۲۴ تیر ۱۳۹۵،‏ ۱۵:۰۶
کد خبر: 82149082
۰ نفر
تأثير چي گونگ بر سلامتي

روزنامه محلي سيستان و بلوچستان ضميمه روزنامه خراسان در شماره 19302 مورخ 24/4/95 مطلبي با عنوان 'تأثير چي گونگ بر سلامتي' منتشر كرده است.

در اين مطلب آمده است: چي گونگ كه با نام هاي چي كونگ و كي گونگ نيز شناخته مي شود با 5هزار سال قدمت بخش مهمي از طب سنتي چين را تشكيل مي دهد و از ورزش هاي زيبا و آرامش بخشي است كه براي تقويت جسم، فكر و تعادل، پيشگيري و درمان بيماري ها، افزايش متابوليسم و بهبود سيستم گوارشي و گردش خون، رهايي از استرس، افزايش طول عمر و جلوگيري از فرسودگي و پيري زودرس، افزايش دامنه حركاتي مفاصل و تقويت آن ها و ايجاد آرامش روحي و رواني انجام مي شود. استاديار دانشگاه درباره اين ورزش مي گويد: استفاده از تمرينات چي گونگ به منظور ارتقاي سطح تندرستي كاربرد رو به رشدي در جهان دارد. از طرف ديگر، سلامت و بهزيستي رواني كه يكي از جنبه هاي مفهوم كلي سلامت است و معناي آن توانايي آرام زيستن و با خود و ديگران در آرامش بودن، آگاهي از درون و احساسات خود، قدرت تصميم گيري در بحران ها و مقابله موفق با فشارهاي رواني است، با تمرينات چي گونگ افزايش يافته و اضطراب و افسردگي افراد كاهش مي يابد.دكتر «معصومه خسروي» مي افزايد: پژوهش ها نشان مي دهد تمرينات چي گونگ مي تواند در موارد درماني همچون تعادل خواب در افراد كهنسال و يا ناتوان، سيستم ايمني و بيماري پاركينسون تاثير داشته باشد. علاوه بر آن، اثربخشي تمرينات چي گونگ بر اختلالات رواني همچون افسردگي، خستگي و اضطراب، بهبود سلامت كيفيت زندگي و كاهش سطوح هورمون هاي استرس و دردها و حتي نگرش هاي ذهني نيز به تاييد رسيده است.
طولاني شدن عمر
وي اظهار مي كند: تجربه افرادي كه تمرينات چي گونگ را انجام مي‌دهند نشان مي‌دهد دچار تحولاتي عميق در ذهن و جسم خود شده اند و احساس تغيير و آرامش مي‌كنند. درك آن ها از زندگي و حيات عميق تر شده و احساس شادابي مي‌كنند. چنانچه اين تمرينات علاوه بر انجام حركات آرام فيزيكي، شامل پيروي از اصول اخلاقي و معنوي نيز باشد، بيشتر مي‌تواند سلامت ذهن و جسم و طولاني شدن عمر را تضمين كند.وي ادامه مي دهد: مردم چين داراي اسراري باستاني هستند كه به آن ها كمك مي‌كند جوان تر بمانند، بيشتر عمر كنند و از خرد و معرفت برخوردار شوند. از اين رو وقتي در حدود 23 سال پيش يك روش چي گونگ به نام فالون گونگ در اين كشور معرفي شد، به سرعت در سراسر چين رواج و عموميت يافت. اين روش داراي 4 تمرين ايستاده و يك تمرين مديتيشن نشسته است و همچنين نياز دارد كه تمرين‌ كنندگان آن به طور مستمر بكوشند زندگي‌شان را بر اساس پيروي از 3 اصل حقيقت، نيكخواهي و بردباري، پيش ببرند.
رهايي از استرس
به گفته اين روانشناس، اكثر افرادي كه اين روش را تمرين مي‌كنند گزارش داده‌اند كه با انجام اين تمرين و پيروي از اصول آن در زندگي از استرس رهايي يافته، خواب آنان بهتر شده است و احساس سبكي و انرژي بيشتري در جسم خود كرده‌اند و خلق و خوي شادتري يافته‌اند. آن ها به طور طبيعي و مستمر، نگراني‌هايشان كم شده و از استرس رها مي‌شوند و زندگي عميق معنوي را تجربه مي‌كنند. اين تمرين هم اكنون به طور گسترده‌اي در بيش از 100 كشور انجام مي شود. وي مي گويد: پژوهش ها تاثيرات مثبت اين تمرين بر سلامت جسمي و رواني را گزارش داده‌‌‏اند؛ به طوري كه با اين تمرين نيروي انقباضي سلول‌‌‏هاي قلب افزايش پيدا مي كند و همچنين ظرفيت زندگي گلبول هاي سفيد خون و سلول هاي ميكروب خوار كوچك تمرين كنندگان افزايش مي‌‌‏يابد.
