۵ تیر ۱۳۹۵،‏ ۸:۰۱
کد خبر: 82125175
۰ نفر
سروتونين؛ مهمترين عامل بهبود خلق و خو

تهران - ايرنا - يكي از مهمترين مواد شيميايي كنترل كننده خلق و خو و سلامت جسمي سروتونين است. كاهش حافظه و يادگيري، كاهش اعتماد به نفس و اميد به زندگي، بي خوابي، افزايش وزن، اختلالات گوارشي و ميگرن فقط بخشي از علايم كاهش سروتونين در بدن هستند.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا، سروتونين يك انتقال دهنده عصبي است. برخي از محققان اين ماده شيميايي را مولكول شادي يا احساس خوب مي نامند؛ چراكه ميزان سروتونين مغز ارتباط مستقيمي با حال خوب و احساس شادي و مسرت دارد.
گرچه سروتونين در مغز ساخته مي شود، ولي 80 تا 90 درصد آن در پلاكت هاي خوني و دستگاه گوارش يافت مي شود.

****نقش سروتونين در بدن چيست
سروتونين به طور مستقيم و غير مستقيم روي حدود 40 ميليون سلول مغزي، تاثير مي گذارد.
مهمترين علايم كمبود سروتونين در بدن عباتند از:
-اختلال خواب
-كاهش توانايي يادگيري و حافظه
-اختلال در اشتها
-ميگرن
-وز وز گوش
-ضعف عملكرد شناختي
-كاهش اعتماد به نفس و عزت نفس
-عصبانيت
-اختلالات گوارشي
-اختلال در دماي بدن
-ضعف در رفتارهاي اجتماعي
-عدم تعادل روحي
-پرخوري
-يبوست
-احساس وابستگي به ديگران
-نا اميدي
-افسردگي
-عدم احساس رضايت از زندگي
-حملات ترس
-رفتارخشونت آميز و افكار خودكشي
-وسواس
-افزايش تحريك پذيري نسبت به تغييرات آب و هوا
-احساس خستگي مفرط
-استرس
-چاقي
-افزايش احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي
-افزايش احتمال ابتلا به آسم و اوتيسم

****چگونه با روش هاي طبيعي ميزان سروتونين را افزايش دهيم
همان طور كه ديده مي شود سروتونين نقش بسيار مهمي در سلامتي جسمي و روحي دارد؛ بنابراين نمي توان كمبود آن را ناديده گرفت.
چند روش طبيعي براي افزايش سطح سروتونين در بدن عبارت است از:
-غذاهايي كه حاوي مقادير زياد تريپتوفان (توليد كننده سروتونين) است، مانند : ماهي، مرغ، بوقلمون، ماهي قزل آلا، اسفناج، آووكادو، سويا، تخم مرغ، آنانانس، برنج قهوه اي
-مواد عذايي حاوي اسيدهاي آمينه مانند موز، تخم كدو تنبل، چاي بابونه
-مواد غذايي حاوي ويتامين B
-اسيدهاي چرب امگا 3
علاوه بر رژيم غذايي مناسب، انجام تمرينات ورزشي گروهي، مديتيشن و قرار گرفتن در معرض نور خورشيد هم به افزايش سروتونين در بدن كمك مي كند.
علمي (6) ** 9259**1440