۲۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82224902
T T
۰ نفر
جهانگیری:احداث نیروگاه دوم بوشهر از نمادهای اجرای برجام است

بوشهر- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری، احداث نیروگاه دوم بوشهر را از نمادهای استفاده ایران از نتایج برجام دانست وگفت:زمینه اجرایی احداث اینگونه نیروگاه ها در برجام پیش بینی شده است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت واحد دوم نیروگاه اتمی بوشهر افزود: احداث نیروگاه جدید بوشهر پایبندی دولت روسیه به عنوان یكی از اعضای برجام به اجرای توافق را به نمایش می گذارد.
وی گفت: احداث نیروگاه هسته ای جدید یكی از مصادیق اراده راسخ و استقامت ستودنی ملت ایران و رهبر دوراندیش و آینده نگر آن در استفاده از حقوق قانونی و انرژی هسته ای با مقاصد صلح آمیز است.
جهانگیری افزود: مساله احداث نیروگاه اتمی بوشهر و استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای طی سالهای گذشته متاسفانه با نوعی سوءتفاهم، سوء برداشت و بهانه جویی قدرت های بزرگ همراه بود.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: نیاز كشور به انرژی های نو و زمینه های متنوع و كاربردهای آن در بخش های مختلف از جمله در بخش بهداشت، درمان و صنعت چیزی نیست كه ملت ایران بتواند از آن گذشت كند و معمولا دنیا به آن متفاوت و با قضاوت های سیاسی نگاه كرده است و همین قضاوت ها باعث شده هزینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر كشور تحمیل شود.
جهانگیری اضافه كرد: مردم طی سالهای گذشته با بزرگواری تحریم های ظالمانه را تحمل و روزهای سختی را سپری كردند تا حق قانونی خود را به اثبات برسانند و در این مسیر شهدای بزرگی خصوصا شهدای هسته ای تقدیم كردند. ما مصمم بودیم كه هم حقوق هسته ای ملت ایران را تثبیت كنیم و هم چرخ اقتصاد كشور را به حركت واداریم.
وی با یادآوری این سخن رییس جمهوری كه هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم، اظهار داشت: خوشبختانه با هدایت های رهبر معظم انقلاب، مدیریت رییس جمهوری و
ورود دیپلمات های كاردان و متعهد با محوریت برادر عزیز دكتر ظریف و دكتر صالحی و همكاران مطلع و دور اندیش آنها، كشور توانست با گفت و گوهای دشوار و طولانی با 6 قدرت بزرگ جهانی، سند مهم برجام را اجرا كند.
معاون اول رییس جمهوری گفت: در حال حاضر در كشور ما بیش از 75 هزار مگاوات نیروگاه، ظرفیت نصب شده داریم، در شرایط فعلی سالانه 6 درصد رشد مصرف برق داریم، یعنی حدود 5 هزار مگاوات سالانه باید در كشور نیروگاه احداث كنیم.
جهانگیری افزود: این در حالی است كه كشور ما به سرعت نیازمند آن است كه توسعه اقتصادی از شتاب بیشتری برخودار باشد و توسعه صنعتی و اقتصادی آن با رشد بیشتری پیش برود، حتی در برنامه ششم پیش بینی كردیم كه رشد اقتصادی كشور باید به هشت درصد برسد.
وی تاكید كرد: معنای این حرف آن است كه ما سالانه به انرژی بیشتر از 5 هزار مگاوات احداث واحد جدید نیاز داریم. بر اساس مطالعات انجام شده هم در سازمان انرژی اتمی، وزارت نیرو و هم دانشگاه های معتبر كشور، سبد تولید برق كشور باید متنوع شود.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح كرد: تكیه صددرصدی تولید برق كشور به منابع فسیلی علاوه بر آثار نامطلوب زیست محیطی، ریسك تامین برق پایدار برای سال های كشور را به شدت افزایش می دهد. در میان دلایل توجیهی ضرورت احداث نیروگاه هسته ای در كشور می توان به اهمیت ضرورت دستیابی به فناوریهای برتر در این حوزه، ایجاد تنوع در منابع تامین انرژی، ملاحظات زیست محیطی و صرفه جویی در منابع فسیلی اشاره كرد.
