افزایش تراز معلمان توسعه جامعه را موجب می شود

مشهد- ایرنا- مدیركل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: افزایش تراز معلمان، افزایش توسعه جامعه را موجب می شود.

اداره كل آموزش و پرورش خراسان رضوی روز چهارشنبه به نقل از سیدجواد حسینی در دیدار معلمان منتخب كشور با رئیس جمهوری به مناسبت هفته معلم گزارش داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس جمهوری، وزیر آموزش و پرورش و صاحبنظران سرمایه گذاری در آموزش و پرورش را پربازده ترین سرمایه گذاری ها می دانند.
وی به عنوان نماینده مدیران كل وزارت آموزش و پرورش در حضور رئیس جمهوری افزود: برای رشد و توسعه جوامع بیشترین سرمایه گذاری در آموزش و پرورش امری ضروری است و مطالعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز این نكته را مورد تاكید و تایید قرار می دهد.
مدیركل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تمجید از نگاه مطلوب دولت یازدهم به نظام تعلیم و تربیت ادامه داد: رشد 100 درصدی بودجه آموزش و پرورش، تخصیص اعتبارات 110 درصدی، انجام حلقه نخست رتبه بندی معلمان، افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان به بیش از 65 درصد، افزایش مراكز درمانی و رفاهی برای این قشر در سطح كشور، استقرار نظام جامع برنامه ریزی، آمایش و ساماندهی نیروی انسانی و توسعه مشاركتها در همه ابعاد در آموزش و پرورش از نمونه های این نگاه مطلوب است.
وی به انتظار فرهنگیان از دولت تدبیر و امید برای تحول اشاره و بیان كرد: فرهنگیان وجود دولت یازدهم و برنامه ششم توسعه را برای این مهم فرصتی بی بدیل تلقی می كنند.
حسینی گفت: فرهنگیان و معلمان جامعه انتظار دارند برای ارتقاء كیفیت در آموزش و پرورش كیفیت فضا و تجهیزات، كیفیت منابع انسانی و كیفیت فرآیندهای آموزش و پرورش ارتقاء یابد.
وی همچنین با اشاره به سهم آموزش و پرورش از بودجه كل كشور و لزوم تحقق اقتصاد زاینده برای بهبود وضعیت اعتبارات افزود: رفتارهای اجتماعی و سبك زندگی زیربنای توسعه یك جامعه است و این مهم از حیث زمانی در دوره پیش دبستانی تا پایه نهم محقق می شود.
نماینده مدیران كل وزارت آموزش و پرورش در دیدار معلمان منتخب كشور با رئیس جمهوری ادامه داد: اگر در این دوره اصلاح رفتارهای اجتماعی تحقق نیابد در دوره های بعدی یا محقق نمی شود و یا به سختی این اتفاق می افتد.
وی گفت: از حیث نهادی، اقتصاد زاینده از طریق آموزش و پرورش در جامعه بسترسازی می شود و در صورت پذیرش این موضوع آنگاه نظام تعلیم و تربیت را زیربنای توسعه تلقی خواهیم كرد.
حسینی همچنین با تاكید بر حمایت فرهنگیان كشور از دولت تدبیر و امید و موفقیتهای آن در حوزه های سلامت و سیاست خارجی افزود: پرسش مهر ریاست جمهوی كه در موضوع برجام مطرح شد با بیش از سه میلیون و 200 هزار پاسخ در بخشهای گوناگون از سوی فرهنگیان و دانش آموزان همراه بود.
وی ادامه داد: پس از دو حوزه مهم سلامت و برجام، امروز نوبت آموزش و پرورش است كه در رتبه نخست برنامه ریزیهای دولت یازدهم باید قرار گیرد تا مردم و فعالان این بخش شاهد تغییرات مثبتی در این حوزه توسط دولت باشند.
مدیركل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین به نمایندگی از مدیران وزارت چهار پیشنهاد اساسی برای تحقق این مهم ارائه كرد.
وی گفت: نخست اینكه در طول برنامه ششم توسعه سهم آموزش و پرورش از اعتبارات ملی به 20 درصد ارتقاء یابد و سپس افزایش سهم این بخش از دولت، از تولید سرانه ملی به شش الی هفت درصد در طول برنامه ششم برسد.
حسینی افزود: همچنین پیشنهاد می شود برای جهت دهی به توسعه مشاركتها در آموزش و پرورش و تعامل نظام مند سایر ادارات و وزارتخانه ها با آموزش و پرورش 'نظام نامه مشاركت دستگاهها' تدوین و تصویب شود تا رشد هر وزارتخانه ای در هر شاخص با پیوست رشد آموزش و پرورش همراه باشد.
وی در مورد چهارمین پیشنهاد راهبردی مپنیز گفت: با رویكرد تمركززدایی و افزایش اختیارات استانها 'طرح هیات امنایی شدن آموزش و پرورش استانها'، تفویض اختیار به آنها و امكان آزادسازی ظرفیتهای اقتصادی درونی آموزش و پرورش در اختیار دولت قرار گیرد.
مدیركل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: باید مدارس به قلب تپنده آموزش و پرورش مبدل شوند و معلمان قلب تپنده مدارس باشند.
وی تاكید كرد: قلب پرحرارت جامعه ما معلمان هستند زیرا هیچ جامعه ای از حد و تراز معلمان خویش بالاتر نخواهد رفت.
7496/1858