه فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا ) سن شروع آموزش فوتبال برای دختران را 6 سال تعیین كرده است .
سرمربی تیم فوتبال دختران جوان در همین رابطه به تورنمنت سال گذشته در سوچی روسیه اشاره كرد و گفت :در این تورنمنت فوتبال زنان با بازیكنان و مربیان تیم های مختلف اروپایی و آمریكا صحبت می كردم و متوجه شدم بسیاری از دختران آن ها آموزش فوتبال را حتی از سنین چهار سالگی آغاز می كنند و این درحالی است كه ما آموزش را از 13 سالگی آغاز می كنیم و یك اختلاف 8 ساله بین شروع فوتبال زنان در ایران با سایر كشورها وجود دارد كه بسیار جدی بوده و اصلا به نفع فوتبال زنان ما نیست .
امیرشقاقی گفت:‌ باید به این نكته هم توجه داشته باشیم كه درصد كمی از دختران فوتبالیست ما این شانس را دارند كه در همان سن 13 سالگی شناسایی شوند و اینجاست كه اهمیت وجود پایگاه های استعداد یابی در استانها و شهرستان ها مشخص می شود و به طور قطع بین بازیكنی كه خودجوش فوتبال بازی كرده با بازیكنی كه استعدادش كشف وشناسایی شده و از سنین پایین آموزش های لازم را فراگرفته است، تفاوت فاحشی وجود دارد.
این مربی فوتبال بانوان كمبود زمین چمن در استان ها و شهرهای مختلف كشور را از دیگر مشكلات جدی فوتبال زنان دانست و افزود:‌ بعد از استعدادیابی، بسیاری از دختران علاقمند به فوتبال به دلیل فراهم نبودن امكانات لازم از جمله نبود زمین چمن مناسب در شهرها و استان هایشان در سالن فوتسال تمرین می كنند و از سوی دیگر به دلیل همكاری با مدارس شان در قالب تیم های فوتسال تمرین كرده و در مسابقات آموزشگاهی شركت می كنند كه این مساله به تربیت و پرورش بازیكن 'فوتبال' آسیب می زند.
امیرشقاقی ادامه داد:‌ به خاطر وجود همین محدودیت ها و مشكلات، الان بسیاری از بازیكنان فوتبال از تیم های فوتسال جذب می شوند كه این اصلا به نفع فوتبال زنان نیست.

** نیازی به مربی خارجی نداریم
سرمربی تیم ملی فوتبال دختران زیر 19 سال همچنین معتقد است فوتبال زنان ایران به مربی خارجی نیاز ندارد زیرا ایران خود بهترین مربیان زن را در اختیار دارد.
امیر شقاقی گفت:‌‌در كشورهای دیگر مردان بدون محدودیت مربیگری تیم های فوتبال زنان در سطوح مختلف سنی را به عهده می گیرند و مربیان زن جز در موارد بسیار نادر اغلب به عنوان كمك با تیم های ملی یا باشگاهی فعالیت می كنند و حداكثر پیشرفت آنان همكاری با تیم های پایین یا دسته دوم به عنوان سرمربی است .
وی ادامه داد:‌ اما در ایران وجود فضای خاص برای ورزش بانوان این فرصت را ایجاد كرده كه آنها خودشان در بخش های مختلف از جمله مربیگری و داوری امكان فعالیت داشته باشند و برای پیشرفت و رقابت در این حوزه از نظر علمی نیز دانش خود را بروز می كنند بنابر این عملا تجربه آنان افزایش یافته و در كار خود بسیار پیشرفت كرده اند.
به گفته امیرشقاقی هر تیم فوتبال زنان در ایران، یك مربی زن می خواهد و همین حضور فعال در رقابت های لیگ و بین المللی این مربیان را جزو بهترین های دنیا كرده است و این فرصت بسیار مغتنمی است كه مربیان فوتبال زنان ایران جایگاه بسیار خوبی در بین همكاران خود در این دیگر كشورها دارند.

** اختلاف تقویم ورزشی جهان و ایران به ضرر ورزش زنان است
سرمربی تیم فوتبال دختران زیر 19 سال ایران در بخش دیگری از صحبت هایش می گوید، اختلاف در ورزش زنان و مردان در همه رشته های ورزشی دیده می شود اما در رشته فوتبال شاید به دلیل پر مخاطب بودن آن، زنان فوتبالیست شرایط مناسب تری دارند.
به گفته وی دختران و زنان فوتبالیست در همان كمپ و خوابگاه مردان تمرین و استراحت می كنند و فدراسیون چه در زمان علی كفاشیان و چه در دوره ریاست مهدی تاج فوتبال زنان همیشه مورد توجه و حمایت جدی بوده است.
امیرشقاقی ادامه داد: اما ‌واقعیت این است كه زنان به اندازه مردان به تورنمنت ها فوتبال اعزام نمی شوند و با وجود مكاتبات و پیگیری های فدراسیون،فوتبال زنان كمتر شانس برگزار دیدارهای تداركاتی یا دوستانه خارجی را بدست می آورد.
این مربی مشكل اصلی در این زمینه را اختلاف تقویم ورزشی ایران با تقویم جهانی عنوان كرد و گفت:‌ تقویم جهانی از دی و بهمن شروع می شود و این درحالی است كه آغاز تقویم ورزشی ایران از فروردین و اردیبهشت ماه است و كشورهای خارجی در این شرایط خیلی سخت می توانند در مقابل خواسته ما برای داشتن دیدارهای دوستانه یا تداركاتی پاسخ مثبت بدهند.
او اضافه كرد: منصفانه نیست كه همه مشكلات و ریشه اختلاف در ورزش زنان و مردان در زمینه برگزاری اردوها تداركاتی و دیدارهای دوستانه به گردن روسای فدراسیون ها انداخته شود زیرا آنان همه تلاش خود را برای پیشبرد برنامه های فوتبال زنان انجام داده اند و با وجود مكاتبات زیاد به دلیل مشكل بالا ما در این حوزه عملكرد موفقی نداشته ایم و ناكافی بودن دیدار تداركاتی مانع از افزایش تجربه بازیكنان می شود.
امیرشقاقی در همین رابطه از حضور محمد رضا ساكت به عنوان مدیر تیم های ملی در فدراسیون فوتبال ابراز خرسندی كرد و گفت:‌ امیدوارم باحضور وی شاهد تحولات مثبتی در حوزه فوتبال زنان باشیم و با برنامه ریزی های دقیق و پیگیری های لازم زنان فوتبالیست ایران بتوانند با حضور در اردوهای تداركاتی و انجام مسابقات دوستانه بیشتر بر تجربیات خود بیافزایند..

** حامیان مالی حتی با یك پخش تلویزیونی پنج دقیقه ای هم سراغ فوتبال زنان می آیند
این مربی فوتبال زنان می گوید: ‌نداشتن حامی مالی از معضلات قدیمی و همیشگی فوتبال زنان است زیرا این رشته نمی تواند حامیان مالی را برای سرمایه گذاری با هدف تامین هزینه های خود ترغیب كند.
به گفته امیرشقاقی وقتی یك پروژه اقتصادی درآمدزا نباشد توجیه مناسبی هم برای جلب همكاری ندارد و در نتیجه به راحتی كنار گذاشته می شود درحالی كه این مشكل با پخش تلویزیونی حداقل پنج دقیقه از مسابقات فوتبال تیم ملی و تیم های باشگاهی قابل حل است.
وی ادامه داد: فوتبال زنان هرگز انتظار پخش 90 دقیقه مسابقه را ندارد اما این بخش باید به صورتی باشد كه حامی مالی فرصت استفاده از فضای تبلیغاتی را بیابد و برای استفاده از آن خودش بهترین راهكار را ارایه كند.