** پایداری برجام منوط به اجرای تعهدات سایر طرفها است
معاون اول رییس جمهوری گفت: ایران بار دیگر تاكید می كند پایداری برجام منوط به اجرای تعهدات سایر طرف ها در برجام است كه توسعه همكاری با ایران در استفاده از انرژی هسته ای و تسهیل انتقال فناوری هسته ای به ایران بخشی از آن است.
جهانگیری افزود: افزایش تعداد نیروگاه های هسته ای، نیاز كشور بر تامین سوخت مورد نیاز آنها را تاكید می كند؛ از این رو ایران مصمم است طبق برنامه های پیش بینی شده و تداوم تلاش های خود برای بهره مندی از حق خود در برخورداری از چرخه كامل ملی سوخت هسته ای ادامه دهد.
وی اضافه كرد: ایران ضمن تداوم پایبندی كامل به تعهدات بین المللی خود تحت پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای، به تلاش جهت استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز در همه ابعاد آن از جمله پزشكی، كشاورزی، صنعتی و تولید برق ادامه خواهد داد.
معاون اول رییس جمهوری گفت: دولت تدبیر و امید عزم وجزم دارد كه با نگاهی علمی، عقلانی و بدور از انگیزه های سیاسی و نگاهی دوراندیشانه، توسعه و پیشرفت همه جانبه كشور را بر پایه رفع موانع اساسی در توسعه و اصلاح فرایندهای ساختارهای اجرایی، محور برنامه های خود قرار دهد.
وی با تاكید بر اینكه ایران از سرمایه گذاری خارجی در بخش های مختلف استقبال می كند، اظهار داشت: در این میان انتخاب شركای راهبردی برای كشور مبتنی بر سه اصل عزت، حكمت و مصلحت از جمله كارهای مهم و محوری است.
دكتر جهانگیری افزود: ما زمینه های زیادی برای همكاری با كشور بزرگ و همسایه روسیه داریم و روسیه را دوست و شریك راهبردی خود می دانیم.
معاون اول رییس جمهور گفت: پس از تكمیل واحد اول نیروگاه بوشهر كه امروز تحویل قطعی و نهایی آن از طرف شركت روس اتم به متخصصان كشورمان انجام می شود، احداث دو واحد نیروگاهی جدید با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 8.5 میلییون دلار و با همكاری دولت فدراسیون روسیه طبق برنامه زمانبندی تعیین شده در یك بازه زمانی 10 ساله به انجام خواهد رسید.
جهانگیری همچنین با اشاره به همكاری ایران و روسیه در جبهه مبارزه با تروریسم به خصوص در كشور سوریه گفت: ارتقاء سطح همكاری در حوزه دفاعی میان دو كشور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است كه تحویل سامانه دفاعی 300 s نمادی برای این همكاری است.
وی در ادامه درخصوص احداث واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر خاطرنشان كرد: یكی از مواردی كه مورد توجه جدی ایران و روسیه است، مسئله امنیت و ایمنی نیروگاه های هسته ای است كه باید با بالاترین استانداردهای بین المللی ساخته شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی آن به عمل آید.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به توانمندی صنعتی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم استفاده از توان داخلی و مشاركت شركت های توانمند صنعتی كشور در احداث و تكمیل واحدهای جدید نیروگاه اتمی تاكید كرد و گفت: ایران كشوری است كه از توانمندی صنعتی خوبی برخوردار است و بخش زیادی از سازندگان تجهیزات ایرانی قادر هستند در نظارت كامل با طرف روسی كه مسوول اصلی ساخت نیروگاه است بتوانند بخشی از تجهیزات مورد نیاز را در داخل تامین كنند.
جهانگیری خاطرنشان كرد: به نمایندگی از رییس جمهوری و دولت محترم آغاز این فرایند مبارك را به ملت شریف ایران به ویژه مدیران و اعضای خانواده صنعت هسته ای و به برادر عزیزم دكتر صالحی معاون محترم رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی كه از دانشمندان توانای كشور و از مدیران برجسته كشور است و به همه متخصصین و صاحبنظران و كارشناسان و كسانی كه در انرژی هسته ای كشور فعالیت می كنند، تبریك می گویم.
وی خاطرنشان كرد: از خداوند متعال مسالت دارم كه به همه ما این توفیق را عنایت كند كه بتوانیم بیش از پیش برای توسعه ایران عزیز همت كنیم و گام برداریم.
سیام**9012**1058*2021*1429