۱۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴
کد خبر: 82102760
T T
۰ نفر
اعتراض  جات ها در هاریانا/نیروهای امنیتی به حالت آماده باش در آمدند

دهلی نو-ایرنا- گروه اقلیت 'جات' در ایالت هاریانا بعد از گذشت ،حدود سه ماه از اعتراض های خونین این فرقه كه بیش از 30 كشته و 200 مجروح برجا گذاشت ،بار دیگر از امروز اعتراض های خود را از سرگرفتند.

به گزارش ایرنا،دولت هاریانا بیش از 20 هزار نیروی امنیتی و پلیس را از امروز برای مقابله با خشونت های این فرقه به حالت آماده باش درآورده است .
اقلیت 'جات' خواستار قرار گرفتن در لیست ' طبقه عقب مانده' یا مستضعف هستند. مشمول شدن در شرایط ' طبقه عقب مانده' امكاناتی چون سهمیه در آموزش و پرورش و استخدام را به همراه دارد.
این گروه اقلیت با جمعیتی 82.6 میلیون نفر حدود 6 درصد از جمعیت هند را تشكیل می دهد.
'رام نیواس'، وزیر داخلی ایالت هاریانا گفت: وضعیت در این ایالت هم اكنون آرام است و تاكنون هیچ نوع درگیری بین اعضای این فرقه و پلیس گزارش نشده است .
رهبران فرقه جات در بخش 'روتك' اعلام كرده اند كه اعتراض های خود را آغاز خواهند كرد.
'سانگارش سامیتی' یكی از رهبران جات با بیان اینكه اعتراض ها در 15 بخش ایالت هاریانا از امروز آغاز شده است گفت كه اعتراض ها از روز های آینده به دیگر ایالت ها ازجمله دهلی نو گسترش می یابد.
'یاشپالملك'، دبیر سازمان ' جات اراكشان' گفت: تجمع هایی در روزهای آینده در دهلی و ایالت های مادیا پرادش ،اوتارپرادش و اوتاراكند آغاز می شود.
پلیس دهلی اعلام كرد بر اساس بند 144 قانون اساسی هند، از روز دو شنبه قوانین محدود كننده در مناطق مرزی دهلی و هاریانا به مرحله اجرا گذاشته می شود.
یك مقام محلی ایالت هاریانا گفت: گروههای معترض جات كه تعداد آنها به دوهزار نفر می رسد، در روستا های واقع در مناطق بین هاریانا و دهلی نو اعتراض خود را آغاز كرده اند.
دولت هاریانا برای جلوگیری از تكرار درگیری های خونین سه ماه پیش ،یك مركزنظارتی 24 ساعته را در چندیگر ایجاد كرده است.
تعدادی از نیروهای امنیتی در اطراف كانال غربی رودخانه یامونا كه منبع اصلی تامین آب دهلی نو محسوب می شود ،مستقر شده اند.
تخریب بخشی از كانال غربی رودخانه یامونا در اعتراض های قبلی باعث كمبود شدید آب در دهلی شد.
نیروهای امنیتی برای جلوگیری از گسترش اعتراض ها خدمات اینترنت و پیامك را در ایالت هاریانا قطع كرده اند.
اعتراض فرقه 'جات' در سه ماه گذشته بیش از 30 كشته و 200 زخمی برجای گذاشت .
حزب حاكم ' بی جی پی' اعلام كرده است كه برای تامین خواسته های معترضان یك لایحه قانونی به مجلس ایالتی هاریانا ارائه می كند.
'جات ها' در زمان دولت حزب كنگره و اتل بیهاری واجپایی نیز تظاهرات خشونت آمیز برگزار كرده بودند.
*آساق*267*1600