نزدیك به 9درصد رشد منفی درتعداد دانشجویان دكتری داریم

تهران-ایرنا- معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینكه به لحاظ رشد پذیرش نسبت به سال 94 در همه موارد رشد منفی داشتیم، گفت: در دوره های كاردانی و كارشناسی 7 درصد، در مقطع كارشناسی ارشد دو درصد و در مقطع دكتری 8.7 درصد رشد منفی داشتیم.

به گزارش ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسری بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد بند یكپارچه‌ سازی نظام سنجش و پذیرش آموزش عالی گفت: امسال 260 هزار دانشجوی كاردانی، 150 هزار كارشناسی، 180 هزار ارشد و نزدیك به 10 هزار دانشجوی دوره دكتری پذیرش شده كه این آمار نسبت به سال گذشته در همه موارد رشد منفی داشته است. وی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی گفت : این طرح در اسفندماه سال گذشته به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در ابتدای سال جاری در قالب هشت بند توسط رییس‌ جمهوری به وزارت علوم ابلاغ شد. وی گفت: تقسیم آموزش عالی كشور به 10 منطقه مدیریت منطقه‌ای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، ماموریت ‌گرایی ، لزوم تدوین طرح جامع نظام پذیرش و سنجش ، ساماندهی مراكز، توجه به بحث كیفیت و طرح رتبه‌ بندی اعتبارسنجی دانشگاه‌ها، ضرورت ایجاد نظام جامع آموزش‌های فنی‌ و حرفه‌ای و مهارتی و در نهایت اشتغال‌ پذیری و رابطه هدفمند میان تحصیل و بازار كار ، هشت بند تاكید شده در طرح آمایش آموزش عالی است. معاون آموزشی وزیر علوم افزود: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی دو پروژه كلان در سطح ملی مطرح شد كه یكی از این بخش‌ها به آمایش آموزش عالی مربوط می‌ شد كه مشخصا به نحوه پیاده ‌سازی و تحقق این طرح اشاره دارد و در این خصوص كارگروه ویژه‌ای شكل گرفته است كه نحوه اجرای بندهای طرح فوق را دنبال كند. وی تصریح كرد: توجه ویژه به مناطق محروم كشور از جمله رویكردهای اصلی در اجرای طرح آمایش آموزش عالی به شمار می رود. وی با بیان اینكه با رونمایی از سامانه آموزش عالی طی چند ماه گذشته یك گام اساسی در راستای یكپارچه‌ سازی نظام آماری آموزش عالی ایجاد شد، گفت: این سامانه با هدف یكپارچه كردن نظام آماری و تسهیل ارتباط مراكز دانشگاهی با بخش ستادی وزارتخانه راه‌اندازی شد. شریعتی نیاسر اظهار كرد: هم اكنون 2 هزار و 850 مركز دانشگاهی در كشور وجود دارند كه از طریق سامانه آموزش عالی می‌توانند ارتباط خود را با ستاد مركزی وزارتخانه برقرار كند. معاون آموزشی وزیرعلوم خاطرنشان كرد: در آینده‌ای نزدیك تمامی دانشگاه‌ها می‌توانند از طریق سامانه آموزش عالی با وزارت علوم در ارتباط باشند. وی گفت: در روزهای آینده 18 هزار رمز عبور در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد تا از این طریق اطلاعات خود را بازبینی كنند. شریعتی در مورد بند یكپارچه‌ سازی نظام سنجش و پذیرش آموزش عالی نیز گفت: برای اینكه نظام واحد یكپارچه برای پذیرش دانشجو داشته باشیم مصوبه‌ای از مجلس درخصوص این مورد داشتیم كه براساس آن همه نظام‌ها زیر چتر یك نظام واحد نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌كنند. معاون آموزشی وزیر علوم اظهار كرد: مقدمات اجرای این مصوبه فراهم شده است و فقط لازم است آیین‌ نامه اجرایی آن نیز تصویب شود. ** فهرست رشته های مجوزدار دانشگاه آزاد در سایت وزارت علوم وجود دارد وی همچنین در ادامه این نشست در واكنش به رشته‌های مجوزدار دانشگاه آزاد گفت: بحث‌های جنجالی در این زمینه یك شوخی سیاسی و بازی تبلیغاتی است. شریعتی نیاسر افزود: دانشگاه آزاد به خوبی می‌داند چه رشته‌هایی دارای مجوز هستند و لیست تمام رشته‌های مجوزدار این دانشگاه‌ها در سایت وزارت علوم قابل مشاهده است. شریعتی نیاسر همچنین به نظام پذیرش دانشجویان شهریه پرداز اشاره كرد و گفت: طرحی در حال تدوین است كه به واسطه آن دانشجویان شهریه پرداز را یكپارچه می كند. وی در ادامه به آموزش های مهارتی اشاره كرد و گفت: طرح یكپارچه سازی آموزش مهارتی در دست بررسی است و امیدواریم این طرح را به سطح مطلوب تصمیم گیری برسانیم تا مراكز فنی و حرفه ای و دانشگاه علمی كاربردی بتوانند هر دو در راستای اعتلای آموزش های مهارتی در جامعه فعالیت كنند. وی به ارتقا كیفی در آموزش عالی اشاره كرد و افزود: یكی از این راهكارها تدوین آئین نامه تخصیص وام به تمام دانشجویان دكتری است. همچنین یكی دیگر از راهكارهایی كه برای ارتقا كیفی آموزش عالی در نظر گرفته شده است كنترل برخی شاخص ها مانند نسبت استاد و دانشجو در اعطای مجوزها است. شریعتی نیاسر ادامه داد: كنترل ظرفیت پذیرش دانشجو و صدور مجوزها متناسب با بازار كار از دیگر راهكارهای ارتباط كیفی در آموزش عالی است كه در نظر گرفته شده است. وی در ادامه با تاكید بر اینكه از صدور مجوزهای جدید اجتناب می شود، اظهار داشت: هیچ مركز آموزش عالی جدیدی تاسیس نشده مگر اینكه در سطح بالاتر بوده و اركان نظام بر ضرورت ایجاد آن تاكید كرده است. معاون آموزشی وزارت علوم گفت: امروزه هیات های ناظر بر حسب مورد به صورت محسوس و نامحسوس به دانشگاه ها مراجعه می كنند و عملكرد دانشگاهی را منعكس می كنند و این مساله در تصمیم گیری ها مد نظر قرار می گیرد. وی در ادامه به رتبه بندی دانشگاهها و موسسات غیردولتی اشاره كرد و گفت: ظرفیت ۳۰ موسسه صفر شده و حدود ۱۰ موسسه غیرانتفاعی منحل شده است. معاون آموزشی وزیر علوم افزود: مراكز آموزش عالی دولتی نیز در فاز اول سطح بندی شده اند كه این سطح بندی فاز نهایی نبوده بلكه در آینده نزدیك به صورت نهایی سطح بندی خواهند شد. ** تنها دو دانشگاه ایران در بین 500 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند وی در ادامه به فعالیت بین المللی دانشگاهها اشاره كرد و گفت: در حال حاضر تنها دو دانشگاه ما در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار دارند و برنامه ما این است تا افق چشم انداز حداقل ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه ما در سطح ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد. معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در حال حاضر دانشجویان خارجی ما نیم درصد جمعیت كل دانشجوی كشور را تشكیل می دهند كه برنامه ما این است كه تعداد آنها را به ۴ درصد برسانیم. شریعتی نیاسر یادآور شد: از سال گذشته تاكنون ۳۵۰ استاد ایرانی كه در خارج بودند به داخل كشور آمده و با دانشگاهها و اساتید همپای خود فعالیت علمی داشته اند. وی ادامه داد: همچنین ۱۵ تا ۱۷ مورد پروژه های تحقیقاتی مشترك میان دانشگاههای داخل و خارج منعقد شده است و همچنین ۵۲ كرسی زبان فارسی در بیش از ۳۲ كشور جهان شكل گرفته كه ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجوی خارجی در این كرسی ها مشغول تحصیل هستند. فراهنگ**9187**1823* خبرنگار : حمید بازگشا انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی