۲۶ مرداد ۱۳۹۵،‏ ۱۹:۲۸
کد خبر: 82191262
۰ نفر
ایران منتظر خودروسازان ژاپنی نمی ماند

تهران - ایرنا- روزنامه «ژاپن تایمز» در گزارشی هشدار داد: ممكن است خودروسازان ژاپنی بازار ایران را از دست بدهند؛ در حالی كه رقیبان اروپایی آنها بویژه شركت رنو فرانسه اكنون فعالانه در ایران مشغول كار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این روزنامه نوشت: «یوشی یاماموتو»* مشاور مسئول منطقه غرب آسیا در سازمان تجارت خارجی ژاپن كه دفتر آن در توكیوست، گفت: تقاضای خودرو در ایران با توجه به جمعیت آن، تضمین شده قلمداد می شود.
بر اساس كتاب حقایق جهان كه در آمریكا منتشر می شود، ایران نزدیك 80 میلیون نفر جمعیت دارد و 40 درصد ایرانیان در گروه سنی 24 سال و كمتر دسته بندی می شوند.
یاماموتو افزود: ایران كشوری است كه از گذشته خودرو تولید می كرد و بازاری برای «خودروِ آماده» نیست؛ بلكه مكانی برای تولید و فروش خودرو در بازارهای داخلی و كشورهای همسایه تلقی می شود.
دولت ژاپن تحریم های خود علیه ایران را در ژانویه گذشته (دی ماه 1394) لغو و یك ماه بعد یك قرارداد سرمایه گذاری دوجانبه امضا كرد.
«مرتضی سبحانی» معاون شركت سازنده قطعات خودرو اروند پیشرو، گفت: متاسفانه شركت های ژاپنی در همسنجی با رقیبان دیگر، از شركت های فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی عقب ترند.
روزنامه ژاپن تایمز تاكید كرد «رقیبان اروپایی خودروسازان ژاپنی بویژه شركت رنو فرانسه اكنون فعالانه در ایران مشغول كارند».
«محمد ضرابیان» قائم مقام گروه بهمن، گفت: متاسفانه ژاپنی ها هر روز بیشتر از دیروز بازار را از دست می دهند.
وی اضافه كرد: اگر خودروسازان ژاپنی اكنون به بازار ایران وارد نشوند، برای آنها سخت خواهد بود سهم بازار خود را در آینده افزایش دهند.
ضرابیان ادامه داد: خودروهای كوچك، ارزان و كارآمد شركت های ژاپنی می توانند در بازار ایران با سایر برندهای خودرو رقابت كنند.
به گفته وی، گروه بهمن در جست و جوی شریكان جدید است كه امكان دارد «دایهاتسو» و «تویوتا» میان آنها قرار گیرد.
با وجود انتظار بالای شركت های سازنده خودرو و قطعات خودرو ایران به نظر می رسد خودروسازان ژاپنی تا اندازه ای به دلیل عواملی مانند شرایط سیاسی داخلی ایران و تداوم تحریم های مالی آمریكا در پاسخگویی عجله ای ندارند.
در همین زمینه «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: از منظر مردم و از نظر فرهنگی ژاپن جایگاه خوبی در ایران دارد اما تضمینی وجود ندارد ژاپن بتواند این جایگاه را حفظ كند. حفظ این جایگاه به تلاش ژاپن بستگی دارد.
قاسمی افزود: ایران مایل است همكاری های خود با ژاپن را گسترش دهد اما برای همیشه نمی تواند منتظر بماند.
وی ادامه داد: اگر برخی كشورها در توسعه همكاری خود با ایران محتاطند، نمی توانند با ما كار كنند. ما می توانیم شركای خود را انتخاب كنیم.
قاسمی اضافه كرد: در فضای خوب پسابرجام اگر شركت های ژاپنی جدی نباشند در رقابت عقب خواهند ماند.
به گزارش ایرنا،‌ شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
به عنوان بخشی از تلاش برای كمك به رشد كارخانه های سازنده قطعات خودرو، سازمان تجارت خارجی ژاپن در نظر دارد به ایران كارشناس اعزام كند تا در زمینه هایی مانند مدیریت پروژه و سیستم های تولید بهنگام، راهنمایی فنی بدهند.
مشاور مسئول منطقه غرب آسیا در سازمان تجارت خارجی ژاپن گفت: اگر خودروسازان ژاپنی به این نتیجه برسند كه می توانند در ایران قطعات با كیفیت خوب را سر موقع خریداری كنند، این امر رشد آنها در بازار ایران را تسریع می كند و قدرت رقابت خودروهای آنها را افزایش می دهد.
وی گفت: اگر خودروسازان ژاپنی در نسل جدید فناوری های اتومبیل پیشگام باشند، نیازی نیست نگران این باشیم كه ممكن است از دیگر رقیبان عقب بمانیم.
به نوشته این رسانه،‌ خودروسازان ژاپنی اكنون بر توسعه نسل جدید فناوری ها مانند خودروهای برقی و خودران (بی نیاز از راننده) تاكید دارند.
«نادر سخا» مدیرعامل شركت قطعات خودرو كروز واقع در منطقه صنعتی حومه غربی تهران، گفت: ایران از زیرساخت های خوبی برای تولید خودرو مانند وجود كارخانه های سازنده قطعات، نیروی كار تحصیلكرده و امنیت بهتر در مقایسه با دیگر كشورهای منطقه برخوردار است.
وی افزود: ایران برای اینكه دیگر خودروسازان جهانی همكاری خود را با شركت های ایرانی را آغاز كنند، ظرفیت كافی را دارد.
روزنامه ژاپن تایمز نوشت: صنعت خودروسازی ایران، دومین بخش بزرگ اقتصادی این كشور پس از نفت و بزرگ ترین صنعت غیرنفتی خاورمیانه است.
بر اساس آمار گردآوری شده توسط شركت تحقیقات اتومبیل فارین**، تولید خودرو ایران در سال مالی 2011 میلادی (1390 خورشیدی) به یك میلیون و 640 هزار دستگاه افزایش یافت اما به دلیل تحریم های اقتصادی، در سال مالی 2013 به 740 هزار دستگاه كاهش یافت.
با این همه، در سال مالی 2014 تولید خودرو در ایران به یك میلیون و 130 هزار دستگاه افزایش یافت.
بازار خودرو ایران در كنترل ایران خودرو و سایپاست، دو شركت دولتی كه روی هم 90 درصد بازار ایران را در اختیار دارند.
هدف دولت ایران افزایش سه برابری تولید خودرو و رساندن آن به سه میلیون دستگاه در سال 2025 میلادی (افق 1404) است.
بر اساس این برنامه، 2 میلیون دستگاه خودرو سهم بازار داخلی ایران خواهد بود و یك میلیون دستگاه نیز به كشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان صادر می شود.
با توجه به لغو تحریم های اقتصادی ایران در ژانویه (دی) گذشته، ایران نسبت به انتقال فناوری و تولید داخلی از طریق سرمایه گذاری مشترك با شركت های خارجی برای دستیابی به اهداف تولید امیدوار است.
.............................................
*Yoichi Yamamoto
** global automotive survey company FOURIN Inc
اقتصام**1063**1961

سرخط اخبار اقتصاد