۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۵۰
کد خبر: 82088410
T T
۰ نفر

بازتاب خبر تعطيلي موزه شاهرود در ميان مردم

۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۵۰
کد خبر: 82088410
بازتاب خبر تعطيلي موزه شاهرود در ميان مردم

شاهرود- ايرنا- با انتشار خبر تعطيلي موزه شاهرود در رسانه ها، موج اعتراضات به تعطيلي اين موزه در ميان مردم شاهرود افزايش يافته است.

به گزارش ايرنا، چهارشنبه گذشته و هم زمان با گشايش نخستين موزه هوشمند تاريخ طبيعي كشور در شاهرود، خبر تعطيلي غني ترين موزه استان سمنان در شاهرود منتشر شد. خبري كه در هفته ميراث فرهنگي و روز جهاني موزه، ضربه سختي بر طرفداران و علاقمندان به تاريخ و فرهنگ كشور وارد كرد.
رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري شاهرود در گفتگو با ايرنا، با اعلام اقدام شهرداري شاهرود در خصوص بازپس گيري ساختمان بلديه گفت: اين ساختمان بنابر تفاهم نامه همكاري ميان اداره ميراث فرهنگي، شهرداري و فرمانداري شاهرود در سال 66، براي مرمت در اختيار اداره ميراث فرهنگي قرار گرفته و تبديل به موزه شده است.
حميد رضا حسني با بيان اينكه هيچ بندي در تفاهم نامه در خصوص پرداخت اجاره اين ملك وجود نداشته است، افزود: شهرداري شاهرود درخواست پرداخت اجاره بهاي معوقه را داشته و حكم تخليه اين ساختمان را نيز گرفته است.
اكنون با گذشت يك هفته از انتشار اين خبر، موج واكنش هاي مردم شاهرود در گفت وگوها و همچنين نظرات ارسالي در فضاي مجازي قابل مشاهده است. يكي از اعتراض و تجمع براي جلوگيري از پلمب ساختمان موزه مي گويد و ديگري از احتمال انتقال اشياي ارزشمند آن به سمنان شكايت مي كند.
يكي از شهروندان شاهرودي در گفتگو با ايرنا، با اشاره به تمدن هزاران ساله اين منطقه گفت: موزه شاهرود يكي از غني ترين موزه هايي است كه مي توان با مراجعه به آن با فرهنگ و تاريخ تمدن مردم اين ديار كهن آشنا شد.
وي كه از جمله افرادي است كه اشياي خانوادگي خود را به اين موزه اهدا كرده، يادآور شد: نبايد بگذاريم به راحتي داشته هاي خود را تنها به دليل اختلاف نظر ميان مسئولان شهر از دست بدهيم.
يكي ديگر از شهروندان شاهرودي نيز ابراز داشت: شاهرود با وجود داشتن فرهنگ غني از زيرساخت هاي لازم در زمينه هاي فرهنگي بي بهره است و اقدام چنين كاري آن هم از سوي شهرداري كه متولي خدمت به مردم اين شهر است، دور از انتظار است.
مسئول موزه‌هاي استان سمنان روز شنبه اعلام كرد: با توجه به بي مهري‌هاي اخير به موزه شاهرود، در صورت اجراي حكم تخليه و تعطيلي آن، مخزن اصلي آثار تاريخي استان در شهر سمنان، پذيراي آثار تاريخي و اجناس موزه شاهرود است.
اكنون شمارش معكوس تعطيلي موزه شاهرود آغاز شده است. مردم شاهرود در انتظار شنيدن اخبار خوش از سوي مسئولان شهر هستند.
ساختمان موزه شاهرود در سالهاي 1306-1307 ه .ش به عنوان بلديه بنا شده است .اين بنا به شماره 1888 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. موزه شاهرود موزه اي است استاني از اين رو سعي شده اشياء و آثار هر بخش به تفكيك نگهداري و در معرض ديد بازديد كنندگان قرارگيرند.
در موزه شاهرود بيش از 950 شي تاريخي و فرهنگي در دو بخش باستان شناسي و مردم شناسي و بيش از 120 نسخه خطي و كتب قديمي ارزشمند در معرض ديد عموم قرار دارد.
در اين موزه آثاري از تپه‌هاي تاريخي شاهرود شامل تپه بلوار ، تپه هاي منطقه جاجرم، خرقان، طرود و ديگر آثار باستاني به نمايش درآمده است.
قديمي‌ترين اشياي اين موزه ابزار سنگي و استخواني مربوط به هشت هزار سال پيش است كه از كاوش‌هاي باستان شناسي در تپه سنگ چخماق كشف شده است.
7359/6167

سرخط اخبار استان‌ها