۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸
کد خبر: 82316262
T T
۰ نفر
كتابخانه 15 هزار جلدی فیلسوف مالزیایی میزبان كتاب های اندیشمندان ایرانی

كوالالامپور- ایرنا - در مالزی اگر فردی بخواهد كتابی در مورد اندیشه های بزرگان جهان و ایران بیاید شاید چاره ای جز حضور در كتابخانه 'سید حسین العطاس' جامعه شناس، اسلام شناس و فیلسوف مالزیایی نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، با ورود به منزل این متفكر مالزیایی در كوالالامپور پایتخت این كشور جنوب شرق آسیا وی را میزبان كتاب هایی از فلاسفه و اندیشمندان جهان به زبان های مختلف از جمله زبان فارسی می یابیم.
'سید حسین العطاس' اسلام شناس و فیلسوف مالزیایی و رئیس سابق دانشگاه 'یو.ام' سال 1950 میلادی یعنی همان سال هایی كه آشنایی با نسخه های خطی اسلامی را آغاز كرد، كتابخانه ای در منزلش تاسیس نمود تا میزبان نسخه های گرانبهایی از كتاب ها باشد.
قدیمی ترین كتاب در این كتابخانه 'مقدمه ابن خلدون' چاپ سال 1902 میلادی است. این كتابخانه همچنین میزبان كتابهایی از فلاسفه و اندیشمندان جهان به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و مالایی است.
پروفسور 'فرید العطاس'، جامعه شناس و استاد دانشگاه ملی سنگاپور فرزند این فیلسوف مالزیایی است كه پس از بازدید از كتابخانه علامه جعفری در ایران تصمیم گرفت با الهام از فرزندان وی كتابخانه پدر را حفظ كند.
در این كتابخانه بیش از 15 هزار جلد كتاب در موضوعات مختلف همچون ادیان مختلف از بودیسم تا مسیحیت و اسلام، علوم اجتماعی و سیاسی، فقه و فلسفه اسلامی، تاریخ، حدیث و سیره پیامبر اكرم (ص)، مطالعات زنان و موضوعات متفرقه دیگری می توان یافت.
سید حسین العطاس یك بار پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و دو بار پس از آن به ایران سفر كرد تا بیشتر با دیدگاه اندیشمندان اسلامی ایران آشنا شود.
وی كه در همه سفرهای خود به دیگر كشورهای دنیا از كتابخانه های زیادی بازدید می كرد كتاب هایی از ایران نیز با خود به مالزی برد.
از نویسندگان و اندیشمندان ایرانی كه كتاب هایی از آنها در این كتابخانه موجود است می توان به كتاب هایی از شهید مرتضی مطهری و دكتر علی شریعتی اشاره كرد.
'دایره المعارف بزرگ اسلامی' چاپ مركز دایره المعارف بزرگ اسلامی ایران از دیگر كتاب های منتشر شده در ایران است كه زینت بخش كتابخانه سید حسین العطاس است.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی