۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۹:۲۶
کد خبر: 82292831
T T
۰ نفر

چین به كپی برداری از جنگنده روسی متهم شد

۱۳ آبان ۱۳۹۵، ۹:۲۶
کد خبر: 82292831
چین به كپی برداری از جنگنده روسی متهم شد

مسكو - ایرنا - پس از رونمایی از جنگنده چینی J-20 به عنوان نسل پنجم، پكن به كپی برداری از جنگنده فوق پیشرفته روسی میگ متهم شد.

به گزارش ایرنا، وجود شباهت های ظاهری و مشخصات هواپیمای رادار گریز جی-20 چین با جنگنده نسل پنجم میگ 1.44 روسیه سبب طرح این اتهام شده است.
جنگنده نسل پنجم میگ 1.44 اوایل دهه 90 میلادی برای رقابت با جنگنده اف-22 آمریكا در شركت هواپیماسازی میگ روسیه ساخته و برای پرواز آماده شد، اما در پی لابی های شركت های رقیب با وجود توانمندی های بالا، پرونده ساخت پرشمار آن بسته شد.
براساس گزارش ها، پس از این مرحله نیز شركت هواپیماسازی سوخو با استفاده از فناوری و طراحی میگ 1.44، جنگنده نسل پنجم تی-50 یا پك فا را ساخت كه سال 2010 به پرواز درآمد و در زمان حاضر نیز حدود 10 فروند آن ساخته شده است.
روزنامه ماسكوفسكی كامسامولتس در پایگاه اینترنتی خود به نقل از سرگئی كوروتكوف مدیرعامل شركت میگ نوشت: طرح جنگنده 1.44 فرصت جهش بزرگ در صنعت هواپیمایی نظامی روسیه و تولید جنگنده های نسل پنجم را فراهم كرد.
رسانه روسی نوشته است: از نشانه ها چنین بر می آید كه این جهش فقط در صنایع هواپیمای نظامی روسیه نبوده و چین نیز از آن بهره می برد.
بنا به این گزارش، مهندسان چین بهترین فناوری های میگ 1.44 را در جنگنده جی-20 خود بكار بردند. همچنین طراحان نظامی این كشور از مدت ها پیش به دزد فناوری ها معروف شده اند و به تازگی نشریه آمریكایی نشنال اینترست نیز نوشت چین با استفاده از جاسوسی صنعتی به موفقیت های چشمگیر نظامی دست یافته است.
ماسكوفسكی كامسامولتس نوشت: طراحان و مهندسان چینی فناوری های نظامی را از روسیه و ایالات متحده آمریكا كپی می كنند.
چین روز سه شنبه در جریان آغاز یازدهمین نمایشگاه بین المللی هوافضا در شهر «جوهای» جنگنده رادارگریز و مافوق صوت «جی 20» خود را رونمایی كرد.
جلوگیری از كپی برداری تسلیحاتی همیشه برای سازندگان جنگ افزارها از جمله روسیه اهمیت فراوان دارد، زیرا تسلیحات ساخت دوم با قیمتی پایین تر از نوع اصلی عرضه می شود و می تواند جایگاه آنها را در این بازار در خطر قرار دهد.
براساس گزارش ها، این موضوع همچنین سبب شده روسیه در سال های اخیر از صدور جنگنده های چند منظوره سوخو-35 به چین خودداری كند.
روزنامه پرشمارگان كامرسانت چاپ مسكو چندی پیش در این ارتباط نوشت، قرار بود روسیه 48 فروند از این جنگنده پیشرفته را به ارزش چهار میلیارد دلار به چین بفروشد.
روزنامه روسی در ادامه با اشاره به اقدام مسكو در لغو این قرارداد نوشت، نگرانی های مسكو پس از آن آغاز شد كه پكن با كپی هواپیماهای سوخو 27 و 30 و همچنین میگ 29 روسی، جنگنده های چینی J-10 و J-11 و FC-1 را با نام خود روانه بازار كرد.
رسانه های روسی با نگاه ویژه به معامله لغو شده جنگنده سوخو 35 بین روسیه و چین نوشتند كه این كشور بر خرید تعداد محدودی پافشاری داشت، اما روس ها با درك خطر كپی برداری از آن، معامله را فسخ كردند.
بر اساس اطلاعات رسانه های خبری روسیه، چین پنج دهه پیش كپی برداری از جنگ افزارهای ساخت شوروی و همچنین تسلیحاتی را كه از برخی كشورهای دیگر دریافت كرده بود، آغاز كرد.
پكن حتی پس از تیرگی روابط با مسكو در دوره نیكیتا خروشچف ( 1964- 1953) نیز به تولید انواع تسلیحات مشابه ساخت شوروی پرداخت و در حالیكه در دوره جنگ سرد دو ابر قدرت متكی به دیدگاه سیاسی كشورها و گروههای مسلح سلاح به آنها می فروختند، چین محدودیتی در این زمینه قائل نبود.
از سوی دیگر، اوایل سال جاری میلادی نیز كه یك بار هواپیمای جی 20 به صورت آزمایشی به پرواز در آمد، برخی منابع نظامی در منطقه بالكان اعلام كردند كه فناوری به كار گرفته شده در این جنگنده چینی ممكن است از یك هواپیمای آمریكایی كه در جریان جنگ كوزوو ساقط شد، نمونه برداری شده باشد.
فردی كه از او به عنوان دریاسالار داوور دومازت لوسو رئیس ستاد مشترك ارتش كرواسی در زمان جنگ كوزوو نام برده شده، مدعی شده بود، سال 1999 عوامل چین بخش هایی از یك جت اف-117 را با خود بردند كه هنگام عملیات ناتو علیه نیروهای صرب با شلیك پدافند هوایی صرب ها ساقط شد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا