۹ آذر ۱۳۹۵، ۸:۴۳
کد خبر: 82325943
T T
۰ نفر
مطالعه آثار باستانی تمدن عیلامی در كهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

یاسوج- ایرنا- معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مطالعه بر روی خط های به جای مانده از آثار باستانی تمدن دوره عیلامی در این استان آغاز شد.

مسعود شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محتوای این دست نوشته‌ها كه در سال 1386 در منطقه خان احمد از توابع شهرستان باشت كشف شده مشخص نیست و قرار است از سوی كارشناسان مطالعه شود.
وی اظهار كرد: دست نوشته‌ها بر روی لوح‌های گلی به ابعاد پنج تا 20 سانتیمتر است، كه با همكاری 2 كاوشگر و باستان شناس ایرانی فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های كشور آلمان خوانده خواهد شد.
شفیعی بیان كرد: این باستان شناسان و متخصصان خطوط باستانی براساس تفاهم نامه با اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد به مدت 10 روز درباره محتوای این نوشته‌ها مطالعه خواهند كرد.
عیلام نام تمدنی است كه بخش بزرگی از جنوب غربی فلات ایران را در پایان هزاره سوم قبل از میلاد در بر می‌گرفت.
در سال 2700 پیش از میلاد، نخستین شاهنشاهی عیلامی در شوش (جنوب غربی ایران) تشكیل شد.
عیلامیان حدود 2661 سال در جنوب غربی ایران زندگی و حكومت می‌كردند.
معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اهمیت خواندن این لوح‌ها كه از اسناد به جای مانده از دوره‌های كهن تاریخ است در چگونگی زندگی و هویت نیاكان ایرانی، تصریح كرد: خواندن نوشته‌های این لوح‌ها ضروری است.
شفیعی بیان كرد: تاكنون سه هزار و 622 شی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی در كهگیلویه و بویراحمد كشف شده است.
وی بیان كرد: از این تعداد 370 قطعه از سوی كارشناسان مرمت شده است.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كهگیلویه و بویراحمد ابراز كرد: 726 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
شفیعی تصریح كرد: 201 محوطه،101 تپه،50 اثر معنوی مانند آیین و سنت‌ها، 23 بقعه متبركه،19 گورستان، 17 استودان (استخوان دان) 10 پل و 2 اثر طبیعی از مهمترین آثار ثبت شده ملی است.
وی بیان كرد: نقوش برجسته تنگ سولك در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر كهگیلویه، قلعه كی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی كهگیلویه، دو گوردوپا، پل پریم در باشت و پل خیری و محمدخان در گچساران از جمله آثار تاریخی مهم ثبت ملی شده در كهگیلویه و بویراحمد است.
این استان با حدود 700 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
كهگیلویه و بویراحمد بیش از 16 هزار كیلومتر مربع مساحت دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110

سرخط اخبار استان‌ها