پژوهش ها نيز نشان داده است كه اين تمرين بر بهبود بيماري‌‌‏هاي هپاتيت نوع B، بي‌‌‏خوابي، انواع آلرژي‌‌‏ها، خستگي مزمن، عوارض سلامتي ناشي از طحال پاره شده، مشكلات پوستي، پوليپ بيني و سر دردهاي ميگرني نيز موثر است و به طور قابل ملاحظه اي به كاهش استرس رواني تمرين كنندگان، بهبود و رشد سلامتي جسمي و روحي آن ها، شفاي بيماري ها، افزايش و ارتقاي سطح اخلاقي و ذهني و توسعه ظرفيت و هوش انسان كمك مي كند.وي اضافه مي كند: در سال هاي اخير تحقيقات گسترده اي روي كنترل برخي بيماري هاي ذهني و فيزيكي با استفاده از مديتيشن و آثار آن بر ذهن انجام گرفته است. يكي از اختلالات ذهني كه مديتيشن مي تواند در كاهش آن اثر بگذارد، اضطراب است. اضطراب، يك احساس دلواپسي منتشر، بسيار ناخوشايند و اغلب مبهم است كه با يك يا چند احساس جسمي مثل تپش قلب، تعريق، سردرد، يا ميل جبري ناگهاني براي دفع ادرار، بي قراري و ميل به حركت، همراه مي شود. تكنيك هاي مراقبه در ايجاد و حفظ تعادل و سلامت بين تمام جنبه هاي جسمي و ذهني موثر است و از آن معمولا به عنوان يك روش كمك درماني استفاده مي شود، به عنوان روشي براي مديريت برخي بيماري هاي روان پزشكي نظير افسردگي، اضطراب و حفظ سلامت، نيز مورد توجه قرار گرفته است.
افزايش خلق مثبت
خسروي با بيان اين كه تحقيقات اخير نشان داده است كه از نظر فيزيولوژيكي، مديتيشن موجب كاهش فعاليت متابوليسم بدن مي شود، ائتلاف و نظم را در عملكرد مغز بالا مي برد و جريان خون مغزي را افزايش مي دهد، مي افزايد: همچنين تمرين مديتيشن مي تواند خلق و خوي مثبت افراد را افزايش دهد و در تغييرات هيجاني بدن و مسائل مرتبط با ارتباطات انسان ها موثر واقع شود. هنگام مديتيشن، آرامش فيزيكي و ذهني حاصل مي‌‌‏شود كه داراي آثار فيزيكي نظير افزايش فعاليت آلفا، افزايش مقاومت پوستي، كاهش نرخ تنفس و مصرف اكسيژن، كاهش سطوح لاكتيك شرياني و كاهش فعاليت سمپاتيك است، مديتيشن با ذهن آگاه، مي تواند با بهزيستي رواني افراد، به ويژه در كاهش علائم افسردگي و افزايش خود كنترلي رفتاري افراد مرتبط باشد.به گفته وي مديتيشن با ذهن آگاه و آرام كه سعي مي شود ذهن خالي از افكار شود، در متابوليسم اكسيژن تاثير مي گذارد و جريان خون را در مغز افزايش مي دهد و ضربان قلب را ملايم تر مي كند. ذهن آرام بدون دنبال كردن شديد و با استرس خواسته هاي دنيوي، كمك مي كند بار فشارهاي رواني تمرين كنندگان كاسته شود و اين امر در كاهش پريشاني هاي هيجاني آن ها موثر است. اين استاديار دانشگاه اظهار مي كند: از طرفي در تمرين فالون گونگ، تاكيد بر پيروي كردن از اصول حقيقت نيكخواهي و بردباري در زندگي روزمره است و رعايت اين اصول خود از فشارهاي استرس روزانه مي كاهد. افزايش انرژي، ريلكس شدن، ذهن آگاه و روشن داشتن در نتيجه انجام اين تمرين، موجب افزايش و بهبود سلامت بدن و ذهن مي شود. انجام مديتيشن كمك مي كند خستگي و اضطراب كم شود و كيفيت زندگي و توانايي ذهني بهبود يابد. به خصوص مديتيشن با ذهن آگاه، بيدار و آرام كه در تمرين فالون گونگ انجام مي شود، مي تواند موجب شود تمرين كنندگان مهارت كنترل استرس در رويارويي با مشكلات روزمره را كسب كنند و توانايي حل مسئله و سبك هاي مقابله اي آن ها بهبود يابد.
8006/6081

سرخط اخبار استان‌ها