۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۱۷
کد خبر: 82215591
T T
۰ نفر
معرفي دانشمند ايراني با مستند سينمايي «قضيه بيروني»

تهران - ايرنا - «قضيه بيروني» ساخته مهناز ركني با پخش از مجموعه «سينما حقيقت» شبكه مستند، خردسالي تا مرگ ابوريحان بيروني را به تصوير مي كشد.

مهناز ركني روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا درباره مستند سينمايي «قضيه بيروني» كه براي نخستين بار در مجموعه «سينما حقيقت» شبكه مستند پخش مي شود، افزود: علاقه خاصي به مفاخر ايران دارم و تاكنون نزديك به 25 مستند درباره آنها از فردوسي تا باغچه بان و از ريچارد فراي تا آنتوان سوروگين ساخته ام.
وي ادامه داد: شبكه پرس تي وي سال ها پيش پيشنهاد ساخت اين مستند را به من داد. البته قرار بود يك مجموعه 30 قسمتي درباره 30 چهره ايراني بسازم كه با ساخت مستند دو قسمتي درباره فردوسي آغاز شد و در همين مرحله پايان يافت.
اين مستندساز تصريح كرد: از همان زمان تحقيقات اوليه براي آن مجموعه، ابوريحان بيروني را بين اين مفاخر همچون دُري مي ديدم كه مي درخشيد، بنابراين پس از پايان زودهنگام آن پروژه علاقه ام به ابوريحان بيروني ادامه يافت.
ركني يادآور شد: سه سال پيش خلاصه طرح و تحقيقاتم در اين باره را به مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ارائه دادم و با ساخت مستند موافقت شد اما در مسير ساخت آن چندين بار فيلمبرداري انجام شد و از نتايج آن استفاده نشد.
كارگردان، تدوينگر و طراح جلوه هاي ويژه «قضيه بيروني» ادامه داد: سرانجام مركز مطالعات اسلامي بخشي از كار را قبول كرد.
وي تأكيد كرد: بخش هايي از اين فيلم به شيوه بازسازي ساخته شده كه اين بخش را با همكاري و محبت مديريت شهرك غزالي، در اين لوكيشن مقابل دوربين برديم، البته حمايت خاصي براي توليد اين مستند نداشتم.
ابوريحان بيروني دانشمند، رياضي‌دان، ستاره‌شناس، تقويم‌شناس، انسان‌شناس، هندشناس، تاريخ‌نگار و به قولي همه‌چيزدان بزرگ ايراني است و «قضيه بيروني» به گوشه هايي از زندگي او مي پردازد.
مستند سينمايي «قضيه بيروني» به مدت 75 دقيقه، امروز(شنبه) ساعت 21 در مورد خردسالي تا مرگ ابوريحان بيروني در مجموعه سينما حقيقت روي آنتن مي رود و فردا(يكشنبه) ساعت 10 و روز جمعه 19 شهريور ماه ساعت 16:45 بازپخش مي شود.
فراهنگ ** 9157 ** 1071

سرخط اخبار فرهنگ