ضرورت توجه بیشتر به مردان در سیاست های كلی نظام سلامت

تهران- ایرنا- رئیس مركز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری ایران با اشاره به ویژگی های شخصیتی مردان كه اغلب توجه چندانی به سلامتی و مسائل درمانی ندارند، گفت: باید سیاست های كلی درمانی به سمت توجه بیشتر به سلامت مردان برود و مسئولان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر سیدجلیل حسینی روز چهارشنبه در اولین كنگره بین المللی ناباروری و باروری مردان و نهمین كنگره مركز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری اظهار كرد: مردان در حوزه سلامت و امید به زندگی در وضعیت خوبی نیستند، به همین دلیل بیماری های قلبی عروقی، حوادث شغلی، بی تحركی و فشار خون بالا و مصرف مواد دخانی در مردان بیشتر است و همه این موارد، از جمله عوامل ناباروری هستند كه باید مورد توجه قرار گیرند.
وی گفت: از سوی دیگر مردان به دلیل حس مردسالاری و ویزگی استمدادطلبی كمتر، توجه چندانی به درمان خود نمی كنند و به همین دلیل بیماری های آنها دیرتر تشخیص داده می شود اما زنان بیشتر به سلامت خود توجه دارند و همین مساله سبب تشخیص زودتر بیماری در آنها می شود.
حسینی با بیان این كه 50 درصد ناباروری های مردان قابل پیشگیری است، افزود: میزان ناباروری مردان در كشورهای مختلف دنیا بین 40 تا 60 درصد جمعیت كشورها است.
وی همچنین تاكید كرد: با توجه به این حقیقت كه 50 درصد ناباروری ها علت مردانه دارد، زوجین در مساله ناباروری همزمان باید بررسی پزشكی شوند.
معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور نیز در این همایش به مغفول ماندن سلامت مردان اشاره كرد و گفت: اگرچه در كشورهای جهان سوم هنوز هم سلامت زنان به خوبی مورد توجه قرار نمی گیرد، اما سلامت مردان به شدت مورد غفلت واقع شده است.
به گفته دكتر سعید نمكی، همواره زنان محور سلامت در جوامع متعدد بودند كه البته این مساله صحیح است اما این روند سبب بی توجهی به سلامت مردان شده كه با توجه به مشكلاتی كه این مساله ایجاد كرده است باید نگرش ها تغییر یابد.
نمكی به برخی چالش های موجود در نظام سلامت در حوزه سلامت مردان در كشورهای جهان سوم اشاره كرد و گفت: مردان به عنوان نان آوران خانواده همواره كارهای زمخت و سختی را متقبل می شوند و به دلیل شرایط نادرست كاری دچار بیماری های ناشی از كار می شوند و همین مساله در كنار چالش های اقتصادی جامعه مردان را تهدید می كند.
وی ادامه داد: مصرف سیگار و اعتیاد به مواد مخدر نیز چالش دیگر حوزه سلامت مردان است كه گرچه گرایش زنان به مصرف این مواد اخیرا زیاد شده است اما هنوز این مردان هستند كه بیشترین میزان مصرف مواددخانی را دارند.
نمكی اظهار كرد: همچنین بیماری ایدز به دلیل روابط نامتعارف جنسی، افزایش سرطان ها به ویژه سرطان ریه و پروستات و بروز عوارض بیماری های غیرواگیر مانند دیابت از دیگر چالش های حوزه سلامت مردان به شمار می روند.
وی ادامه داد: مردان دیرتر برای درمان مراجعه می كنند و معاینات دوره ای پزشكی را انجام نمی دهند، وضعیت بهداشت روان و میزان بالای ابتلا به افسردگی به دلایل مختلف مانند فشارهای اقتصادی در مردان بیشتر است و آنها بیشتر از زنان دچار پیری زودرس و عوارض ناشی از آن می شوند.
نمكی ناتوانی های جنسی و ناباروری مردان را نیز از دیگر عوامل و چالش های حوزه سلامت مردان در كشورهای جهان سوم ازجمله ایران عنوان كرد كه نیاز به توجه بیشتر مسئولان دارد.
اولین كنگره بین المللی ناباروری و باروری مردان و نهمین كنگره مركز تحقیقات بهداشت باروری و ناباروری از امروز 26 تا 29 آبان ماه در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.
علمی**1834
خبرنگار: ناهید شفیعی **انتشار: زهره محتشمی پور
۰ نفر