۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۷:۴۹
کد خبر: 82057549
T T
۰ نفر
كاربری خانه فكری بندرلنگه غیر قابل تغییر است

بندرعباس- ایرنا- مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: خانه فكری شهرستان بندرلنگه یك اثر تاریخی است كه در فهرست آثار ملی ثبت شده و كاربری آن غیر قابل تغییر است.

محسن ضیایی یكشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر این اساس نهادی كه هم اكنون مالكیت این بنا را بر عهده دارد بدون هماهنگی و مجوز میراث فرهنگی اجازه ندارد هیچ تغییری در این بنا به وجود بیاورد.
وی ادامه داد:بر اساس تصریح قانون،مالك خانه فكری اجازه هیچگونه دخل و تصرفی در آن نداشته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قانون ،این مساله از راه های پیش بینی شده، پیگیری می شود.
مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اظهار داشت: با توجه به اینكه اثر تاریخی خانه فكری در فهرست آثار ملی ثبت شده، در سال گذشته تفاهم نامه ای به مبلغ 15 میلیارد ریال جهت خرید این اثر تاریخی توسط میراث فرهنگی استان بسته شده است.
ضیایی اظهار امیدواری كرد:با تامین اعتبار و پرداخت اولین قسط از این تفاهم نامه ،میراث فرهنگی بتواند بر اساس بندهای توافق شده ،مالكیت این بنا را در سال جاری به دست آورد.
در روزهای اخیر ،اخباری غیررسمی مبنی بر احتمال تغییر كاربری خانه فكری بندرلنگه منتشر شد كه موجب نگرانی فعالان فرهنگی استان گردید و در فضای مجازی نیز پویش هایی (كمپین ) برای جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در این بنا تشكیل شد.
خانه فكری یا (عمارت فكری)، در شهرستان بندر لنگه واقع شده كه توسط مرحوم عبدالواحد فكری، از تجار معروف بندرلنگه در دوران قاجاریه ساخته شده است.
بنای فكری در ورودی شهر بندرلنگه ،محله پاكَرَتی‌ها (pa karati) واقع شده و در بهمن سال 1375 با شمارهٔ ۱۸۳۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
این بنا بیش از دو هزار و 600متر مربع مساحت دارد و دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی، پنج بادگیر، ۲۵ اتاق، ۱۰ سرویس بهداشتی و دو سرسرا است.
این عمارت كه یكی از مهم‌ترین بناهای دوره قاجاریه در شهر بندرلنگه است از ویژگی‌های معماری چشمگیری برخوردار است و تزئینات برجسته آن مشتمل برمنبت كاری و گچ بری‌های زیبا است.
3219/2094

سرخط اخبار استان‌ها