۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۴۷
کد خبر: 82205026
T T
۰ نفر
حضور امن كودكان و نوجوانان در فضای مجازی

تهران-ایرنا- نگرانی از حضور بی محابای فرزندان در فضای مجازی همواره یكی از مهمترین دغدغه های خانواده ها از نخستین روزهای فراگیرشدن فضای مجازی در كشور است. اكنون همراه اول با طراحی سیم كارت های ویژه درصدد رفع این نگرانی ها برآمده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،« چگونه مراقب فرزندم باشم كه فضای مجازی به وی آسیب نرساند، ارتباط مجازی فرزندم را چگونه كنترل كنم كه از من دلگیر نشود، ازخونه كه خارج می شه چگونه مراقب باشم با دوستاش یواشكی سری به برخی سایت ها نزند. »
اینها نمونه هایی از نگرانی های خانواده ها در باره فعالیت فرزندان شان در فضای مجازی است و این نگرانی ها را به مسوولان نیز منتقل كرده اند.
ابراز نگرانی خانواده ها در باره حضور فرزندان در فضای مجازی به حدی بود كه رهبر معظم انقلاب نیز فرمایشاتی در این باره داشتند.
ایشان در دیداری كه با اعضای شورای عالی فضای مجازی در شهریورماه سال 1394 داشتند به تأثیرگذاری گسترده‌ فضای مجازی به عنوان یك قدرت نرم فوق‌العاده در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبك زندگی، ایمان، اعتقادات دینی و اخلاقیات اشاره فرمودند و بر لزوم طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فكری و اخلاقی جامعه در این عرصه تاكید كردند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیز در بیستم مرداد ماه امسال در نشستی با مسوولان آموزش و پرورش در باره این نگرانی خانواده ها گفته بود:« نوجوان و جوان به آموزش و مراقبت نیاز دارد و دولت و آموزش و پرورش در این زمینه مسوولیت سنگینی برعهده دارند. ما باید به یك مركز اطلاع رسانی جامع و ملی برسیم و البته در حال تلاش برای ایجاد این مركز هستیم ولی با آن فاصله داریم، اما در عین حال باید با آموزش دقیق به جوان بگوییم از این ابزار چه استفاده خوبی می تواند بكند و چه خطراتی در كمین او است. ما اگر جوان را درست تربیت كردیم، دیگر ترسی نخواهیم داشت زیرا همین جوان در دانشگاه خارج از كشور انجمن اسلامی ایجاد كرده و مراسم مذهبی برگزار می كند.»

*همراه اول پیشگام رفع نگرانی ها
اظهارنظرهای مسوولان درباره لزوم ایجاد فضایی امن برای كودكان و نوجوانان در حالی عنوان شده است كه اپراتور اول تلفن همراه كشور پیش از این با طراحی سیم كارت هایی ویژه نوجوانان تاحدودی توانسته این نگرانی ها را مدیریت كند.
شركت همراه اول نام این سیم كارت های امن خود را «درسا» و «انارستان» انتخاب كرده و در باره آنها نوشته است: پهنه بی حد و مرز اینترنت، پهنه ای گسترده با قابلیتهای فراوان است كه از سویی امكان دسترسی به جریان عظیم گردش اطلاعات را فراهم آورده و از سوی دیگر، می تواند آسیب هایی برای كاربران به خصوص كاربران آسیب پذیرتر مانند كودكان و نوجوانان داشته باشد.
توجه به این واقعیت در فضای اینترنت، رویكردی حفاظتی برای كودكان و نوجوانان را طلب می كند؛ اما باوجود نگرانی های روزافزون، خانواده به تنهایی قادر نیست همه فعالیت ها و رفتار فرزند خود را در این فضا تحت كنترل دایم درآورد، بنابراین لازم است والدین راهكارهایی را اتخاذ كنند كه هم در خانه و هم در محیط بیرون از خانه بتوانند بر رفتار مجازی كودك و نوجوان خود نظارتی تام داشته و خطرهای احتمالی را تا حد ممكن كاهش دهند.

