۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۸
کد خبر: 82171380
T T
۰ نفر
چهار مستند تلویزیونی در فهرست ملی حافظه جهانی یونسكو ثبت شد

تهران- ایرنا- چهار اثر پیشنهادی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در یكصد و یكمین جلسه كمیته ملی حافظه جهانی یونسكو، در فهرست ملی این برنامه به ثبت رسید.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، مستندهای تلویزیونی «یاد و یادگار»، «پل آزادی»، «همراه باد در دل تنهایی كویر» و «كودكان سرزمین ایران»، به عنوان مستندهای تلویزیونی در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسكو به ثبت رسید.
مستند تلویزیونی 120 دقیقه‌ای «یاد و یادگار»، محصول شبكه سحر صدا و سیما در فاصله سال‌ها 1377-1378 ساخته شده است.
محقق و كارگردان این اثر، مصطفی رزاق كریمی و فرهاد ورهرام از پیشكسوتان مستند ساز هستند.
این مستند پیدایش سرزمین ایران و تمدن اقوام مختلف تا دوران معاصر را بررسی می كند.
مستند «پل آزادی» روایت آزادسازی خرمشهر و ساختن پلی بر روی رودخانه كارون است كه به پل آزادی شهرت پیدا كرد، این مستند با عنوان فرعی «روایت خرمشهر، روایت عاشقان»، كه محصول واحد جنگ شبكه اول سیما است، در 90 دقیقه و در سال‌ها 1359 تا 1361 ساخته شده است.
مستند «همراه باد در دل تنهایی كویر»، با عنوان اولیه «سر راه شن است»،‌ محصول شبكه یك سیما است كه در فاصله سال‌های 1376-1377 به كارگردانی منوچهر طیاب ساخته شده است. موضوع این مستند سفر اكتشافی به كویرهای ایران و بررسی طبیعت آن است.
مستند «كودكان سرزمین ایران»، محصول گروه كودك و نوجوان شبكه دو سیما است كه در فاصله سال‌های 1374 تا 1376 بخش گسترده‌‌ای از فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های گوشه گوشه ایران را به تصویر می‌كشد.
این مجموعه شامل 52 قسمت است كه توسط كارگردانان مطرحی چون ناصر تقوایی، محمدرضا اصلانی، خسرو سینایی، فرزاد موتمن، فرهاد مهران‌فر و محمدرضا مقدسیان، ساخته شده است.
در این مجموعه، بهترین كارگردانان نسل قدیم و جدید، به تهیه كنندگی مرحوم محمدرضا سرهنگی، همكاری داشته‌اند.
حافظه جهانی یكی از برنامه‌های یونسكو است كه از سال 1992 آغاز شده است.
فراهنگ**1880**1027
۰ نفر