۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۳۳
کد خبر: 82160409
T T
۰ نفر
مالك جديد اورتون بدنبال تبديل باشگاه به يك بازيگر جهاني

تهران- ايرنا- فرهاد مشيري مالك 49.9 درصد سهام اورتون، طرح هاي بزرگي را براي اين باشگاه از ارائه فوتبال ليگ قهرمانان اروپا تا ساخت يك ورزشگاه جديد و پيشرفته دنبال مي كند.

به گزارش ايرنا از ديلي ميل، فرهاد مشيري 49.9 درصد سهم اورتون را در اوايل سال جاري ميلادي خريد. مشيري 61 ساله سهام خود را در آرسنال به دوست خود آليشر عثمانوف روس فروخت.
مشيري بلندپروازي هاي زيادي دارد. ساخت يك ورزشگاه جديد در راس دستوركار اين بازرگان ايراني قرار دارد كه متعهد به پيشرفت اورتون در همه حوزه هاست.
او از زماني كه سهامدار اصلي اورتون شد، فقط 396 كلمه در جمع صحبت كرده است. اين ميلياردر ايراني از زمان خريد سهام باشگاه از حدود چهار ماه و نيم قبل، مصاحبه مفصلي انجام نداده است.
اورتون روبروتو مارتينز را بركنار كرد و رونالد كومان را از ساوتهمپتون را به خدمت گرفت و ساختار فوتبال جديدي را با انتصاب استيو والش به سمت اولين مدير فوتبال اورتون ايجاد كرد.
مشيري بلندپروازي هاي خود را در اين مدت كوتاه نشان داده است؛ هرچند مارتن استكلنبرگ دروازه بان با تجربه تنها خريد تابستاني آنها در حال حاضر است.
اورتون فصل گذشته براي دومين دوره متوالي در ليگ برتر انگليس در جايگاه يازدهم ايستاد. با اين حال باشگاه مطمئن است كه با 100 ميليون پوندي كه براي خريد بازيكنان جديد كنار گذاشته شده، اوضاع به همين منوال نخواهد بود.
مربي هلندي تيم اميدوار است تيم را تقويت كند. آمدن والش به سرمربي جديد جديد كمك خواهد كرد تا شش هفته آينده تيم خود را شكل دهد.
مشيري بعد از پيروزي تيم برابر چلسي، قول داد هر كاري براي پيشرفت باشگاه انجام دهد.
او بعد از ملاقات با عثمانوف روس و كار با اين ميليارد روس به اين ثروت دست يافت. عثمانوف 10 درصد سهام شركت هولدينگ گالاگر را به مشيري داد. او از طريق اين شركت كنترل شركت استخراج معادن متالواينوست روسيه را در اختيار داشت. عثمانوف در حال حاضر از طريق هولدينگ يو اس ام، متالواينوست را كنترل مي كند.
مشيري سالها مشاور شخصي عثمانوف بوده است، ولي آنها اكنون دوست و شريك تجاري هستند. آنها سهامدار اوپراتور تلفن همراه مگافون روسيه و شركت اينترنت روسيه نيز هستند.
تا اوايل سال جاري ميلادي، مشيري و عثمانوف مالكان هولدينگ رد اند وايت بودند كه 14.65 درصد سهام آرسنال را در اوت 2007 خريداري كرد. اين دو سهام خود را تا 30.04 درصد افزايش دادند، ولي نتوانستند جايي در هيات مديره باشگاه به دست آوردند و در مالكيت كامل باشگاه ناكام ماندند.
شايد اين ناكامي موجب شد مشيري سهام خود را به مبلغ حدود 200 ميليون پوند در اوايل سال جاري ميلادي به عثمانوف بفروشد و توجه خود را به مرسي سايد معطوف كند. او مي داند در اورتون اختيار و آزادي عمل براي ايجاد ميراث خود را خواهد داشت.
مشيري اواخر سال 2014 با كن رايت رييس باشگاه اورتون ديدار و علاقه مندي خود را براي خريد سهام باشگاه اعلام كرد. بعد از 18 ماه مذاكره قراردادي منعقد شد كه به مشيري اجازه افزايش سهام خود را در آينده نزديك مي داد.
او و تيمش ماهها به ارزيابي باشگاه از جنبه هاي مختلف شامل آكادمي جوانان و جذب بازيكنان، قراردادهاي باشگاه با حاميان مالي و ورزشگاه گوديسون پارك پرداختند.
الكساندر ريازانتسف مرد دست راست مشيري در ماه مارس به عضويت هيات مديره باشگاه منصوب شد. اين دو قبلا همكاري هاي ديگري نيز با هم داشته اند. ريازنتتسف و مشيري تمركز خود را بر بهبود قراردادهاي تجاري و تبديل باشگاه به يك قدرت جهاني از طريق بهره گيري از بازارهاي نوظهور و افزايش حمايت در آمريكا و سراسر جهان معطوف كرده اند. پرورش بازيكنان جوان از طريق آكادمي مشهور باشگاه اولويت اصلي آنهاست.
مشيري با جو اندرسون شهردار ليورپول براي ساخت ورزشگاه جديد ديدار كرده است. به گفته اندرسون ورزشگاه جديد ظرف دو سال آينده ساخته مي شود، اما سه تا پنج سال هدف معقول تري خواهد بود.
اورتون مدت 25 سال است بدنبال زميني براي ساخت ورزشگاه جديد است و هميشه به بودجه شورا يا كمك يك شريك تجاري متكي بوده است، اما ورود مشيري شرايط را متحول كرده است.
اكنون بعد از سه تلاش ناكام در 13 سال گذشته، ورزشگاه جديد با ظرفيت بيشتر و طراحي جديد سرانجام رنگ واقعيت به خود مي گيرد.
به گفته اندرسون، مشيري مي خواهد اورتون را به يك بازيگر جهاني تبديل كند و اهميت نقش آن را در جامعه و در اين شهر درك مي كند.
حفظ ارزشها و سنت هايي كه اين باشگاه را در تاريخ 138 سال شكل داده است، براي مشيري و هيات مديره باشگاه بسيار مهم است. آنها مي خواهند در زمين و خارج زمين رشد كنند و پيشرفت داشته باشند، اما ارزش هايشان را قرباني نكنند و پايگاه هواداران باشگاه ناديده گرفته نشود.
گوديسون پارك به تاثير سهامدار جديد باشگاه واكنش نشان داده است. باشگاه اخيرا ركورد فروش بيش از 32 هزار بليت را با وجود نتايج نوميد كننده دو فصل گذشته اعلام كرد.
فوتبال ليگ قهرمانان اروپا،‌ ساخت ورزشگاه جديد بخشي از طرح موفقيت باشگاه است. كومان، والش و نقل و انتقالات تابستاني هم فقط شروع يك طرح مهمتر و بزرگتر براي اورتون محسوب مي شود.
ورزشي**1210**1584

سرخط اخبار ورزش