۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۶
کد خبر: 82108529
T T
۰ نفر

تلاش چین برای ساخت پایگاه استراتژیك در اعماق دریا

۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۶
کد خبر: 82108529
تلاش چین برای ساخت پایگاه استراتژیك در اعماق دریا

پكن - ایرنا - چین درصدد ساخت یك پایگاه استراتژیك در عمق 10 هزار متری زیر دریا است تا بتواند علاوه بر عملیات نظامی، برای جستجوی منابع نفت و گاز نیز از آن استفاده كند.

به گزارش ایرنا، اجرای این برنامه توسط وزارت علوم و تحقیقات چین به طور محدود برای شبكه خبری «بلومبرگ» از هنگ كنگ تشریح شده و به همین خاطر هنوز جزییات زیادی از طرح یاد شده در دست نیست.
با این وصف این مركز كه نوعی آزمایشگاه زیردریایی محسوب شده و قرار است در عمق 10 هزار متری زیر دریا ساخته شود، جزو برنامه پنج ساله اقتصادی چین محسوب می شود و در میان 100 اولویت علمی و فنی دولت پكن، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین ماه قبل در كنفرانس ملی علوم در این كشور گفت كه ذخایر و گنجینه های زیادی در اعمال آب وجود دارد كه اگر می خواهید به آنها دست پیدا كنید باید به عمیق ترین بخش ها بروید.
وی همچنین یادآور شد كه چین به قدرت علمی و فنی لازم دست یافته است كه بتواند در آبهای عمیق دست به اكتشاف زده و فناوری های كلیدی این كار را در اختیار داشته باشد.
اگرچه زمان و هزینه ساخت طرح مزبور اعلام نشده است اما مكان آن احتمالا منطقه راهبردی دریای جنوبی است كه از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی برای چین اهمیت بسزایی دارد.
چین با ویتنام و فیلیپین در این منطقه مناقشات جدی دارد و هر دو كشور از سوی آمریكا حمایت می شوند و ساخت این مركز می تواند بسیار جنجال برانگیز باشد.
«شو لی پینگ» استاد آكادمی علوم اجتماعی چین می گوید كه توسعه اقیانوس ها و دریاها برای چین یك راهبرد است.
برخی ناظران بر این باورند كه چین برای عملیات های نظامی به پایگاه های بیشتری نیاز دارد و راهبردی خاص برای این كارها تنظیم كرده است كه ساخت مركز زیردریایی یكی از آنهاست.
چین می خواهد تا سال 2030 میلادی به یك ابرقدرت فنی در دنیا تبدیل شود و قابلیت ردیابی و پیگیری زیردریایی های آمریكا را داشته باشد.
اگرچه چین هدف از ساخت این مركز زیردریایی را عمدتا غیرنظامی توصیف كرده است اما كارشناس و استاد آكادمی علوم اجتماعی چین گفت كه در صورت لزوم این محل مصارف نظامی نیز خواهد داشت.
موسسه ملی آمار چین نیز اعلام كرده است كه پكن قصد دارد برای اجرای این پروژه بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی را جذب كند.
آساق**231**1597