قطار توسعه خطوط ریلی كشور سرعت می گیرد

اصفهان- ایرنا - قرارداد خرید نخستین محموله ریل ملی تولید شده در شركت ذوب آهن اصفهان فردا (سه شنبه) بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب آهن اصفهان امضا می شود كه نقطه عطفی برای سرعت بخشیدن به توسعه خطوط ریلی كشور است.

به گزارش ایرنا، ذوب‌آهن اصفهان به عنوان نخستین شركت ایرانی فعالیت خود را برای تولید ریل از ابتدای دهه 70 شروع كرد و توانست با تجهیز یكی از خطوط نورد خط تولید ریل 'U33' را كه برای سرعت های كمتر از 160 كیلومتر مناسب است را راه اندازی و این نوع ریل را تولید كند.
این محصول به دلایل متعدد از جمله تحمل سرعت های محدود و فاصله داشتن با استانداردهای روز دنیا مورد استقبال قرار نگرفت و اولین و آخرین محموله ریل 'U33' تولید شده در ذوب آهن اصفهان در سال 87 با انعقاد تفاهمنامه‌ای بین مدیران وقت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیران وقت وزارت سابق صنایع و معادن تحویل راه ‌آهن شد و دیگر تولیدی صورت نگرفت.
اما پس از وقفه ای چند ساله، سرانجام تفاهمنامه تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان در دولت تدبیر و امید و اوایل تیرماه 93 به امضای وزیران صنعت، معدن و تجارت، تعاون، كار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی رسید.
تولید ریل 'uic60' توسط شركت سهامی ذوب آهن اصفهان مطابق برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده، توسعه و نگهداری شبكه ریلی بین شهری، توسعه خطوط جدید، بهسازی، نوسازی و دو خطه كردن خطوط ریلی موجود و ایجاد خطوط پرسرعت و ریل قطار شهری از مهمترین مفاد تفاهمنامه یاد شده است.
تولید فولاد در ایران از حدود 50 سال قبل به روش نوین تولید می شود اما طی این سالها ، ایران همواره وارد كننده ریل بوده است.
صنعت ریلی به عنوان یك صنعت سبز و ایمن و دارای شاخصه های توسعه پایدار به لحاظ زیست محیطی و ایمنی شناخته شده است و یكی از پارامترهایی كه ایمنی این صنعت را رقم می زند، استفاده از ریل استاندارد است.
تولید ریل ملی، روند توسعه و ساخت راه آهن را تسریع می كند زیرا تامین این تجهیزات از خارج، مشكلاتی مانند تامین منابع مالی، زمان طولانی جهت دریافت قطعات، كنترل آنها جهت اطمینان از مطلوبیت كالا، ارائه پیش پرداخت و غیره را به همراه دارد.
به گفته كارشناسان، تولید ریل ملی در كشور باعث می شود، ایران به عنوان هفدهمین كشور تولید كننده ریل در جهان مطرح شود و این امر در توسعه زیرساخت های اقتصادی كشور نقش بسیار مهمی دارد.
بنابراین با خودكفایی در تولید ریل ملی ، این مشكلات بتدریج مرتفع می شوند.
محمدرضا احمدی معاون شركت ذوب آهن اصفهان پیش از این گفته بود: این شركت قادر است ریل 'UIC85' را با قابلیت فراتر از ریل 'UIC60' (ریل مورد نیاز راه آهن جمهوری اسلامی) تولید كند ، ضمن اینكه تولید سه نوع ریل مورد نیاز دیگر از جمله قطارشهری، ریل آسانسور و ریل های معدنی نیز در این شركت قابل تولیدند.
براساس اعلام مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی كه سال گذشته در جریان بازدید از پروژه تولید ریل ملی در كارخانه ذوب آهن اصفهان عنوان شد، هم اكنون حدود 700 كیلومتر خط آهن كشور در انتظار ریل گذاری است.
