وجود چهار هزار دستگاه كاميون يخچال دار در كشور

ساري - ايرنا - مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت كه هم چهار هزار دستگاه كاميون يخچال دار در كشور وجود دارد كه بخش زيادي از حمل و نقل بين المللي را انجام مي دهد.

به گزارش روابط عمومي استانداري مازندران ، محمدجواد عطرچيان روز دوشنبه در نشست برنامه ريزي و ساماندهي ناوگان حمل و نقل بين المللي با محوريت تسهيل صادرات محصولات كشاورزي بويژه مركبات و كيوي مازندران در ساري ، افزود : 700 دستگاه از كاميون هاي يخچال دار داراي استاندارد بين المللي هستند.
وي گفت كه پارسال از طريق حمل و نقل جاده اي بيش از 6 ميليون تن كالا از كشور صادر و 2 ميليون تن هم وارد كشور شد.
او مهم ترين مقصد صادرات و و مبدا واردات كالا از طريق حمل و نقل جاده اي را كشورهاي مشترك المنافع سي آي اس اعلام كرد.
آذربايجان ، اوكراين ، مولداوي ، بلاروس ، گرجستان ، ارمنستان ، تاجيكستان ، قرقيزستان ، ازبكستان ، تركمنستان ، قزاقستان و روسيه از اعضاي سي آي اس هستند.
** كاميون هاي يخچال دار روسي براي مازندران
عطرچيان همچنين با تاكيد بر اين كه وزارت راه و شهر سازي توجه ويژه اي به صادرات استان هاي گيلان و مازندران دارد ، گفت : در 6 ماهه گذشته 2 هزار و 500 كاميون يخچال دار روسي براي انتقال محصولات گيلان و مازندران به كار گرفته شدند.
وي علت به كارگيري كاميون هاي روسي را كاهش هزينه صادرات محصورات كشاورزي و باغي اين استان ها ، همسو با اقتصاد مقاومتي دانست و افزود : به همين خاطر به كاميون هاي كشورهاي شمالي حوزه درياي خزر كه به ايران مي آينده اجازه حمل محموله هاي كشورمان را داديم .
عطر چيان گفت : همچنين براي حمايت بيشتر از توليدات داخلي ، با توجه به اختلاف قيمتي كه بين نرخ كرايه كاميون هاي ما و كاميون هاي خارجي وجود دارد ، مقرر شد اگر صادر كنندگان ما مايل به حمل بخشي از محموله خود با كاميون خارجي باشند، اجازه ورود موقت كاميون روسي داده شود و هيچ گونه عوارضي از آنها گرفته نشود و فقط بهاي مصرف سوخت خودشان در داخل ايران را پرداخت كنند.
وي افزود : اولويت ما بر اساس اصل اقتصاد مقاومتي استفاده از ناوگان حمل و نقل داخلي است، ليكن در صورت عدم كفايت ناوگان داخل، تجار مي توانند بر اساس اين تصميم ملي براي استان هاي شمالي و مرزي از ناوگان حمل و نقل خالي خارجي استفاده كنند.
او ادامه داد : براي اين كه حمل و نقل با ناوگان داخلي براي صادرات و واردات به صرفه باشد بايد كاميون هاي ما نيز دو سر بار باشند تا پس از حمل بار به مقصد با بار جديد به مبدا بازگردند .
** هشدار نسبت به حمل و نقل واسطه اي
مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در عين حال از صادركنندگان خواست تا از انجام حمل و نقل كالاها به صورت واسطه اي خودداري كنند.
وي گفت : توصيه ما به تجار و بازرگانان استان هاي شمالي اين است كه حتما قراردهاي كتبي با شركت هاي حمل و نقل بين المللي ما منعقد كنند و كار حمل و نقل را از طريق واسطه ها انجام ندهند تا مانع هر گونه سودجويي از سوي سوداگران در سر مرزها شوند.
او افزود : براي اين منظور لازم است بازرگانان كار صادرات را از طريق شركت هاي حمل و نقل روسيه و آذربايجان كه در گيلان و مازندران شعبه دارند، انجام دهند.
عطر چيان با اعلام اين كه محصولات صادراتي ما عمدتا خشكبار، منسوجات، ميوه و تره و بار، سوخت و فرآورده هاي نفتي و برخي كالاهاي عمومي است ، اظهار داشت: در حوزه شمال بيشترين محصولات صادراتي ما سيمان، محصولات كشاورزي و باغي هستند و محصولاتي كه ريشه در كشاورزي دارند و بايد به حمل و نقل و در آمد حاصله از آن نيز به عنوان خدمات فني و مهندسي بنگريم.
خبرنگار : رضا غلامي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7335/1654