** باشگاه ها به فوتبال زنان توجهی ندارند، فدراسیون بار را بدوش می كشد
سرمربی تیم فوتبال دختران جوان ایرانی با طرح این سوال كه 'كدام یك از تیم های بزرگ كشور در حوزه زنان تیم داری می كنند؟' ادامه داد:‌ یكی از مشكلات عمده فوتبال زنان این است كه به خاطر بی توجهی باشگاه ها به موضوع فوتبال زنان روند بازیكن سازی در ایران معكوس شده است .
امیر شقاقی توضیح داد:‌ در تمام دنیا بازیكنان توسط استعداد یاب ها در تیم های باشگاهی شناسایی شده و به صورت حرفه ای آموزش می بینند سپس به تیم ملی دعوت می شوند، اما این روند در ایران كاملا برعكس شده یعنی تیم ملی بازیكن را كشف و می سازد و بعد آنان را به تیم های باشگاهی تزریق می كند.
امیرشقاقی گفت:‌ روند طبیعی این است كه باشگاه بازیكن سازی كند به تیم ملی تزریق كند تا به جای اینكه كادر فنی وقتش را صرف آموزش و اصلاح تكنیك های فردی یا آمادگی جسمانی بازیكنان كند، بیشترین زمان را برای هماهنگی و اجرای تاكتیك ها به كار گیرد.
این مربی در ادامه گفت: در همین راستا ‌محمود شیعی مدیرعامل پیكان سال گذشته پیشنهاد اختصاص پنج درصد قرار داد بازیكنان به سازمان لیگ را به جای سه درصد مطرح كرد تا این دو درصد برای تیمداری در فوتبال زنان هزینه شود،‌اما با وجود عملی شدن این پیشنهاد حتی خود باشگاه پیكان نیز در حوزه زنان تیمداری نكرد و متاسفانه باشگاه استقلال تهران نیز به بهانه كمبود اعتبارات، تنها تیم تهرانی لیگ فوتبال زنان را منحل كرد.

** بدنبال مربیگری در تیم های باشگاهی نیستم
سرمربی فوتبال دختران زیر 19 سال درپاسخ به شایعات مطرح كه گفته می شود 'امیر شقاقی' با توجه به تمایل به مربیگری در استقلال بازیكنان این تیم را تحریك به تحصن كرد و این تحصن منجر به منحل شدن این تیم شده است،‌گفت:‌ مدیر عامل باشگاه استقلال در این خصوص پاسخ داده و این مسئله را تكذیب كرده است و من نیز فقط می گویم كه هرگز دنبال مربیگری در تیم های باشگاهی نبوده و نیستم .
وی اضافه كرد:‌سال گذشته تیم فوتبال جوانان را در قالب تیم شهرداری سیرجان وارد لیگ كردیم و این تیم توانست عنوان قهرمانی را نیز بدست آورد . این حركت ضمن اینكه موجب پویایی لیگ شد در روند آماده سازی بازیكنان ملی پوش و كاهش استرس آنها تاثیر مثبتی به دنبال داشت .
امیر شقاقی با بیان اینكه ‌امسال نیز می خواستیم گروه دومی از جوانان را وارد لیگ كنیم، گفت: هدف من حضور بازیكنان در لیگ بود و خودم قصد مربیگری نداشتم و با توجه به اینكه بنده و مریم حسن زاده مربیان تیم ملی هستیم از خانم صادقی كه از باشگاه ایلام هم پیشنهاداتی داشت، خواستیم به عنوان سرمربی هدایت این تیم را به عنوان كسی كه سبكی مشابه ما دارد به عهده بگیرد و من به عنوان مدیر فنی با این تیم همكاری كنم.
وی اضافه كرد: ‌با توجه به تجربه ای كه با دو باشگاه سایپا و پیكان داشتم با آنان وارد مذاكره شدم ، اما كار به طوری كه ما خواستیم پیش نرفت بنابراین با توجه به توافقات صورت گرفته همكاری را با استقلال شروع كردیم كه این كار باز هم نتیجه نداشت و تیم فوتبال زنان استقلال بعد از مدتی منحل شد.
