چراپرندگان هنگام پروازباهم برخورد نمی كنند

تهران- ایرنا- محققان متوجه شدند علت این كه پرندگان هنگام پرواز از روبرو با یكدیگر برخورد نمی كنند، این است كه هر یك به سمت راست خود می چرخد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، درست همانند قوانین رانندگی كه خودروها برای پیشگیری از برخورد، باید در سمت راست جاده حركت كنند، مشخص شده است كه مرغ های عشق نیز زمانی كه در آستانه برخورد قرار می گیرند، به سمت راست می چرخند.
با توجه به افزایش ترافیك هوایی، كشف 'قوانین اساسی' پرواز بی خطر كه طی میلیون ها سال در پرندگان تكامل یافته است، به هواپیماهای بدون سرنشین كمك می كند تا از برخوردها پیشگیری كنند.
پروفسور 'ماندیام سرینیواسان' از دانشگاه 'كویینزلند' در استرالیا كه ریاست این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: پرندگان باید تحت فشار شدید تكاملی بوده باشند تا بتوانند به راهكارها و مقرراتی برای به حداقل رساندن خطر تصادم دست یابند.
وی ادامه داد كه تاكنون مطالعه ای در این خصوص كه هنگام پرواز دو پرنده به سمت یكدیگر چه اتفاقی روی می دهد، صورت نگرفته بود.
براساس یك مدل سازی صورت گرفته، پرندگان همواره به سمت راست می چرخند و برخی اوقات ارتفاع خود را نیز بر اساس برخی ترجیحات از پیش تنظیم شده، تغییر می دهند.
این محقق ادامه داد: ترافیك هوایی افزایش یافته و نیاز مبرمی به ایجاد سیستم های قوی خودكار برای هواپیماهای سرنشین دار و بدون سرنشین ایجاد كرده است؛ بنابراین باید از طبیعت درس گرفت.
در این مطالعه، دو مرغ عشق در دو انتهای یك تونل آزاد شدند و مسیر پروازی آنها توسط یك دوربین با سرعت بالا، فیلم برداری شد.
در بیش از 100 پرواز كه توسط 10 پرنده مختلف انجام شد، حتی یك برخورد مشاهده نشد.
پروفسور سرینیاواسان گفت: یافته دیگر این مطالعه این بود كه پرندگان به ندرت در یك ارتفاع پرواز می كنند و این سوال مطرح می شود كه آیا هر پرنده ترجیح خاصی برای پرواز در ارتفاع بالاتر و یا پایین تر دارد؟
وی افزود: این احتمال وجود دارد كه موقعیت و جایگاه پرندگان در سلسله مراتب گروهی ارتفاع پرواز آنها را مشخص می كند كه این سوال باید در آینده مورد تحقیق قرار گیرد.
وی خاطرنشان كرد: گرچه نمی توانیم بگوییم كه چگونه پرندگان مساله انتقال به ارتفاع های مختلف را حل می كنند اما می توانیم راهبردهای ساده ای را برای سیستم های اتوپایلوت (خلبان خودكار) و پهپادها برای پیشگیری از تصادم های هوایی پیشنهاد كنیم.
این تحقیق در مقاله ای در مجله PLOS One منتشر شده است.
علمی**2038**2017
مترجم: درنا محمدیان**انتشاردهنده: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm