۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۴۴
کد خبر: 82335268
T T
۰ نفر
براي برپايي نمايشگاه كتاب در كاشان آمادگي داريم

تهران- ايرنا- معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي برپايي نمايشگاه كتاب در شهر كاشان با همكاري موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي اعلام آمادگي كرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا از معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيد عباس صالحي با مسئولان شهرستان كاشان ديدار و درباره موضوعات فرهنگي با آنها گفت‌ و ‌گو كرد.
وي با اشاره به پيشينه تاريخي كاشان گفت: مفاخر و بزرگان بسياري در كاشان حضور داشته و دارند و از اين نظر اين شهر ظرفيت‌هاي بسياري دارد، يكي از اين ظرفيت‌ها در حوزه كتاب و كتابخواني است.
صالحي افزود: كاشان از نظر تاريخي سابقه درخشاني دارد و در حوزه‎هاي ديني، علمي، هنري و ديگر شاخه‌هاي تمدني داراي شناسنامه است كه در طول تاريخ تداوم داشته است هرچند اين ظرفيت‌هاي تاريخي به يك ظرفيت عيني و جاري تبديل شده و مديران فرهنگي آن نيز دغدغه فرهنگي دارند.
معاون امور فرهنگي وزير ارشاد اظهار كرد: يكي ديگر از ويژگي‌هاي كاشان سرمايه‌گذاري بخش‌ خصوصي در فعاليت‌هاي فرهنگي است كه به صورت يك عادت اجتماعي درآمده، با توجه به هم‌افزايي و همدلي مسئولان و دغدغه فرهنگي آن‌ها شرايط مناسبي براي اتفاقات خوب فرهنگي در اين شهر وجود دارد.
وي با اشاره به تجربه برگزاري نمايشگاه كتاب در شهر نيشابور گفت: از زمان حضور در معاونت امور فرهنگي همواره عنوان كرده‌ام كه تهران ايران نيست و استان‌ها هم صرفا به مراكز استان ‌ها محدود نمي‌شوند.
به گفته وي، با توجه به حضور پررنگ مسئولان شهر نيشابور، نمايشگاه كتاب در اين شهر به خوبي برگزار شد و تقريبا تمام مردم نيشابور در اين رويداد فرهنگي حضور داشتند.
صالحي تصريح كرد: با توجه به اين تجربه، معاونت امور فرهنگي با همكاري موسسه نمايشگاه ‌هاي فرهنگي اين آمادگي را دارد كه در اين شهر نمايشگاه كتاب با حضور حداكثري ناشران برگزار كند.
وي ادامه داد: بايد تلاش شود در ايام برگزاري نمايشگاه با دعوت از نويسندگان و چهره‌هاي فرهنگي به پربار شدن اين نمايشگاه كمك كنيم.

** وجود حدود يكهزار هنرمند در كاشان
در ادامه اين جلسه نماينده مردم كاشان در مجلس شوراي اسلامي گفت: ديار تمدن سيلك سرزمين تاريخي است و ظرفيت‌هاي بسياري دارد، در حال حاضر ٢٠ دانشگاه و مدرسه علمي در كاشان و حدود يكهزار هنرمند در اين شهر در عرصه‌هاي هنري فعاليت دارند.
سيد جواد ساداتي نژاد ادامه داد: يكي از ويژگي‌هاي اين شهر بر خلاف ديگر شهرهاي ايران كه در ميان آنها سابقه ٢٠٠ ساله پايتخت بودن وجود دارد، اين است كه كاشان شهر مردم است و با سرمايه‌گذاري‌هاي مردمي به حيات خود ادامه داده است.
وي تصريح كرد: يكهزار و ٨٦٠ كارخانه و مراكز صنعتي در اين شهر فعاليت دارندكه همه توسط مردم اداره مي‌شوند و همگرايي بالايي در ميان مديران اين شهر وجود دارد.
نماينده مردم كاشان در مجلس گفت: فعاليت‌هاي ديگري نيز در مجموعه شهرداري و نهاد كتابخانه‌هاي اين شهر انجام مي‌شود كه در راستاي ترويج كتاب و كتابخواني است.
معاون استاندار و فرماندار ويژه كاشان نيز با اشاره به سابقه و قدمت تاريخي اين شهر گفت: كاشان در حوزه تاريخ، هنر و فرهنگ اين كشور نه تنها در داخل ايران بلكه در عرصه بين‌الملل نيز مطرح است.
حميدرضا مومنيان ادامه داد: بارزترين نمونه آن در فرش كاشان مطرح است كه تركيبي از هنر، فلسفه و نگارگري است. اين شهر سابقه طولاني در آموزش دارد و امسال يكصدمين سالگرد آموزش رسمي در كاشان جشن گرفته خواهد شد.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي فرهنگي در كاشان گفت: در حال حاضر ١٣٣ باشگاه كتابخواني در استان فعاليت دارند و در ٥ مدرسه شهر كاشان «صبحگاه كتاب» برگزار مي‌شود. در اين برنامه مسئولان و هنرمندان شهر كاشان به ترويج كتابخواني و معرفي كتاب مي‌پردازند.
به گفته وي، در آينده نزديك «يكشنبه‌هاي طلايي» كه فرصت مطالعاتي براي مديران است در شهر كاشان آغاز خواهد شد.
مومنيان، با اشاره به ميزان همگرايي در ميان مديران شهري كاشان گفت: همدلي خوبي در ميان مديران شهري وجود دارد و اميدوارم اين همگرايي بتواند منجر به اقدامات مهم در اين شهر شود.
در ادامه اين جلسه مسئولان شهرستان كاشان درباره موضوعات و مسائل فرهنگي اين شهر به گفت‌و‌گو پرداختند و پيشنهادات خود را عنوان كردند.
فراهنگ**1880**1027**دريافت كننده: پروين اروجي**انتشار دهنده: محمدجواد دهقاني
۰ نفر