امیرشقاقی گفت:‌همانطور كه گفتم می خواستم با توجه به تجربیاتم به عنوان مربی تیم ملی ، تحت عنوان مدیر فنی استقلال را همراهی كنم نه سرمربی ، اما از آنجا كه پست مدیر فنی در فوتبال زنان تعریف نشده است این امكان همكاری فراهم نشد.
وی با انتقاد از انحلال تیم فوتبال زنان استقلال، ادامه داد: اگر افتخاری مدیر عامل باشگاه تیم را منحل نمی كرد بلكه فعالیت این تیم را به حالت تعلیق در می آورد، این امكان وجود داشت كه امتیاز این تیم را به باشگاه دیگری واگذار كرده و با نام جدید دوباره وارد لیگ فوتبال بانوان كنیم .
این مربی فوتبال بانوان بار دیگر تاكید كرد: دلیل اصرار من به حضور بازیكنان تیم ملی جوانان در قالب یك تیم در لیگ كاهش ترس و استرس آنان از بازی مقابل حریف است زیرا وقتی امكان انجام بازی های تداركاتی برای تیم زنان زیاد نیست ، بازی در لیگ می تواند نقش تداركاتی را برای بازیكنان ملی پوش ایفا كند.
امیرشقاقی درخصوص تعامل و ارتباطش با بازیكنان تیم فوتبال زنان استقلال یا همان بازیكنان ملی پوش تیم جوانان گفت:‌به طور طبیعی وقتی بازیكنان با مشكلات عدیده از جمله مشكل مالی، نبود یك ارتباط خوب و قدرتمند با مسئولان باشگاه، نداشتن زمین چمن یا فاصله زیاد محل تمرین و خوابگاه نیاز به حمایت داشته باشند به سراغ فرد یا افرادی می روند كه تصور می كنند می تواند به آنان كمك كند، اما من در این مورد هیچ مسئولیتی در باشگاه استقلال نداشتم و نمی توانستم در این زمینه مداخله كنم .

** تشكیل مجموعه مربیان استعداد یاب ضروری است
امیر شقاقی معتقد است در رابطه با كشف استعداد های فوتبالی در بین دختران و زنان كشور مربیان تیم های ملی به دلایل عدیده فرصت استعدادیابی را ندارند و این كار باید توسط یك گروه تقریبا 6 نفره به صورت مرتب و در طول سال پیگیری شود .
به گفته سرمربی تیم فوتبال دختران جوان ایران ،‌این مربیان استعداد یاب باید در استان های مختلف و حتی شهر به شهر از تمامی مسابقات در قالب های مختلف آموزشگاهی ، استانی و منطقه ای بازدید كرده و بهترین ها را شناسایی كنند.
وی ادامه داد:‌ ممكن است یك بازیكن مستعد با یك بار یا دوبار دیده شدن عملكردش شناسایی نشود، بنابراین مربیان استعداد یاب حتی در صورت نیاز باید برنامه تمرینی خاص و چند روزه را طراحی كرده و این بازیكنان را در جریان یكسری تمرینات بهتر بررسی كنند.زیرا ممكن است بازیكنی كه خیلی معمولی به نظر برسد بعد از یك برنامه تمرینی كاملا متفاوت ظاهر شود.
امیر شقاقی تصریح كرد: باید شاخص های یك بازیكن خوب و مستعد تعریف شود تا مربیان از سلیقه ای عمل كردن دوری كنند .
وی درمورد اینكه چرا شناسایی بازیكنان به كمیته با بخش زنان هیات های فوتبال استانی سپرده نمی شود ،‌گفت:‌ درست كه هیات های استانی بخش زنان نیز دارند اما الزاما این افراد كارشناس نیستند و چه بسا كه بسیاری از آنها حتی مربی نباشند. بنابراین باید مربیان استعداد یاب از میان مربیان زبده شناسایی شوند تا بازیكنان مستعد و هماهنگ با خواسته های كادر فنی تیم ملی را انتخاب و معرفی كنند.
