۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82144463
T T
۰ نفر

تهیه فرمول چاشنی ایرانی مخصوص بیماران قلبی

۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82144463
تهیه فرمول چاشنی ایرانی مخصوص بیماران قلبی

تهران-ایرنا-محققان ایرانی موفق به تهیه دستور ساخت جدیدی درزمینه تهیه چاشنی خوراكی مخصوص بیماران قلبی ( بدون سدیم) شدند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از بیمارستان قلب شهید رجایی، دكتر نسیم نادری به همراه دكتر پیمان كیهان ور ، سارا طیبی حسن پور و مریم آریافر موفق به تهیه فرمولاسیون جدیدی در زمینه تهیه چاشنی خوراكی مخصوص بیماران قلبی شدند.
نسیم نادری معاون پژوهشكده قلب و عروق در این درباره گفت:ازسال 1393 به این فكر افتادیم كه یك چاشنی خاص برای بیماران قلبی كه از خوردن نمك معذور هستند تهیه كنیم كه حس طعم غذای خوب ، بدون نمك را ایجادكند.
وی ادامه داد: هنگامی كه نمك به غذای خود نمی زنیم در واقع طعم غذا را به خوبی احساس نمی كنیم؛ به خصوص بیماران نارسایی قلبی كه نباید نمك مصرف كنند كیفیت زندگیشان پائین آمده و نمی توانند ازغذا لذت ببرند.
نادری ادامه داد:برآن شدیم چاشنی تهیه كنیم كه سدیم یا نداشته باشد یا حداقل سدیم را داشته باشد كه در مزه دار كردن غذای این بیماران مفید واقع شود.
وی گفت:با مشورت های گرفته شده از یك شركت صنایع غذایی مطالعات تحقیقاتی خود را در قدم اول با تحقیق بر روی گیاهان و سبزیجات كه منعی برای بیماران قلبی نداشته و تداخل با داروهایی مانند وارفارین ندارد شروع كردیم.
فلوشیب نارسایی و پیوند قلب افزود:حدود چهارماه به طول انجامید تا بتوانیم ازتركیب سبزیجات به چاشنی مناسب برای بیماران قلبی دست یابیم كه جایگزین نمك در غذاهای آنها شود.
وی ادامه داد: توانستیم فرمول چهار نوع چاشنی خورشت، ماست و خیار، سالاد و چاشنی كباب تهیه كنیم. مزه غذا ها با استفاده ازاین نوع چاشنی ها درصورتی كه نمك استفاده نشود عوض نمی شود.
نادری با اشاره به اینكه مدت یك سال برای ثبت این فرمولاسیون طول كشیده است، تاكید كرد برای ثبت این فرمول، آزمایش های مختلفی از نظر میكروبی و شیمیایی توسط یك شركت صنایع غذایی انجام و چندین غذا با این نوع چاشنی ها به منظور تست مزه طبخ شد.
این عضو هیأت علمی بیمارستان قلب شهید رجایی یاد آور شد كه هر انسان سالمی در جهت پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی می تواند از این چاشنی استفاده كند.
علمی **1354**1440
۰ نفر