قائم مقام وزیر علوم: وجهه بین المللی دانشگاه های كشور نیازمند تقویت است

قزوین-ایرنا- قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل، وجهه بین المللی دانشگاه های كشور را پایین و آن را نیازمند تقویت دانست.

به گزارش ایرنا، حسین سالار آملی ظهر سه شنبه در آیین آغاز به كار همایش ملی آینده پژوهی آموزش عالی ایران، چشم اندازهای بین المللی شدن و چالش های آن در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین افزود: براساس آمار مركز تایمز كه معتبرترین موسسه رتبه بندی جهانی دانشگاه ها در دنیا است، هشت دانشگاه ایرانی موجود در فهرست رده بندی این مركز همگی در شاخص وجهه بین المللی از 100، نمره ای كمتر از 18 دارند.
وی، جهانی شدن را فرایندی اجتناب ناپذیر و غیرقابل برگشت دانست و گفت: بین المللی شدن با پنج سرمایه اصلی كشورها شامل سرمایه امنیتی، اجتماعی، فیزیكی– مادی، فرهنگی و علمی در ارتباط است.
سالار آملی اظهاركرد: بین المللی شدن با وجود چالش های مربوط به خود از جمله تهدید هویت های محلی- ملی، دارای آثار مثبتی نیز می باشد كه باید به آنها توجه داشت و به سمت شان حركت كرد.
این مقام مسئول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در فرایند جهانی شدن اگرچه انتقادهایی نیز به آن وارد است اما باید تلاش كنیم تا در این عرصه بازنده نبوده و تاثیرگذار باشیم.
وی با اشاره به آسیب های نظام های بسته آموزشی، اظهار كرد: نظام آموزش عالی كشور در مقایسه با سایر نظام ها از جمله فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از نوع بسته است.
سالار آملی، بزرگ ترین چالش نظام آموزش عالی كشور را بسته بودن آن دانست و گفت: باید به صورت متفكرانه و با یك برنامه مناسب و حساب شده این فضا را باز كنیم تا در حوزه دانشگاهی كشور با سرعت بالاتری به سمت بهره وری پیش برویم.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل گفت: فرار مغزها، افزایش هزینه های تحقیقاتی، نبود رقابت های منطقه ای و جهانی، نبود استانداردهای سطح بالا و قابل قبول و بی نظمی و حاكمیت محورهای غیرقانونی و ضرر رسانی به سرمایه های علمی و اجتماعی از جمله آسیب های نظام بسته در آموزش عالی است.
سالار آملی با بیان اینكه در حال حاضر تنها نیم درصد از دانشجویان كشور خارجی هستند كه این موضوع ناشی از وجود نظام بسته آموزش عالی در كشور و نگاه های امنیتی مربوط به آن است، اظهاركرد: استاندارد بین المللی مربوط به این موضوع 13 تا 14 درصد است و در این زمینه از كشورهای منطقه مانند هند، عربستان، امارات و تركیه خیلی عقب تر هستیم.
وی با بیان اینكه ظرف سال های اخیر تلاش های خوبی برای خروج از فضای بسته آموزش عالی و همچنین بین المللی شدن آن صورت گرفته اما ناكافی بوده است، اظهاركرد: جذب نیم درصدی دانشجویان خارجی در كشور، در حالی رقم می خورد كه نزدیك به 600 تا 700 هزار صندلی خالی در دانشگاه های ایران وجود دارد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل با بیان اینكه در رابطه با چشم اندازهای بین المللی شدن نظام آموزش عالی، نقشه راه در وزارت علوم تهیه و كشورهای هدف تعیین و سیاست های كلان و اجرایی آن نیز مشخص شده اند، تاكید كرد: دانشگاه ها نیز باید با درنظر گرفتن چارچوب های تعیین شده برای خود چشم انداز و برنامه تعریف كنند.
همایش ملی آینده پژوهی آموزش عالی ایران، چشم اندازهای بین المللی شدن و چالش های آن از امروز سه شنبه در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین آغاز شده و تا فردا با معرفی مقاله های برتر به پایان می رسد.
3013/ 6128