۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۰۵
کد خبر: 82215768
T T
۰ نفر

قصه صنایع دستی در میدان نقش جهان

۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۰۵
کد خبر: 82215768
قصه صنایع دستی در میدان نقش جهان

اصفهان- ایرنا- روزنامه ' اصفهان امروز ' در شماره امروز (شنبه)، درمطلبی با عنوان آغازبازرسی ها، به بررسی مشكلات و امیداوری ها در ساماندهی بازار صنایع دستی اصفهان پرداخت .

به گزارش ایرنا، این روزنامه به قلم فاطمه نوری با تیتر ' آغاز بازرسی‌ ها، پایان قصه صنایع دستی خارجی در میدان نقش جهان'، نوشت: ورود صنایع دستی خارجی در میدان نقش جهان قصه ای بس طولانی دارد كه در كاهش ورود گردشگران خارجی و كاهش خرید صنایع دستی توسط ایرانیان خلاصه می شود. عمق این كلام را به راحتی می توان با مقایسه ای ساده از خانه های قدیمی و خانه های مدرن به وضوح دید.
در خانه مادربزرگ ها ردپایی از قالی دستباف، ظروف سفالی، دستبافت ها،آئینه كاری و غیره یافت می شود اما معماری و طراحی اغلب خانه های ایرانی تحت تاثیر معماری و طراحی غربی قرار گرفته است كه در زمانی بهتر درباره ضرورت بازگشت جامعه ایرانی به الگوی مصرف گذشته اش به تفصیل سخن خواهیم گفت.
با توجه به پیشِ رو بودن هجدهمین مجمع جهانی صنایع دستی به میزبانی اصفهان، با همكاری تمام نهادهای ذی ربط و با مدیریت اجرایی مدیریت و بازرسی اصناف استان اصفهان اقدام به جمع آوری صنایع دستی خارجی اعم از قاچاق و غیر قاچاق از میدان نقش جهان كرده اند .
چندی پیش در اعلامیه ای این موضوع به تك تك واحدهای صنفی مستقر در میدان نقش جهان اعلام شد و به تمام واحدها فرصت داده شد تا ابتدای شهریور نسبت به اقدام صنایع دستی خارجی اقدام كنند.
این روزنامه پس از پشت سرگذاشتن بیش از 10 روز از سر رسید بازرسی ها به سراغ مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان رفته و در این باره با او گفت و گو كرده است.
جواد محمدی فشاركی با بیان اینكه فرصت داده شده به فروشگاه های صنایع دستی مستقر درمیدان نقش جهان به پایان رسیده است، اظهار كرد: با توجه به حجم بالای برنامه های اتحادیه صنایع دستی و همكاری تنگاتنگ با این اتحادیه مقرر شد بازرسی ها از امروز در میدان امام (ره) آغاز شود.
وی با اشاره به اهمیت رویداد پیش رو و همچنین سیاست های این نهاد در رابطه با حمایت از صنایع دستی ایرانی و به ویژه صنایع دستی اصفهان گفت: تا زمان آغاز اجلاس جهانی صنایع دستی، میدان امام (ره) از وجود كالاهای خارجی اعم از قاچاق و غیر قاچاق پاك خواهد شد.
محمدی تصریح كرد: امیدواریم با اطلاع رسانی های انجام شده به فروشگاه های صنایع دستی با كمترین میزان تخلفات مواجه شویم.
مدیریت بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان خاطرنشان كرد: فروشگاه های متخلف باید بدانند كه با توجه به اطلاع رسانی‌های صریح و شفاف به تك تك واحدهای صنفی؛ در صورت ارتكاب تخلف با شدت با آنها برخورد خواهد شد.
وی درباره پوشش بازرسی ها در این بازه زمانی اظهار كرد: در حال حاضر منطقه در نظر گرفته برای بازرسی ها حیطه میدان نقش جهان است و در آینده و با نظر و مشورت مراجع ذی صلاح بازرسی ها از دیگر مناطق نیز آغاز خواهد شد.
محمدی تصریح كرد: البته برخورد با كالاهای قاچاق به عنوان یكی از وظایف ذاتی این نهاد همواره در دستور كار قرار داشته و دارد.

*** نقش جهان بزرگترین مركز عرضه صنایع دستی اصیل ایرانی
میدان نقش جهان در تاریخ 8 بهمن 1313 به شماره 102 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت 1358 به شماره 115 جزء نخستین آثار ایرانی بود كه به‌عنوان میراث جهانی یونسكو نیز به ثبت جهانی رسید.
میدان نقش جهان یكی از بزرگترین و زیباترین میدان های تاریخی جهان است. این میدان علاوه بر شاهكارهای معماری كه در خود جای داده به واسطه فروش گسترده صنایع دستی اصیل ایرانی به شهرت دوچندانی رسیده است. حجره‌های دور تا دور میدان از گذشته‌های دور به فروش صنایع دستی اشتغال دارند كه تا كنون نیز این كاربری حفظ شده است.در سال های اخیر نگرانی هایی درباره تغییر كاربری های فروشگاه های این میدان از صنایع دستی به سایر مشاغل ایجاد شده است. استاندار اصفهان در جلسه ای با اعلام موضع شفاف در این رابطه دستور داد كه این فروشگاه ها ساماندهی شده و به كاربری اصلی خود یعنی صنایع دستی بازگردند.
گ/7153/ 2093

سرخط اخبار استان‌ها