این مربی فوتبال بانوان هچنین به نحوه آموزش مربیان انتقاد كرد و گفت:‌این درست نیست كه چند وقت یكبار یك مربی یا مدرس خارجی به كشور دعوت شده و بین 30 تا 40 مربی از سراسر كشور به این كلاس ها فراخوانده شوند و سال بعد این كلاس با مربیان دیگری پیگیری شود.
این استاد تربیت بدنی دانشگاه گفت: نباید مربیان آموزش دیده به حال خود رها شوند، بهتر است برترین مربیان كشور شناسایی شده و سپس برای این مربیان دوره های متوالی برگزار شود تا آنان نیز بتوانند به عنوان برترین مربیان بهترین استعدادهای كشور را شناسایی كنند.

** تزریق آرامش به فوتبال زنان توسط نایب رئیس بانوان فدراسیون
امیرشقاقی در بخش دیگری از این گفت و گو، نخستین نیاز تیم ملی فوتبال بانوان و خواسته اصلی از نایب رئیس جدید امور بانوان فدراسیون فوتبال را ایجاد فضای آرامش برای این تیم دانست و تاكید كرد كه این آرامش به بازیكنان و كادر فنی تیم ملی اعتماد به نفس لازم را می دهد.
وی افزود:‌ متاسفانه در سال های اخیر فضای فوتبال زنان بسیار پرتلاطم و پر تنش بوده و ما امیدواریم با توجه به آرامش درونی خانم 'لیلا صوفی زاده'، آرامش دوباره به فضای فوتبال زنان بازگردد.
این مربی با سابقه فوتبال زنان دیگر خواسته خود را از سكاندار امور بانوان فدراسیون فوتبال،آزادی عمل مربیان در انتخاب اعضای كادر فنی عنوان كرد و ادامه داد:‌ یك سرمربی باید بتواند همكاران خود از جمله مربیان ، فیزیوتراپ ، بدنساز و حتی دكتر تیمش را انتخاب كند و در این صورت مربی است كه باید پاسخگوی عملكرد خود در هر حالتی باشد .
امیر شقاقی انتخاب سرپرست تیم ملی را همیشه عامل اختلاف سرمربی و فدراسیون دانست و گفت:‌سرمربی تیم ملی باید در انتخاب سرپرست تیم نقش داشته باشد زیرا همه ما رسالتی مهم به نام 'موفقیت تیم ملی' داریم و اولین كسی كه در مقابل ناموفق بودن تیم زیر سوال می رود سرمربی تیم ملی است.
وی دیگر مساله تاثیر گذار در ایجاد آرامش در فضای فوتبال زنان را برنامه ریزی دقیق مسابقات لیگ براساس حضور تیم های ملی در مسابقات بین المللی عنوان كرد.
امیر شقاقی ادامه داد: ‌با توجه به اینكه امكان آسیب دیدگی بازیكنان در لیگ وجود دارد، همزمانی این مسابقات و رقابت های لیگ می تواند زحمات طولانی مدت بازیكنان و كادر فنی را به یكباره نابود كند به گونه ای كه بازیكن فرصت و افتخار حضور در تیم ملی را از دست دهد بنابراین باید یكماه قبل از مسابقات بین المللی دیگر بازیكن در اختیار تیم باشگاهی نباشد.
سرمربی تیم فوتبال دختران زیر 19 سال اضافه كرد: همچنین باید با هماهنگی فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال،بازیكنان تیم ملی در تیم های باشگاهی جذب شده یا در قالب یك تیم مستقل در رقابت های لیگ شركت كنند تا امكان تمرین و مسابقه دائمی برای آنان فراهم شده و همیشه از آمادگی خوبی برخوردار باشند و از سوی دیگر مجبور نشوند كه برای بازی كردن به سراغ تیم های فوتسالی بروند.
