۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۲۲
کد خبر: 82316427
T T
۰ نفر
نگرانی كویت ازشمار بالای خارجی های مقیم در این كشور

تهران - مقام های امنیتی كویت ضمن هشدار در خصوص حضور بیش از90 هزار تبعه خارجی كه بدون داشتن اقامت قانونی در این كشور زندگی می كنند٬ طرح اخراج این افراد را كلید زده اند .

به گزارش ایرنا٬ وزارت كشوركویت اعلام كرده است : با توجه به روند رو به افزایش شمار اتباع خارجی در كویت٬ زنگ خطر برای مقام های این كشور به صدا درآمده است چرا كه بودجه دولت كویت به دلیل كاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی محدود است و موج بیكاران
فارغ التحصیل در كویت به دغدغه ای برای دستگاه های اجرایی تبدیل شده است .
شهروندان كویتی در حال حاضر 30 درصد كل جمعیت چهار میلیون نفری ساكن در این كشور را تشكیل می دهند . دولت كویت در این خصوص نگران است و قصد دارد با كاهش شمار خارجی های مقیم٬ درصد جمعیت شهروندان كویتی را تا 40 درصد افزایش دهد.
بنا بر آمارهای رسمی منتشر شده در سایت وزارت كشور كویت٬ در حال حاضر حضور 900 هزار تبعه مصری و 900 هزار تبعه هندی در كویت به عنوان بزرگترین گروه اتباع خارجی مقیم به سر می برند و با توجه به چالش های سیاسی و امنیتی كه ممكن است برای كویت ایجاد كنند، این مساله ای نگران كننده برای امنیت كویت تلقی می شود . از سوی دیگر 90 هزار نفر نیز به دلایل مختلف اقامت قانونی ندارند و آزادانه در این كشور تردد می كنند.
از سوی دیگر بر اساس بررسی های به عمل آمده٬ شهروندان كویتی از عواقب افزایش قیمت بنزین مصون خواهند بود و دولت كه با هدف صرفه جویی در هزینه ها مجبور به كاهش یارانه پرداختی بنزین شده است، باید با اعطای امتیازات مالی (احتمالا از طریق كوپن) چرخه هزینه زندگی پرمصرف شهروندان كویتی را حفظ كند و در نهایت تنها افراد مقیم از این امر متضرر خواهند شد.
بر اساس آمار ارائه شده و طبق نرخ های جدید بنزین، خانوارهایی كه درآمد آنها كمتر از یك هزار و 700 دلار است ٬با توجه به هزینه بالای خوراك و پوشاك و مسكن٬ امكان ادامه زندگی در كویت را نخواهند داشت و این موضوع با رویه دولت كویت طی سالیان اخیر مبنی بر كاهش تعداد خانواده های مقیم٬ همسو است.
دولت كویت در عین حال تلاش می كند با برگزاری دوره های آموزشی٬ بسیاری از جوانان این كشور را برای روی آوردن به حرفه های فنی و خدماتی كه به شدت از آن روی گردان هستند٬ ترغیب كند اما با توجه به نوع زندگی شهروندان كویتی طی دهه های اخیر٬ تغییر این رویه امری بسیار دشوار به نظر می رسد.
بر اساس جدیدترین آمارها٬ كویتدر حال حاضر چهار میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد كه دو سوم آنها اتباع خارجی هستند.
شمار ایرانیان مقیم كویت نیز طی سال های اخیر به دلیل اینگونه سیاست ها كاهش یافته است .
خاورم*320**2041**انتشار دهنده: سید شاهپور حسینی
۰ نفر