۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳
کد خبر: 82073441
T T
۰ نفر
الوفاق: بحرین رتبه نخست جهان را درلغو تابعیت شهروندان خود كسب كرد

تهران - ایرنا - جمعیت الوفاق بحرین اعلام كرد مقام های این كشور در سال 2015 اقدام به لغو تابعیت شمار زیادی از شهروندان خود به دلایل سیاسی كردند و اینگونه در لغو تابعیت شهروندان خود ٬ رتبه نخست جهان را كسب كردند .

به گزارش ایرنا ٬ پایگاه اینترنتی الوفاق افزود: رژیم آل خلیفه در سال گذشته ٬ تابعیت 208 نفر از مخالفان را به دلیل داشتن فعالیت های سیاسی ؛ درخواست حقوق مشروع خود و درخواست تحقق یافتن دمكراسی و آزادی در این كشور٬ لغو كرد.
واحد آزادی ها و حقوق بشر جمعیت الوفاق بحرین فاش كرد : شمار شهروندانی كه در سال گذشته میلادی تابعیت شان لغو شد به 208 مورد رسید كه این آمار در مقایسه با سالهای گذشته یعنی سال های2011 تا 2014 كه 52 مورد بوده ، سه برابر افزایش داشت .
بر اساس این گزارش، رژیم بحرین از سال 2011 میلادی تا كنون٬ تابعیت 260 شهروند خود را لغو كرده است كه 157 مورد از آنها افرادی بودند كه از سوی دادگاه به اتهام داشتن فعالیت سیاسی محكوم شدند و اكثر كسانی كه تابعیت شان لغو شده ٬ فعالان سیاسی ، حقوقدان و روحانی بوده اند.
مقام های بحرین با استفاده از دو مقوله تابعیت و تروریسم ٬ در صدد سركوب مخالفان سیاسی و فعالان رسانه ای و مدافعان حقوق بشر و روحانی ها برآمده است.
الوفاق خاطرنشان كرد: بحرین برای اولین بار در سال 1954 یعنی قبل از استقلال این كشور٬ با لغو تابعیت عبدالرحمان الباكر به دلیل داشتن فعالیت سیاسی ٬ قوانین بین المللی را نقض كرد. رژیم آل خلیفه در سال 1954 و 1980 این اقدام خود را تكرار كرد و از تمدید گذرنامه مخالفان و افراد مشغول به تحصیل در خارج از كشور٬ امتناع ورزید و تا سال 2001 به آنها اجازه بازگشت به كشور را نداد.
رژیم آل خلیفه در سال 1980 بار دیگر این سیاست را در پیش گرفت و تابعیت صدها بحرینی را لغو كرد.
رژیم آل‌خلیفه از زمان آغاز جنبش مسالمت‌آمیز مردمی در بحرین در سال 2011 ، به شدت با اعتراض های مردمی مقابله و آن را سركوب می كند .
مردم بحرین نسبت به بی توجهی رژیم بحرین به مطالبات مردمی و حاكمیت دموكراسی در این كشور اعتراض دارند .
پیش از این ٬ شخصیت ها و علمای بحرین با صدور بیانیه ای لغو تابعیت شهروندان بحرینی را فاجعه ملی و سلاحی نا عادلانه برای مقابله با فعالان سیاسی اعلام كردند. به گفته آنان ، سلب تابعیت ٬ اقدامی غیر قانونی و ضد بشری است و فاجعه ملی محسوب می شود ، زیرا رژیم آل خلیفه مهم ترین و طبیعی ترین حقوق شهروندان را مصادره می كند و حق شهروندی را به وسیله ای برای اعمال فشار سیاسی و مجازات فعالان سیاسی تبدیل كرده است.
سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای خود روز 7 مارس 2016 (17 اسفند) اعلام كرد: اخراج اجباری شهروندان بحرینی و سلب تابعیت آنها ٬ نقض آشكار حقوق بشر و قوانین بین المللی بخصوص اعلامیه جهانی حقوق بشر و پیمان بین المللی ویژه در خصوص حقوق شهروندی و سیاسی محسوب می شود.
این سازمان از دولت بحرین خواست كه این مجازات را متوقف و تابعیت شهروندان این كشور را به آنها بازگرداند.
براساس اعلام رژیم بحرین ، تاكنون 25 تا30 هزار شهروند پاكستانی تابعیت بحرین را دریافت كرده اند.
هدف رژیم بحرین از این اقدام ٬ در اقلیت قرار دادن جمعیت بحرین و تحت فشار قرار دادن آنان است كه در كنار احكام اعدام و حبس ابد اجرا می شود.
مقام های بحرینی برای سركوب مخالفت علیه بی عدالتی های این كشور ، مخالفان خود را با اتهام های واهی راهی زندان كرده و یا تابعیت بحرینی آنان را لغو می كنند.
لغو تابعیت مخالفان رژیم در شرایطی انجام می شود كه مقام های بحرینی برای برهم زدن توازن جمعیت به نفع حاكمان آل خلیفه ، به بسیاری از مهاجران آسیایی تابعیت بحرینی داده اند.
خاورم ** 1487 **2041**
۰ نفر