13 آبان، یادآور عظمت، استواری و شجاعت فراموش نشدنی فرزندان ایران اسلامی است

ارومیه- ایرنا – استاندار آذربایجان غربی با صدور پیامی، 13 آبان را یادآور عظمت، استواری و شجاعت فراموش نشدنی فرزندان ایران اسلامی عنوان كرد.

به گزارش ایرنا، در پیامی كه روز چهارشنبه در آستانه روز 13 آبان از سوی قربانعلی سعادت صادر شده، آمده است: 13 آبان یادآور عظمت، استواری و شجاعت جوانان، نوجوانان و دانش آموزان و دانشجویان این مرز و بوم است كه صف به صف در كنار یكدیگر ایستادند و دیوارهای پوشالی و سست استكبار را بر سرشان ویران ساختند و درفش شجاعت را بر بام آن افراشتند.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه این پیام آورده است: این روز تاریخی كه سالروز سه رویداد تاثیرگذار و تعیین كننده در جریان و بستر تاریخی انقلاب اسلامی یعنی تبعید حضرت امام خمینی (ره) به تركیه به علت مخالفت با لایحه ننگین كاپیتولاسیون در سال 1343، شهادت دانش آموزان مظلوم و بی‌دفاع به دست رژیم پهلوی در سال 1357 و همچنین تسخیر لانه جاسوسی آمریكا در 13 آبان سال 1358 است، از حماسه های فراموش نشدنی مردم و فرزندان غیور این مرز و بوم الهی و آسمانی است.
وی با گرامیداشت یوم الله 13 آبان و روزملی مبارزه با استكبار جهانی و ادای احترام به حماسه آفرینان 13 آبان، این روز را به همه دانش آموزان و مردم شهیدپرور آذربایجان غربی تبریك گفته و از خداوند تبارك و تعالی پیشرفت و سربلندی را برای همه پویندگان طریق معرفت به ویژه نسل پویای انقلاب اسلامی مسئلت كرده است.
روز 13 آبان، یادآور حوادث مهمی است كه در شكل گیری انقلاب اسلامی و بیرون راندن مظهر استكبار یعنی آمریكا از ایران نقش اساسی داشتند.
در روز 13 آبان 1343، مأموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریكا، به تركیه تبعید كردند.
در روز 13 آبان 1357، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت های آمریكا در ایران، راهپیمایی كردند، ولی دژخیمان رژیم شاه، به آنها حمله و به خاك و خون كشید.
در روز 13 آبان 1358، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه ی جاسوسی آمریكا را در تهران تسخیر كرده و جاسوسان آمریكایی را به گروگان گرفتند.
به این ترتیب، مبارزه ضد آمریكایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا كرد ونمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز را به روز ' ملی مبارزه با استكبار' نام گذاری كرد.
*مهمترین اخبار ایرنای كشور و آذربایجان غربی را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبری تلگرام این رسانه به آدرس irnaoromiye@ دریافت كنید.
2093**خبرنگار و انتشاردهنده: صابر چهرقانی