۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82252616
T T
۰ نفر

همشهري يزد: خرمشاه؛ آبادي‌ اي كه محله شد

۱۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82252616
همشهري يزد: خرمشاه؛ آبادي‌ اي كه محله شد

يزد - ايرنا - روزنامه همشهري يزد در گزارشي با عنوان 'خرمشاه؛ آبادي‌ اي كه محله شد' به مشكلات اين محله قديمي و پاسخ مسئولان پرداخته است.

در اين گزارش كه توسط هيفاء پردل تهيه و تنظيم شده آمده: خرمشاه از محله‌ هاي قديمي ‌استان است كه به دوره قاجاريه برمي‌گردد. در اين محله آثار تاريخي مهمي وجود دارد كه در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
خرمشاه، در مجاورت بلوار شهيد باهنر و بلوار آذريزدي قرار گرفته است و به محله‌ هاي نعيم آباد و «سردوراه» نيز ختم مي‌شود كه در گذشته از آبادي‌هاي خوش آب و هوا بوده است.
در اين محله شهروندان زرتشتي هم ساكن بودند و زيارتگاه معروفي به نام «پير شاه ورهام» در اين محله واقع شده است.
مجموعه خرمشاه متشكل از مسجد، حسينيه، حمام، آب انبار و ساباط است كه با مصالح خشت خام و آجر ساخته شده و در 12‌مهر ماه سال‌77 با شماره 2131 به ثبت ملي رسيده است.
طي سال ‌هاي اخير با توجه به توسعه شهرنشيني و رشد ساخت و سازهاي شهري تا حدودي اين محله دستخوش تغييراتي شده است و بافت نو شهري و بافت فرسوده و تاريخي آن از هم تفكيك شده‌اند.
محله خرمشاه زادگاه «مهدي آذر يزدي» نويسنده پر آوازه كشور است كه در حوزه كودكان و نوجوانان كشور شاخص بوده و مقبره او هم در حسينيه معروف خرمشاه واقع شده است.
طبق گزارش‌ هاي ميداني كه همشهري از ساكنان محله خرمشاه انجام داده، آنها از بي‌ توجهي به بافت فرسوده و تاريخي محله، نبود پاركينگ درون محله‌اي، معابر خاكي و همچنين وجود زمين‌هاي بلا استفاده و بار ترافيكي در بعضي از ساعات گلايه مند و خواستار توجه بيشتري از سوي مسئولان شهري هستند.
بافت تاريخي اين محله كه اخيرا دستخوش تخريب بوده، هر چند از سوي ميراث فرهنگي استان مورد مرمت و بازسازي قرار گرفته است، ولي با توجه به قدمت محله و حجم فرسودگي آن جوابگو نيست.
مشكلات ساكنان محله خرمشاه در اين گزارش شامل نبود پارك درون ‌محله ‌اي، بي‌ توجهي به بافت تاريخي، ترافيك و آسفالت نامناسب عنوان شده است.
خواجه منصوري شهردار منطقه سه يزد نيز در پاسخ، نياز محله به احداث پارك درون محله‌اي، تخصيص تسهيلات بافت‌ هاي فرسوده براي بهسازي خانه ‌ها و صرف هزينه 6 ميليارد ريالي براي فعاليت‌هاي عمراني و آسفالت محله‌هاي محدوده منطقه سه را يادآور شده است.
همچنين معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان در اين گزارش بازسازي و مرمت ساباط خرمشاه با اعتبار افزون بر 330 ميليون ريال در فروردين ماه امسال را يادآوري كرده است.
محسن ذاكري نيا افزوده است: زيارتگاه مهم زرتشتان به نام «پير مراد» سال گذشته در ارديبهشت ماه، با شماره 31243 در فهرست آثار ملي قرار گرفته و اين اداره براي مرمت اين زيارتگاه اقدام لازم را انجام داده است.
7532/6197 خبرنگار: سعيد صادقي مقدم ** انتشار: محمد حسين فلاح تفتي