۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵،‏ ۸:۱۰
کد خبر: 82077468
۰ نفر
باید و نبایدهای آموزش زبان خارجی در مدارس

تهران - ایرنا - شورای عالی آموزش‌ و پرورش چهار سال پیش آموزش پنج زبان خارجی در مدارس را تصویب كرد اما نبود پیش نیازهای لازم برای اجرا از جمله استقبال نكردن دانش آموزان باعث شد طرح اجرا نشود، گرچه كارشناسان این موضوع را تنها یك توجیه می دانند.

به گزارش روز سه شبنه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، آموزش پنج زبان خارجی در مدارس یكی از اهداف وزارت آموزش و پرورش بود كه در سال 91 به تصویب شورای عالی رسید ولی پس از این سالها به فراموشی سپرده شد و همچنان تدریس زبان انگلیسی در مدارس یكه تازی می كند.
انحصار آموزش زبان در مدارس آن هم صرفاً به زبان انگلیسی مدت‌ها است كه به عنوان یك نقطه ضعف در نظام آموزش و پرورش كشور شناخته می‌شود.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با برخی از معلمان و فرهنگیان كشور به مناسبت هفته معلم سال 95 با اشاره به ایجاد انواع موانع و سختی‌ها برای ترویج زبان فارسی در برخی از كشورهای غربی، افزودند: در شرایطی كه آنها اجازه ترویج زبان فارسی را نمی‌دهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج می‌كنیم ، آیا این كار واقعاً عقلانی است؟
این سخنان به معنای تعطیل كردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلكه بحث اصلی این است كه بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم و طرف مقابل چه برنامه‌ ریزی‌های دقیقی برای تأثیرگذاری بر نسل آینده كشور دارد.
مدت‌هاست كه آموزش زبان‌های متنوع در مدارس مطالبه خانواده‌ها از نظام آموزش و پرورش است و با تأكیدات اخیر رهبر معظم انقلاب این مطالبه بار دیگر در رأس افكار عمومی جامعه قرار گرفت.
براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ، زبان‌های خارجی شامل زبان ایتالیایی ، فرانسه، روسی ، آلمانی و اسپانیایی را هم می‌توان در مدارس تدریس كرد.

** زبان ها می تواند تدریس شود
مهدی نوید ادهم دبیركل این شورا در سال 91عنوان كرد‌ طبق مصوبه این شورا، زبان‌ها در مدارس كشور براساس تشخیص وزارت آموزش و پرورش می‌تواند تدریس شود.
وی تولید متون و مواد آموزشی این زبان‌ها را برعهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی كشورعنوان كرد و آموزش و پرورش نیز باید براساس تقاضا و نیازهای موجود در مدارس زمینه‌های لازم برای تدریس فراهم كند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ‌ریزی آموزشی به ایرنا گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی آموزش و پرورش باید تمهیدات لازم برای ایجاد زمینه فراگیری زبانهای خارجی به غیراز زبان انگلیسی را در مدارس مقدمه چینی كنند. در حال حاضر با توجه به كم بودند دانش آموزان داوطلب آموزش زبان های خارجی مدارسی كه این زبان‌ها را عرضه می كنند كم هستند.
رئیس جمهوری اخیرا در دیدار با برخی از معلمان و فرهنگیان كشور به مناسبت هفته معلم و به دنبال سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه ایجاد زبانهای خارجه به انضمام زبان انگلیسی در مدارس ،‌ بیان كرد: آموزش زبان‌های خارجی باید متنوع و كیفی شود و هر زبانی كه علم را در كشور عمیق‌تر منتقل می‌كند ، باید به دانش آموزان آموخت.
حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی اظهار كرد: در اروپا بچه‌های دبستانی و دبیرستانی حداقل باید به دو زبان خارجی دیگر مسلط شوند و چرا ما در این زمینه یك گام عقب هستیم؟ هرچقدر كه بتوانیم جوانان خود را به چند زبان خارجی آشنا كنیم با آموختن هر زبان یك دریچه از علم و دانش و فهم و شناخت به روی او باز خواهد شد.
رئیس جمهوری افزود: بی‌تردید فردی كه با زبان عربی آشنایی دارد از خواندن قرآن لذت و درك دیگری دارد نسبت به كسی كه زبان عربی بلد نیست.
وی با طرح این سؤال كه چگونه می‌توان به علم جهانی دسترسی داشت ، بیان كرد: البته این كه كدام زبان و چند زبان خارجی در مدارس آموزش داده می‌شود به میزان امكانات، معلمان آشنا به آن زبان‌ها و خواست مردم ارتباط دارد اما در مجموع با امكاناتی كه در اختیار داریم هر چقدر كه بتوان چند زبان مهم خارجی را به دانش‌آموزان یاد داد به نفع زندگی آنان كار كرده‌ایم.

** حداقل دانش آموزان برای تشكیل كلاس
معاون شورای عالی آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار كرد: طبق مصوبه این شورا حداقل تعداد دانش آموزان برای تشكیل هر یك از كلاس های زبان خارجی در هر مدرسه ۱۵ نفر است و كمتر از این تعداد، كلاس تشكیل نخواهد شد.
احمد عابدینی با تاكید بر اینكه مدارس خاصی برای آموزش زبان های خارجی درنظر گرفته نشده ، افزود: آموزش و پرورش موظف است شرایط تدریس و آموزش برای متقاضیان فراگیر زبان های خارجی به غیر از زبان انگلیسی را در هر مدرسه فراهم كند به شرطی كه تعداد دانش آموزان حاضر در كلاس برای فراگیری زبان ها را رعایت كند.
وی از تشكیل كارگروه هایی در آموزش و پرورش برای فرهنگ سازی آموزش زبان های خارجی در بین دانش آموزان و ایجاد تقاضای اجتماعی خبرداد.
عابدینی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش برای آموزش زبان های خارجی در مقطع ابتدایی تا كنون هیچ مصوبه ای نداشته اما معتقدیم بهترین زمان برای آموزش زبان خارجی به دانش آموزان در دوره ابتدایی و متوسطه اول است.

** فواید یادگیری زبان
در عصر ارتباطات زبان را می توان به عنوان پل ارتباطی جوامع و با توجه به عضو اصلی حواس پنجگانه ، عامل برتری انسانها به یكدیگربرشمرد.
یادگیری زبان دوم پس از زبان مادری فواید بی شماری برای افراد جامعه عاری از هر جنس و سن و سال خواهد داشت و لذا با یادگیری یك یا چند زبان دیگر به خود یاد می‌دهیم كه می‌توان و باید به خود اعتماد كرد چراكه اعتماد به نفس با یادگیری مهارت جدید ، غالب می‌شود و از این رو یادگیری زبان خارجی نیز یك مهارت است كه اعتماد به نفس افراد را بالا می‌برد.
با یادگیری زبان یا زبانهای خارجی ، می توان گفت درصد بالایی از افراد به متن احاطه و افزون بر این در میان اطرافیان از امتیاز بالاتری برخوردار خواهند شد و علاوه بر هم ‌زبان‌های خود، با دیگران نیز ارتباط برقرار كرد.
فراهنگ 1417 ** 1569