۸ شهریور ۱۳۹۵،‏ ۱۲:۳۷
کد خبر: 82208614
۰ نفر
مغز بدون این مواد غذایی فلج می شود

تهران - ایرنا - ویتامین های B1، B9 و C ، كلسیم، منیزیم و روی غذای اصلی مغز هستند و كمبود این مواد عملكرد مغز را با مشكل مواجه می كند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا، حافظه، یادگیری و توانایی شناختی مغز نیازمند آن است كه مواد غذایی موردنیاز در اختیار این عضو پیچیده قرار بگیرد. در صورت كمبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مغز، عملكرد آن با اختلال جدی مواجه می شود.
1- تیامین (ویتامین B1)
تیامین یا ویتامین B1 یكی از ویتامین های گروه B‌ است. این ویتامین نقش مهمی در سیستم اعصاب و بافت مغز ایفا می كند. مطالعات منتشر شده در نشریه International Medical Research نشان می دهد كمبود این ویتامین سبب بروز سندرم كورساكف می شود كه اختلال مزمن حافظه است. این بیماری بیشتر در الكلی ها و مبتلایان به ایدز دیده می شود.
2-فولیك اسید (B9)
فولیك اسید یكی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز مغز است. اسفناج، لوبیا سبز، نخود فرنگی، جگر، قلوه، حبوبات، مركبات و سیب زمینی سرشار از فولیك اسید هستند.
نیمی از ذخیره این ویتامین در بدن در كبد صورت می گیرد. بنابراین زمانی كه عملكرد كبد با اختلال مواجه می شود، بدن با كمبود فولیك اسید مواجه می شود. فولیك اسید نقش مهمی در سنتز اسید آمینه و تشكیل بافت عصبی دارد. رشد عصبی كودك در گرو فولیك اسید و ویتامین های دیگر گروه B است. مطالعات حیوانی نشان می دهد مصرف فولیك اسید به مدت هشت هفته به بهبود حافظه در موش های سالمند كمك می كند.
3-اسید اسكوربیك (ویتامین C)
بیشترین میزان غلظت این ویتامین در مغز و به ویژه در غده هیپوفیز وجود دارد. ویتامین C در سنتز اتنقال دهنده عصبی دوپامین نقش دارد و از مغز در برابر استرس اكسیداتیو جلوگیری می كند. مصرف 90 میلی گرم ویتامین C در روز برای بدن ضروری است.
4-كلسیم
كلسیم ضروری ترین ماده معدنی مورد نیاز مغز است. قسمت عمده انتقال پیام های عصبی توسط كلسیم صورت می گیرد.
5-منیزیم
منیزیم برای فعال كردن بسیاری از ویتامین های گروه B ضروری است. تحریك پذیری سیستم عصبی به كمك منیزیم و كلسیم صورت می گیرد و مدل های حیوانی نشان می دهد منیزیم سبب افزیش حافظه و عملكرد شناختی می شود.
6- روی
كمبود روی اختلالات عصبی و روانی جدی به همراه دارد و توسعه مغز و بافت عصبی نیازمند این ماده معدنی است. تخم كدو، گوشت گاو و میگو سرشار از روی هستند.
اگر مایل به حفظ سلامت و چابكی مغز هستید، این مواد غذایی را در برنامه خود بگنجانید.
علمی (6) ** 9259**1440