آلزايمر را با رژيم غذايي سالم و ورزش ضربه فني كنيد

تهران- ايرنا- مطالعات جديد نشان مي دهد پروتئين هاي مسبب آلزايمر با رژيم غذايي سالم و ورزش كاهش مي يابند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از مديكال نيوز، اين مطالعه كه توسط محققان دانشگاه يو سي ال اي در آمريكا صورت گرفته است ، نشان مي دهد رژيم غذايي مديترانه اي، فعاليت بدني منظم و شاخص توده بدني طبيعي از تجمع 2 پروتئين بتا آميلوئيد و تاو (tau) كه عامل اصلي آلزايمر هستند در افراد مبتلا به مشكلات خفيف حافظه جلوگيري مي كند.
تجمع پروتئين هاي بتا آميلوئيد و تاو (tau) سبب تشكيل پلاك بين سلول هاي عصبي مي شوند و سيگنال دهي مغز را مختل مي كنند. تشكيل پلاك مهم ترين عامل ابتلا به آلزايمر است.
در اين مطالعه بر رژيم غذايي مديترانه اي تاكيد شده است. رژيم مديترانه اي به طور معمول شامل چربي هاي اشباع نشده مانند روغن زيتون، آجيل و آووكادو، غلات سبوس دار، همراه با سبزيجاتي مانند كرفس، اسفناج و هويج است. ماهي نيز اهميت ويژه اي در اين رژيم غذايي دارد. در رژيم غذايي مديترانه اي جايي براي گوشت قرمز، غذاهاي فرآوري شده و قندهاي مصنوعي وجود ندارد.
بيماري پيشرونده آلزايمر شايع ترين نوع زوال عقل است كه باعث اختلال در حافظه، تفكر و رفتار فرد مي شود.
طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت، آلزايمر در زمان حاضر مهم ترين دليل از كار افتادگي سالمندان در سراسر جهان است. هزينه نگهداري از بيماران مبتلا به آلزايمر در سراسر جهان حدود 605 ميليارد دلار است كه معادل يك درصد از توليدات ناخالص داخلي كل جهان است.
از هر سه سالمند در سراسر دنيا، يك مورد بر اثر آلزايمر يا ديگر انواع زوال عقل، جان خود را از دست مي دهد.
بررسي هاي محققان مركز آلزايمر آمريكا نشان مي دهد كه احتمال ابتلاي زنان به آلزايمر پس از 60 سالگي، 2 برابر سرطان سينه است. در ادامه تحقيقات آمده است كه احتمال ابتلاي زنان به آلزايمر پس از 60 سالگي يك به 6 است؛ در حاليكه اين رقم در مردان يك به 11 است.
نتايج اين تحقيقات در نشريه American Journal of Geriatric Psychiatry منتشر شده است.
علمي (6) ** 9259**1776