۱۹ فروردین ۱۳۹۵، ۹:۵۶
کد خبر: 82025407
T T
۰ نفر
اعلام آمادگي سودان براي همكاري با اتحاديه اروپا در زمينه مهاجرت و مبارزه با تروريسم

تهران - ايرنا - دولت سودان ضمن اعلام آمادگي براي همكاري با اتحاديه اروپا در زمينه مهاجرت، همكاري در زمينه توسعه و ثبات در كشورهاي همسايه و مبارزه تروريسم، به اتحاديه اروپا پيشنهاد داد كه كميته مشورتي ميان طرفين به منظور بررسي مسائل دو جانبه، منطقه اي و بين المللي تشكيل شود.

به گزارش پايگاه خبري روزنامه القدس العربي، عبدالغني النعيم قائم مقام وزارت امورخارجه سودان در ديدار با نِوِن ميميكا نماينده اتحاديه اروپا در زمينه توسعه و همكاري بين المللي در خارطوم، خواستار سرمايه گذاري كشورهاي اروپايي در سودان در راستاي مشاركت در تحقق توسعه اين كشور شد.
وي نسبت به نقش تاثيرگذار اتحاديه اروپا در پايان دادن به بحران «دارفور» و نقش بيش از پيش اين اتحاديه در پايان دادن به تحريم اقتصادي اين كشور ابراز اميداواري كرد.
النعيم در اين ديدار به شرايط اقتصادي، امنيتي و گسيل شدن مهاجران به سودان و تحريم اقتصادي اين كشور توسط آمريكا و تاثير منفي آن در روابط كشورش با كشورهاي اروپايي اشاره كرد.
از سوي ديگر نماينده اتحاديه اروپا در زمينه توسعه و همكاري هاي بين المللي گفت: سودان در دو راهي صلح و درگيري، اميد و يأس و پيشرفت و شرايط دشوار اقتصادي و نجات گفت و گوها و موفقيت مذاكرات با جنبش هاي مسلح و مخالفان قرار دارد.
وي افزود: به منظور بررسي راهكارهاي ريشه اي بحران ها، بهبود زندگي مهاجران، ايجاد امنيت غذايي و كنترل مرزها، با مسئولان سوداني به اين كشور آمده ام.
ميميكا عنوان كرد: اتحاديه اروپا 100 ميليون يورو براي كمك به آوارگان و 15 ميليون يورو براي كمك به كشورهاي ميزبان آوارگان اختصاص داده است.
مرزهاي ميان دو كشور سودان و سودان جنوبي از هنگام جدا شدن سودان جنوبي در سال 2011، تاكنون بارها بسته شده است.
دارفور از سال 2003 كه شورشيان در اعتراض به رويه تبعيض آميز حكومت عمدتا عربي عمر البشير رييس جمهوري سودان قيام كردند، تا امروز درگير جنگ و ناآرامي است.
شورشيان نيل آبي و كردفان جنوبي نيز كه هم مرز سودان جنوبي هستند با همين ديدگاه با دولت سودان در جنگ هستند.
بر اساس اعلام سازمان ملل، تاكنون حدود 300 هزار نفر در دارفور كشته و حدود دو ميليون و 500 هزار نفر آواره شده اند.
خاورم**9364**1565