محسن پورسید آقایی با اشاره به اینكه واردات ریل نه تنها ارز زیادی از كشور خارج می كند بلكه مشكلات دیگری را نیز به همراه دارد، تصریح كرد: اما تولید ریل در ذوب آهن اصفهان این چالش قدیمی كشور را برطرف می كند.
وی طرح تولید ریل در ذوب آهن اصفهان را بسیار عظیم و افتخارآمیز دانست و یكی از علل اصلی توسعه نیافتگی خط آهن در ایران را تولید نشدن ریل در كشور و نیاز به واردات این محصول كه مشكل بزرگی برای توسعه كشور محسوب می شد، عنوان كرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز بازسازی خطوط راه آهن و توسعه حمل و نقل ریلی كشور را تنها با تولید ریل در ذوب آهن امكانپذیر دانست و گفت: ذوب آهن با وجود مشكلات مالی، سرمایه گذاری قابل توجهی در پروژه تولید ریل انجام داده است كه با بهر برداری از این طرح بزرگ، یك معضل اساسی برای توسعه خطوط ریلی و حمل و نقل كشور از بین می رود.
ذوب آهن اصفهان نیز چندی پیش اعلام كرد كه تولید ریل در این شركت نهایی شده و مرحله انجام تست سرد بر آن درحال انجام است.
این شركت كل نیاز شركت راه آهن به ریل را حدود 80 تا 100 هزار تن اعلام كرد و افزود: ذوب آهن اصفهان براحتی می‌تواند این میزان ریل را تولید كند.
مدیر ناحیه فولاد در مدیریت ارشد مهندسی كارخانه ذوب آهن نیز در این باره گفت: با توجه به سیستم خنك كننده و زیرساخت هایی كه وجود دارد حدود 70 تُن بر ساعت امكان تولید ریل در این شركت وجود دارد.
حمیدرضا نور محمدی اضافه كرد: 400 هزار تن ریل مطابق استانداردهای اروپایی در این شركت تولید خواهد شد.
وی افزود: باتوجه به سفارش بازار، قادریم روزانه یكهزار و 400 تن ریل آماده كنیم.
پس از اما و اگر های بسیاری كه طی دو سال گذشته درباره تولید، خرید و فروش ریل ملی در ذوب آهن اصفهان و شركت راه آهن جمهوری اسلامی شنیده شد، قرار است فردا ( سه شنبه 27 مهر ) اولین محموله تولیدی ریل ملی در ذوب آهن اصفهان به میزان 40 هزار تن طی قراردادی به شركت راه آهن كشور فروخته شود.
این رخداد برگ زرینی در صنعت فولاد كشور است و آغاز همكاری بین دو شركت را برای پوشش كلیه خطوط ریلی كشور بوسیله تولید ملی و داخلی رقم خواهد زد.
ریل، فولاد نوردشده ای است كه به شكل معین و بصورت دو رشته موازی روی ریل بند نصب می شود و هدف از ساخت و نصب ریل، گذر واگن از روی آنهاست.
ریل، قطعه ای استاندارد است و مطابق مقیاس های تعریف شده آماده می شود و دانش فنی آن نیز تا حدودی در داخل كشور وجود دارد.
شبكه سراسری راه‌آهن ایران از سال 1304 به مرحله اجرا درآمد و قبل از انقلاب حدود پنج هزار كیلومتر خط ‌آهن در كشور ساخته شد كه ریل مورد نیاز آن از چهار كشور فرانسه، آلمان، انگلیس و اتریش تأمین شد.
شبكه ریلی كشور پس از انقلاب با احتساب خطوط فرعی به حدود 12 هزار كیلومتر با تامین ریل از خارج كشور افزایش یافت كه به دلیل تحریم كشور طی 34 سال گذشته، واردات ریل مورد نیاز از كشورهای روسیه، هند، چین و تركیه انجام گرفته است.
7153 / 2093 ** گزارش: هدی استكی** انتشاردهنده: اصغر دواتگر