۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۵۵
کد خبر: 82083132
T T
۰ نفر
راه‌اندازی حداقل یك پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در هر منطقه تا پایان دولت یازدهم

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: در دولت یازدهم هدفگذاری شده است كه تا پایان كار دولت، هر منطقه آموزشی حداقل یك پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داشته باشد و در آنها فناوری‌های نوین از جمله نانو و بایو دنبال شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، علی‌اصغر فانی روز شنبه در آیین اختتامیه اولین جشنواره و كنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشكی بازساختی در مركز همایش‌های بین‌المللی رایزن افزود: در حال حاضر بیش از 500 پژوهش‌سرا در 500 منطقه آموزشی در كشور وجود دارد كه در آنها دانش‌آموزان مشغول پژوهش و آموزش هستند.
وی با اشاره به این كه افزایش روحیه خلاقانه در مقاطع تحصیلی از جمله رویكردهای آموزش و پرورش است، افزود: در آموزش و پرورش رویكرد پرسشگری و پژوهشگری در قالب تالیف كتاب‌های درسی و روش‌های آموزشی در همه پایه‌های تحصیلی گنجانده شده و این رویكرد دنبال می‌شود.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این كه آموزش و پرورش به جای حافظه‌پروری باید به خلاقیت و نوآوری گرایش یابد، بیان كرد: در دوره ابتدایی درس تفكر و پژوهش را برای تقویت روحیه خلاقانه گنجانده‌ایم و چند سالی است كه در برنامه‌های آموزش و پرورش در دوره ابتدایی جشنواره جابرابن‌حیان برای روحیه پژوهشگری، در مقطع متوسطه جشنواره جوان و خوارزمی و در مقطع متوسطه دوم جشنواره خوارزمی دوم را برنامه‌ریزی و اجرا می‌كنیم.
فانی ادامه داد: در جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشكی باز‌ساختی انگیزه و خلاقیت دانش‌آموزان تقویت می‌شود و ما به‌دنبال این هستیم در قالب پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی این روحیه را تربیت كنیم.
وی افزود: در سند تحول نظام آموزشی و پرورش كه 10 سال زمان برای تهیه و تصویر آن صرف شد، برای تربیت دانش‌آموز 6 ساحت پیش‌بینی شده است.
فانی به یكی از ساحت ها كه تربیت علمی و فناورانه است، اشاره كرد و گفت: باید دانش آموزان را در همه ساحت ها از جمله ساحت علم و فناوری تربیت كنیم و در ذیل تربیت عمومی آنها را به فكر كردن، پژوهشگری و پرسشگری در رابطه با پدیده های اطراف خود عادت دهیم .
وی بیان كرد: ایجاد سه سوال چیستی، چرایی و چگونگی و پاسخ به این سه سوال، دانش آموزان را آماده می كند كه همیشه پژوهشگر و پرسشگر باشند.
فانی ادامه داد: آموزش وپرورش كه بیش از 13میلیون دانش آموز را در برمی گیرد باید روحیه خلاقانه را به جای حافظه گرایی داشته باشد.
وی با اشاره به اینكه در پژوهش سراهای دانش آموزشی دانشمندان آینده كشور را تربیت می كنیم ، افزود: در پژوهش سراها به دنبال توسعه فناوری های نوین و به خصوص فناوری سلول های بنیادی هستیم و امیدواریم در سنین دانش آموزی، جوانی و نوجوانی، دانش آموزان را با فناوری های نوین آشنا كنیم و خروجی آن ورودی دانشگاه ها باشد.
وی ادامه داد: امیدواریم با نهادینه كردن تحقیق و پژوهش بتوانیم زمینه تربیت دانش آموزان را در همه زمینه ها از جمله سلول های بنیادی داشته باشیم.
نخستین جشنواره ملی و كنگره سلول های بنیادی از 30اردیبهشت تا یكم خردادماه سال جاری با حضور متخصصان و محققان داخلی و خارجی درتهران برگزار شد.
علمی ** 9340 ** 3053**1440
۰ نفر