هدف اجراي هدايت تحصيلي كارآفريني و اشتغالزايي است

تهران - ايرنا - مديركل دفتر آموزش هاي كار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: هدف از اجراي هدايت تحصيلي در مدارس كشور، همانگونه كه از نام آن پيداست، مهارت آموزي در بين دانش آموزان و نهايتا كارآفريني و اشتغالزايي است.

سيدمصطفي آذركيش روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا با بيان اينكه شرايط بيكاري در كشور و رفع اين معضل از سوي دولت ها چه در گذشته و حال از اولويت هاي حاكميت بوده، افزود: اطلاع رساني و آگاهي بخشي در زمينه هدايت تحصيلي به خانواده ها و همچنين سوق دادن دانش آموزان به سمت نيازهاي جامعه، نه تنها آينده شغلي فرزندان را تضمين مي كند، بلكه جامعه را به سمت مهارت آموزي رهنمون مي سازد.
وي ادامه داد: هنرستانهاي كار و دانش در اين رهگذر علاوه بر ارائه مدرك ديپلم به دانش آموزان، نامه مهارت آموزي براي كارآفرينان ارائه خواهند كرد كه زمينه جذب نيروهاي كارآزموده را در بازار كار فراهم مي سازد و بدين طريق از نظر قانون نظام صنفي كساني كه اقدام به دريافت پروانه كسب خواهند كرد اين مدارك نيز معتبر است.
مديركل دفتر آموزش هاي كار دانش آموزش و پرورش گفت: عملا هرچه اطلاعات بيشتر در اختيار خانوادها در زمينه هدايت تحصيلي قرار داده شود و از مزيت هاي شاخه كار و دانش به عنوان يك رشته فني و حرفه اي گفته شود، اهميت انتخاب رشته تحصيلي همراه با آينده نگري دانش آموزان به درستي رقم خواهد خورد و از طرفي مشكل بيكاري در كشور به حداقل خواهد رسيد.
وي با بيان اينكه هدايت تحصيلي برابر قانون برنامه پنجم توسعه كشور انجام مي پذيرد، افزود: با توجه به سياست هاي اقتصادي در نظر گرفته شده در برنامه توسعه از سوي دولت، بخش توليد در اولويت برنامه ها قرار دارد، از اين با مشاركت بنگاه هاي كارآفرين مي توان زمينه جذب نيروهاي كارآمد و كارآزموده را به نحو مطلوب فراهم كرد.
به گزارش ايرنا، طبق اعلام وزارت آموزش‌ و پرورش، اكنون و طبق فرم هاي هدايت تحصيلي، 48 درصد دانش آموزان به دوره هنرستان و كار و دانش هدايت مي شوند.
با نگاهي به اين ميزان جذب دانش آموز در رشته كار و دانش، اين واقعيت به خانواده ها گوشزد مي شود، خانواده‌ها و دانش‌آموزان هنگام انتخاب رشته علاوه بر توجه به نمرات درسي و علاقه، وضعيت شغلي و بازار كار رشته انتخابي را براي سال‌هاي آينده خود در نظر گيرند.
فراهنگ ** 1417 ** 1071

سرخط اخبار فرهنگ