۱۷ شهریور ۱۳۹۵، ۱۸:۴۹
کد خبر: 82222096
T T
۰ نفر
ساخت كليه مصنوعي روياي ' سارينا ' فرانخبه 9 ساله ملايري

همدان - ايرنا - عشق به وطن و آرزوي پايان يافتن درد و رنج بيماران دياليزي، چنان در دل 'سارينا بابايي' دانش آموز فرانخبه ملايري ريشه دوانده كه اين دختر نابغه 9 ساله را به تلاش براي ساخت كليه مصنوعي وا داشته است.

'سارينا بابايي' دانش آموز نابغه اي كه جزو افراد با بالاترين ضريب هوشي بوده و عنوان فرانخبه را به خود اختصاص داده است در سال ۱۳۸۵ در شهرستان ملاير متولد شد و هم اكنون در كلاس سوم دبستان و در مدرسه 'حكمت' در استان البرز مشغول به تحصيل است.
اين دانش آموز 9 ساله ملايري تاكنون موفق به ارائه بيش از 900 طرح، تاليف 25 جلد كتاب و حفظ بسياري از سوره هاي قرآن كريم به زبان انگليسي شده و در زمينه موسيقي و حفظ اشعار شعراي ايراني نيز پيشرفت چشمگيري داشته است.
ساخت تست هوش ايراني براي نخستين بار در ايران و سخنراني در مجامع علمي و دانشگاه هايي همچون دانشگاه تهران و دانشگاه فرهنگيان و كسب عنوان مشاور معاون وزير علوم بخش كوچكي از موفقيت هاي اين دختر نابغه ملايري است.
در گپ و گفتي كوتاه با سارينا از او راجب به روياهايش پرسيدم و او در جواب گفت: دلم مي خواهد در آينده به كشورم خدمت كنم و همانطور كه دكتر موسيوند توانست قلب مصنوعي بسازد من نيز مي خواهم كليه مصنوعي بسازم تا درد و رنج بيماران دياليزي پايان يابد و كلمه دياليز در كشورم به فراموشي سپرده شود.
اين نابغه 9 ساله درباره نتايج تحقيقاتش در مورد ساخت كليه مصنوعي گفت: وقتي بدن يك فرد كليه ندارد و كليه يك فرد ديگر به او پيوند زده شود بدن آن را پس مي زند و به همين خاطر پزشكان مجبور هستند دارو تجويز كنند كه اين كار موجب ضعف و ناتواني بدن مي شود و نمي تواند در برابر ميكروب ها ايستادگي و مقاومت كند.
وي كه به ملايري بودن خود افتخار مي كند ادامه داد:مي خوام وقتي بزرگ شدم به مردم زادگاهم ، ملاير خدمت كنم و زميني را كه با مساحت 500 مترمربع در دماوند به من جايزه داده شده به يك مركز درماني و فوق تخصصي تبديل كنم.
ساريناي كوچك، با همه موفقيت هاي بزرگش ، خود را مديون زحمات پدر و مادرش مي داند و مي خواهد با احترام گذاشتن و ساخت كليه مصنوعي زحمت آنها را جبران كند.
وي كه از حدود دو سالگي علائم نبوغ و ضريب هوشي بالا را از خود نشان مي داد درباره احساسش از نابغه بودن گفت: نابغه بودن احساس بسيار خوبي است چرا كه مي توان به جامعه خدمت كرد و همه احترام مي گذارند و حتي بعضي آموزشگاه هايي كه من براي ثبت نام به آنجا مراجعه مي كردند اسم مرا بر روي آموزشگاه خود مي گذاشتند.
اين دختر فرانخبه ملايري درباره اينكه چرا قرآن كريم را به زبان انگليسي حفظ مي كند گفت: مي خواهم نشان دهم كه قرآن به هر زباني خوانده شود قشنگ است.
به گزارش ايرنا سارينا كه براي نخستين بار تست هوش ايراني را در ايران ساخته است درباره ساخت تست هوش و رده بندي آن گفت: هر كسي نمي تواند تست هوش بسازد و تنها كساني كه هوششان از 150 به بالا است مي توانند براي تيزهوشان تست هوش بسازد.
