۴ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۴۹
کد خبر: 82162685
T T
۰ نفر
فرش اردبيل صادرات گرا مي شود / 20 درصد توليد در بازارهاي معتبر جهاني

اردبيل - ايرنا- با اجراي پروژه توسعه خوشه صنعت فرش تلاش مي شود ضمن ساماندهي، احيا و صادرات گرا كردن فرش اردبيل در طي سه سال 20 درصد توليد نيز راهي بازارهاي معتبر جهاني گردد.

دكتر اسحاق رسولي عامل توسعه خوشه هنر صنعت فرش اردبيل روز دوشنبه در گفت و گويي با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون فاز نخست اين پروژه اجرايي شده و طي آن مطالعات فراگير بين المللي ، ملي ، استاني و كارگاهي انجام و نقاط فشاراين صنعت و زمينه هاي رونق كسب و كار در آن شناسايي شده است.
وي بيان كرد: اين پروژه در قالب شناسايي نقاط فشار، بازاريابي و صادرات و نيز در حوزه طرح و نقشه فرش اردبيل انجام مي گيرد، ضمن اينكه با توجه به صبغه فرهنگي و اجتماعي بودن كار موضوع سرمايه اجتماعي يا همان همكاري و تعامل در توليد و احياي فرش اردبيل نيز مورد كنكاش ، مطالعه و اقدام عملياتي قرار مي گيرد.
وي با بيان اينكه بي توجهي در سال هاي گذشته حضور فرش اردبيل را در نه تنها در بازارهاي جهاني كه در بازارهاي داخلي نيز كم رونق كرده است ، گفت: در گذشته فرش اردبيل زينت بخش بسياري از بازارهاي اروپايي و آمريكا بود اما اكنون چندان حضوري در اين بازارها نداريم و تلاش مي شود با ايجاد ارتباط دوباره با كانون هاي فرش در كشورهايي چون آلمان ، ايتاليا ، انگليس و آمريكا بار ديگر زمينه صادرات فرش به اين كشورها را فراهم كنيم .
رسولي اضافه كرد: در اين راستا به تازگي نشست فعالان فرش استان با رييس اتحاديه واردكنندگان فرش آلمان در اردبيل برگزار شد و هياتي تجاري از ايتاليا نيز به اردبيل سفر كرد.
به گفته وي ، با هيات تجاري ايتاليايي تفاهم نامه همكاري براي شناسايي و عرضه فرش اردبيل در اين كشور و برخي از بازارهاي اروپايي امضا شد و با تاجران برجسته فرش ديگر كشورها نيز در حال تماس و رايزني هستيم .

** تشكيل كنسرسيوم صادرات فرش اردبيل
عامل توسعه خوشه هنر صنعت فرش اردبيل با اشاره به ضرورت تعامل و همكاري تمام فعالان فرش بويژه در حوزه صادرات گفت : در اين راستا كنسرسيوم صادرات فرش در اردبيل تشكيل يافته و گام هاي جدي براي بازاريابي و صادرات در حال انجام است.
رسولي افزود: اين كنسرسيوم با عضويت پنج واحد عمده توليد فرش در اردبيل با عنوان پيشگامان صادرات ايجاد شده و تلاش اين است كه گستره فعاليت آن افزايش يابد.

** فرش اردبيل بايد برند شود
رسولي با بيان اينكه برخي فرش هاي توليدي در ايران برند شده و در خارج از كشور بيشتر شناخته مي شوند، اظهار كرد: فرش اردبيل نيز داراي قابليت و استعداد مناسب براي تبديل به برند جهاني است و بايد در اين زمينه تلاش بيشتري صورت گيرد.
وي بيان كرد : فرش اردبيل گرچه شايد بعنوان يك برند در داخل و خارج چندان شناخته نشود اما افراد آشنا به اين حرفه در بازارهاي جهاني مزيت ها و قابليت هاي ان را مي شناسند و با نوآوري امكان برند سازي آن وجود دارد.
وي بيان كرد: امروز ذائقه ها در بازارهاي جهاني متفاوت شده و اگر در فكر حضوري باثبات و درازمدت در بازارهاي جهاني هستيم بايد به جاي ايده هاي خود خواست و ذائقه مشتريان را شناسايي كرده ، سفارش گرفته و توليد كنيم .
وي تاكيد كرد كه ديگر زمان نقسه هاي كلاسيك فرش به سر آمده هر چند كه شايد افراد خاصي همچنان با آن پيوند داشته باشند ولي نياز است بر اساس ذوق و سليقه بازار اقدام به نوآوري و مدرن سازي در طرح ، نقشه ، رنگ و حتي مواد خام داشته باشيم.
وي گفت: فرش هم هنر است هم فرهنگ و هم صنعت و كسب و كار و فعاليت در آن نياز به روانشناختي ، هنر شناسي ، جامعه شناسي و... دارد .
رسولي با بيان اينكه پروژه خوشه صنعتي فرش اردبيل با همكاري شهرك صنعتي ، دانشگاه آزاد و اتاق بازرگاني اردبيل اجرا مي شود گفت : با تلاش و اقدام جدي كه در اين پروژه مي شود اميد است شاهد موفقيت هاي خوب در زمينه توليد ، احياي بازار داخلي ، بازاريابي و حضور قدرتمند در بازارهاي جهاني در پايان اجراي پروژه باشيم .
6016

سرخط اخبار استان‌ها