انتقال نادرست مصدومان حوادث جاده ای  و بروز آسیب های شدید نخاعی

تهران- ایرنا- حوادث و تصادفات جاده ای اغلب با آسیب های استخوانی همراه است، به ویژه اگر انتقال مصدومان به صورت اصولی انجام نشود كه در این صورت ممكن است سبب بروز آسیب های شدید نخاعی شود و فرد را تا پایان عمر درگیر تبعات آن كند.

به گزارش ایرنا، اساسا حوادث می توانند شغلی و مرتبط با محیط كار باشند كه با رعایت نكردن بهداشت كار رخ می دهند، و یا می توانند ناشی از سقوط از ارتفاع یا زمین خوردن باشند كه بیشتر برای سالمندان اتفاق می افتد، اما مهمترین و خطرناك ترین نوع حوادث، از نوع ترافیكی و جاده ای هستند كه معمولا با تبعات جدی و شدیدی به ویژه آسیب های جبران ناپذیر ارتوپدی و استخوانی همراه هستند.
در این بین یكی از مهمترین مشكلاتی كه سبب بروز اینگونه آسیب های جدی به مصدومان می شود، دخالت افرادی است كه مهارت كافی برای انتقال مصدومان به مراكز درمانی ندارند و از سر ناآگاهی سبب ایجاد ضایعه ای می شوند كه می تواند فرد مصدوم را تا مدت ها درگیر كند.
در هنگام بروز حوادث مختلف به ویژه حوادث رانندگی مشاهده می شود كه افراد حاضر در صحنه از سر دلسوزی درصدد انتقال فوری فرد مصدوم به مراكز درمانی برمی آیند و این كار را شتابزده و بدون رعایت اصول صحیح انتقال مصدوم انجام می دهند. . گاهی نیز دیده شده كه برای كمك به موتورسواران آسیب دیده، اطرافیان اقدام به درآوردن كلاه ایمنی از سر موتورسوار می كنند كه این مساله می تواند آسیب شدیدی به ستون فقرات و مهره های گردن وارد كند.
دكتر ذبیح الله حسن زاده عضو هیات مدیره انجمن ترومای ایران روز جمعه در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا گفت: بارها در هنگام درمان مصدومان حوادث جاده ای مشاهده كرده ایم كه فرد دچار مشكلات جدی مانند قطع نخاع شده است كه پس از انجام بررسی های پزشكی مشخص شد كه این ضایعه در اثر انتقال غیراصولی مصدوم صورت گرفته است در صورتی كه اگر انتقال اصولی انجام می شد، چنین اتفاقی نمی افتاد.
وی بر اهمیت وظیفه رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی عمومی درباره نحوه صحیح انتقال مصدومان تاكید كرد و افزود: با توجه به آمار بالای تصادفات جاده ای و به تبع آن آسیب های استخوانی و نخاعی، این اطلاع رسانی بسیار ضروری است و می تواند از شمار زیادی از این قبیل حوادث پیشگیری كند.

** آمار بالای تصادفات جاده ای در ایران و تبعات پزشكی آن
عضو هیات علمی انجمن ترومای ایران با اسفناك خواندن آمار تصادفات جاده ای در ایران گفت: در هر 200 تصادف جاده ای كه در ژاپن رخ می دهد، یك نفر دچار مرگ می شود و در آلمان حداكثر دو نفر، اما در ایران این آمار به 68 نفر می رسد كه بسیار نگران كننده است.
حسن زاده افزود: همچنین سالانه 22 هزار مرگ ناشی از حوادث جاده ای در ایران رخ می دهد كه حدود 10 درصد از آنها دچار معلولیت های دائم می شوند كه می تواند فرد را برای همیشه از كارافتاده یا به صندلی چرخ دار وابسته كند و جامعه را از داشتن یك نیروی انسانی توانمند محروم سازد.
وی با بیان این كه حوادث جاده ای به دلیل تبعات طولانی مدت، هزینه های سنگینی را بر خانواده ها و نظام سلامت كشور وارد می كند، ادامه داد: هزینه های محسوس و نامحسوسی كه برای حوادث جاده ای در كشور پرداخت می شود، چندین برابر مبالغی است كه برای نوسازی بیمارستان ها هزینه می شود.
حسن زاده شدیدترین عوارض ناتوان كننده حوادث جاده ای را شامل معلولیت های ناشی از شكستگی لگن كه اغلب به مرگ منجر می شود و شكستگی های ستون فقرات دانست كه اغلب به ضایعات نخاعی و ازكارافتادگی دائم ختم می شوند.
وی گفت: 50 درصد مرگ و میرها در صحنه تصادف رخ می دهد كه به مسائل پزشكی مرتبط نیست زیرا در هیچ كشوری ضایعات ساعت اولیه بروز حادثه را جزو مسائل پزشكی تلقی نمی كنند بلكه آن را به زیرساخت ها مانند جاده ها و نوع وسیله نقلیه وابسته می دانند.
حسن زاده افزود: 50 درصد باقیمانده در زمان انتقال مصدوم به مراكز درمانی یا در 48 ساعت اول بستری، در زمان بعد از جراحی در اثر دچارشدن به عوارض جراحی مانند لخته شدن خون در رگ ها یا آسیب های ناشی از عملكرد بد كلیه ها، كبد و ریه رخ می دهد.
علمی**1834**2017**خبرنگار: ناهید شفیعی**انتشار دهنده:محمدجواد دهقانی