*درسا سیم كارتی برای رفع نگرانی
سیم كارت درسا همراه اول با فراهم آوردن برخی امكان ها تاحدودی موفق به كاهش نگرانی های خانواده ها شده است كه برخی از ویژگی های این سیم كارت استفاده از ایمیل اختصاصی با كاربری آسان، ارایه برنامه های كاربردی مخصوص كودكان و نوجوانان، مشاهده آمار‌ روزانه و كلی استفاده‌ كودك و نوجوان از گوشی یا تبلت، دسترسی به محتوای صوتی، تصویری و چند رسانه‌ای مناسب كودك و نوجوان، دسترسی به بازی های مخصوص كودكان و نوجوانان، دسترسی به سایت‌های مفید ، پاك و ایمن و مناسب سنین فرزندان، نظارت و كنترل بر روی نرم افزارهای نصب شده توسط فرزندان، امكان پیشگیری از ارتباطات ناخواسته و مزاحمت با تعریف لیست مجاز مخاطبان وسترسی آسان كودك و نوجوان به محتوای مناسب در فضای مجازی امن است.

*سیم كارت انارستان برای دانش آموزان
سیم ‌كارت انارستان همراه اول سیم‌ كارتی اعتباری است كه برای مجموعه دانش‌آموزان ایرانی و پاسخ به نیازها و خواسته‌های آنها طراحی شده است و برای نخستین بار در كشور عرضه می‌شود.
سیم‌ كارت مذكور ضمن پوشش دادن همه نیازهای مكالمه و پیامك دانش‌آموزان، امكان استفاده از فضای اینترنتی سالم و امن متناسب با سن آنها را فراهم می‌كند.
دانش آموزان می‌توانند بسته‌های اینترنتی انارستان را خریداری كرده و از اینترنت امن و پر سرعت نسل سوم آن استفاده كرده و امكان اتصال به دنیای بزرگی از برنامه‌های جذاب و مفید مخصوص نوجوان را داشته باشند.
*ویژگی‌ های سیم‌ كارت انارستان( دانش ‌آموزی) : سرویس اینترنت پاك پرسرعت نسل سوم، به طور خودكار برای این سیم‌كارت فعال است.
دانش‌آموزان با خرید سیم ‌كارت انارستان (دانش‌آموزی) ، امكان استفاده از سرویس‌ها و نرم افزارهای انارستان را خواهند داشت (این سرویس‌ها شامل مشاوره آنلاین، رایا مدرسه، كتابخانه دیجیتال، فروشگاه محتوای درسی، آزمون آنلاین، مشاوره هوشمند تلفنی است).
كاملیا هاشمی مجری پروژه درسای همراه اول در باره این پروژه به خبرنگار ایرنا می گوید كه درسا تنها یك سیم كارت امن نیست بلكه سبدی از محصول های متنوع است و بیشتر با این رویكرد طراحی شده تا فضایی امن در اختیار كودكان و نوجوانان كشور قرار دهد و نگرانی های خانواده ها مبنی بر ناآگاهی آنان از نحوه پرسه زدن فرزندشان را در فضای مجازی پایان خواهد داد.
وی درسا را پاسخی مناسب از سوی اپراتور همراه اول كشور به دغدغه های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری دانست و ادامه داد: درسا علاوه بر ایجاد فضایی امن و پاك در اینترنت برای كودكان و نوجوانان مجموعه ای از طرح ها جذاب را هم تدارك دیده است تا محدودیت اینترنت را برای فرزندان شیرین سازد.
سال تحصیلی 95-94 حدود یك میلیون و300 هزار دانش آموز در كلاس اول ابتدایی ثبت نام كرده بودند كه این تعداد نسبت به سال تحصیلی پیشتر حدود 30 هزار نفر بیشتر بود.
بررسی گزارش منتشر شده دفتر بررسی های فنی و اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد تا پایان پارسال، شمار 149 میلیون و 875 هزار و 366 سیمكارت واگذار شده تلفن همراه در كشور وجود داشت كه 75 میلیون و 983 هزار و 528 شماره آن فعال بوده است.
اقتصام**2078**1561
۰ نفر