۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۲
کد خبر: 82124598
T T
۰ نفر
رییس جمهوری قرقیزستان: برجام شرایط عضویت ایران در سازمان شانگهای را فراهم كرد

مسكو- ایرنا- الماس بیك اتامبایف رییس جمهوری قرقیزستان در تاشكند پایتخت ازبكستان اعلام كرد: امضا و اجرای برجام شرایط عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همكاری شانگهای را در آینده ای نزدیك فراهم كرده است.

به گزارش ایرنا، اتامبایف امروز (جمعه) در نشست سران كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای با تاكید بر حمایت قرقیزستان از عضویت رسمی ایران در این تشكل منطقه ای، گفت: اكنون شرایط بسیار خوبی برای عملی شدن برنامه عضویت تهران فراهم شده است.
بنا به اعلام تارنمای روسی ایران رو، وی افزوده است: روند اجرای برجام و دستاوردهای آن فرصت بسیار خوبی برای عضویت ایران در سازمان همكاری شانگهای در آینده ای نزدیك فراهم كرده است.
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در سخنان آیین گشایش این نشست گفت: ایران از مدت ها پیش و فعالانه در فعالیت های سازمان همكاری شانگهای به عنوان عضو ناظر حضور دارد و هیچ مانعی برای عضویت رسمی این كشور نمی بینم.
نور سلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان نیز اعلام كرد كه عملی شدن برنامه پیش بینی شده عضویت ایران در سازمان همكاری شانگهای یك ضرورت توسعه ای برای این سازمان است.
وی افزود: سازمان همكاری شانگهای عضویت ایران را نیز در نظر گرفته است كه این برنامه ها مرحله مهمی در گسترش فضای اقتصادی اوراسیایی خواهد بود.
نشست سران 10 كشور عضو و غیر عضو سازمان همكاری شانگهای امروز (جمعه) در تاشكند پایتخت ازبكستان برای بررسی و تصویب برنامه كاری چهار ساله و تایید بیانیه مشترك این سازمان باسخنرانی اسلام كریم اوف رییس جمهوری ازبكستان آغاز شد.
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس هیات جمهوری اسلامی ایران كه در پایان سفر اروپایی خود برای شركت در نشست سران سازمان همكاری شانگهای وارد تاشكند شده است در این اجلاس حضور دارد.
سران كشورهای ازبكستان، روسیه، قزاقستان، چین، قرقیزستان و تاجیكستان به عنوان اعضای قدیمی و نخست وزیران هند و پاكستان دو عضو جدید در این نشست شركت دارند و رییس جمهوری افغانستان نیز به عنوان عضو ناظر حضور دارد و رییس جمهوری تركمنستان هم میهمان ویژه اجلاس تاشكند است.
براساس گزارش های انتشار یافته، بیش از 1000 نفر از مقام های كشورهای عضو رسمی و ناظر سازمان همكاری شانگهای، سازمان های بین المللی و خبرنگاران در نشست دو روزه تاشكند حضور دارند.
نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در سازمان همكاری شانگهای نیز در حاشیه این همایش در گفت وگو با خبرنگاران ضمن عاقلانه خواندن برنامه عضویت رسمی ایران و لزوم اجرای بدون تاخیر آن، گفت: اكنون هیچ محدودیتی برای پیوستن ایران به سازمان همكاری شانگهای وجود ندارد و این موضوع در دستور كار است.
به گزارش روسیا سگودنیا، نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه افزود: مسكو می خواهد روند پیوستن تهران به سازمان همكاری شانگهای طول نكشد و شتاب یابد كه مذاكرات در این زمینه با شركا در حال انجام است.


سازمان همكاری شانگهای كه یك سازمان بین دولتی منطقه ای برای همكاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی است، سال 1385 تاسیس شد كه شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان و ازبكستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار كیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یك میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیك 25 درصد جمعیت كره زمین) است.
با توجه به عضویت هند و پاكستان و سپس در آینده ای نزدیك پیوستن ایران، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار كیلومتر مربع به یكی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای در جهان تبدیل می شود كه منافع دو جانبه و چند جانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شركای اقتصادی غیر عضو دارد.
با رسمی شدن عضویت هند و پاكستان، ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس چهار كشور عضو ناظر این سازمان منطقه ای هستند.
اروپام 391 ** 1516

سرخط اخبار جهان