وي كه مشاور معاون وزير علوم است درباره نحوه آشنايي با سيد ضيا هاشمي گفت: مدتي پيش براي سخنراني به دانشگاه تهران رفتم و وزرا و مسئولان بسياري در آنجا حضور داشتند كه در آن مراسم دكتر هاشمي من را به اتاق كارش دعوت و در پايان من را به عنوان مشاور خود معرفي كرد.
سارينا كه در چند روز گذشته به زادگاهش سفر كرد و ميهمان همشهريان ملايري خود بود در ديدار با نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد داد: كتاب حقوق شهروندي تدوين و در مدارس تدريس شود تا دانش آموزان از كودكي با حقوق شهروندي آشنا شوند.
سارينا بابايي در اين سفر با كمك مسئولان شهرستان ملاير علاوه بر بازديد از جاذبه هاي ديدني ملاير به عنوان نخستين بازديدكننده عمومي از شهر زيرزميني سامن بازديد كرد.
پدر سارينا نيز كه دانشجوي مقطع دكتراي تعليم و تربيت و از مشاوران خانواده و دبيران آموزش و پرورش است در گفت و گو با ايرنا گفت: دو درصد جامعه در رده فرانخبه قرار دارند و سارينا يكي از اين افراد است.
فريدون بابايي با بيان اينكه افراد باهوش در سطح بندي در سطح اول تيزهوش، بعد سرآمد و بعد نابغه تقسيم مي شوند افزود: سارينا بسيار زودتر از بقيه هم سن و سالان خود صحبت كردن و راه رفتن را آغاز كرد و مدت خواب او بسيار اندك بود و وقتي دوساله شد متوجه شديم كه با هم سن و سالانش متفاوت است و بعد گرفتن تست هوش مشخص شد سطح هوشي سارينا بالاتر از سرآمد است.
وي با بيان اينكه سارينا زماني عنوان ' فرانخبه زبان انگليسي' را از آن خود كرد كه توانست طي سه ترم رفتن به كلاس زبان انگليسي مدرك 20 ترم را بگيرد ادامه داد: سارينا تا پنج سالگي در كنار والدين خود زبان فارسي و انگليسي را فرا گرفت و پس از گذران سه ترم كلاس زبان، كارشناسان زبان انگليسي او را به عنوان فرانخبه در اين زمينه معرفي كردند.
وي اضافه كرد: سارينا در 7 سالگي براي نخستين بار در مجامع علمي سخنراني كرد و در اين سن در زمينه هاي مختلف مثل هنر و موسيقي موفقيت هاي چشمگيري داشت و در هفت سالگي به عضويت شوراي مشورتي نخبگان در آمد و به عنوان كوچكترين عضو اين شورا به سخنراني در ميان نخبگان پرداخت.
وي در پاسخ به اينكه آيا سارينا از سوي كشورهاي خارجي دعوتنامه دريافت كرده است يا خير گفت: سال گذشته از كانادا و امسال از كشورهاي آلمان ، آمريكا و انگلستان از سارينا دعوت شده است اما سارينا عاشق ايران و هم وطنانش است و مي خواهد به وطنش خدمت كند و هم اكنون همه امكانات و شرايط لازم در ايران برايش مهيا است و در حال حاضر تحقيقاتش در زمينه ساخت كليه مصنوعي را در مركز فوق تخصصي دياليز انجام مي دهد.
پدر اين نابغه كوچك عنوان كرد: سارينا كتابي با عنوان كودكاني از جنس طلا براي كودكان كار نوشته و به او پيشنهاد شده به عنوان سفير كودكان كار در انگلستان انتخاب شود.
مادر سارينا هم كه متولد ملاير و دانشجوي كارشناسي ارشد حقوق است به خبرنگار ايرنا گفت: سارينا دوست دارد به مردم كشورش كمك كند و درد و رنج بيماران دياليز را پايان ببخشد.
سميه فرهاد توسكي افزود: سارينا با برنامه پيش مي رود و برنامه ريزي اش دست خودش است و من و پدرش هيچ دخالتي در برنامه او نداريم.
وي اضافه كرد: ما نمي خواهيم آرزوي خودمان را در او ببينيم و او آزادانه به تحقيق در مورد موضوع هاي مورد علاقه اش مي پردازد.
استان همدان حدود دو هزار و 600 مدرسه با بيش از 12 هزار كلاس درس و 261 هزار دانش آموز دارد و حدود 24 هزار فرهنگي در مراكز آموزشي استان همدان فعال هستند.
شهرستان ملاير با جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
1181/6993