امیر شقاقی گفت:‌من در زمان مدیریت فریده شجاعی این درخواست را به صورت كتبی به فدراسیون اعلام كردم و حضور بازیكنان تیم ملی زیر 19 سال در قالب تیم شهرداری سیرجان نیز با همین هدف انجام شد.
وی خاطرنشان كرد:شاید برخی بگویند این كار انگیزه بازیكنان و امید آنان را برای حضور در تیم ملی كم می كند ،‌ كه در جواب این افراد باید بگویم این مساله نمی تواند و نباید انگیزه بازیكنان را كم كند زیرا باز هم رقابت وجود دارد و هر بازیكنی كه شرایط بهتری از نظر فنی و بدنی داشته باشد قطعا به تیم ملی دعوت می شود.

** به شایعه سازی درخصوص مسایل غیر اخلاقی در فوتبال زنان پایان داده شود
امیر شقاقی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص شایعات و اتهامات مطرح شده درمورد فوتبال و فوتسال زنان،گفت:‌همیشه بحث مسایل غیر اخلاقی از جمله حضور دو جنسه ها و غیره در فوتبال زنان از زمان حضور علی كفاشیان رئیس وقت فدراسیون فوتبال مطرح بوده و متاسفانه همچنان وجود دارد.
وی ادامه داد:‌البته یكبار دكتر هاشمیان كه در زمان كفاشیان رئیس كمیته پزشكی فدراسیون بود به طور دقیق به تعداد دو جنسه ها در فوتبال بانوان اشاره كرد و اعلام شد كه با توجه به ایجاد پرونده پزشكی برای بازیكنان در باشگاه ها و فدراسیون حتی این افراد نیز در صورت مداوا می توانند در این رشته فعالیت كنند.
این مربی با بیان اینكه البته باید مسئولان كمیته پزشكی یا فدراسیون فوتبال به سوالات در این خصوص پاسخ دهند گفت:‌دامن زدن و شایعه سازی در این خصوص را به هیچ عنوان كار درست نمی دانم زیرا این موضوع به حیثیت و اعتبار همه فعالان جامعه فوتبال زنان ضربه می زند.
وی تاكید كرد : مراجع ذیصلاح یكبار برای همیشه باید با این مساله برخورد كنند یعنی اگر مدارك و شواهد قابل قبولی وجود دارد درجهت سالم سازی و پاكسازی فوتبال زنان حتما با آن برخورد شود و اگر همه چیز در حد شایعه و حرف است این مساله هم برای همیشه تمام شود زیرا به همه لطمه می زند و دامنگیر همه خواهد بود.
این مربی گفت:‌من و امثال برای فوتبال زحمت زیادی كشیده ایم و ادامه این روند بر عملكرد همه ما تاثیر منفی خواهد داشت.

**نتایج من بهترین نتایج در فوتبال زنان در عرصه ملی بوده است
امیرشقاقی در پایان این گفت و گو در پاسخ به انتقادات مطرح درمورد عملكرد تیمش در مرحله مقدماتی رقابت ها قهرمانی فوتبال دختران زیر 19 سال آسیا ،‌گفت:‌گفته می شود عملكرد من ضعیف است اما به جای این صحبت ها خوب است نتایج را مشاهده بررسی كنند ، به نظر من باید با كسانی كه اطلاعات غلط منتشر می كنند برخورد لازم صورت گیرد.
وی با بیان اینكه با توجه به آمار عملكرد، نتایج بدست آمده در دوره مسئولیتش در عرصه ملی فوتبال بانوان قابل دفاع است،تصریح كرد: باید از این افراد سوال شود كه در این حوزه مگر ما چه درآمدی كسب می كنیم كه آنقدر موجب حسادت و كینه ورزی فراهم شده و چنین حواشی مخربی برای تیم ملی ساخته می شود.
ورزشی **1828** 1701
مصاحبه كننده: خدیجه روزبهانی و حمید قدیمی