۲ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82009071
T T
۰ نفر
«كردها، دیپلماسی، قدرت» واكاوی تاریخ معاصر عراق از زبان برهم صالح

تهران - ایرنا - «كردها، دیپلماسی، قدرت» كتابی در حوزه تاریخ معاصر عراق از زبان «برهم صالح» معاون نخست وزیر پیشین عراق است كه اردیبهشت سال جاری، به بازار كتاب عرضه می شود.

این كتاب در پنج فصل حوادث سیاسی دهه های 80 و 90 میلادی عراق و حوادث پس از سقوط صدام دیكتاتور این كشور را از زبان «برهم صالح» معاون نخست وزیر پیشین عراق بازگو می كند.
«كردها، دیپلماسی، قدرت» گفت وگوی صریح و چالشی یك پژوهشگر تاریخ معاصر با «برهم احمد صالح» سیاستمدار كرد عراقی است و تاریخ این كشور را از سال های 1980 تا 2015 میلادی ورق می زند. این كتاب به زبانی صریح و تحلیلی، موضوعات مختلف سیاسی این كشور عمدتا شیعه نشین را مطرح ساخته است.
«نشر علم» ناشر این كتاب است و این انتشاراتی در نظر دارد آن را برای عرضه در نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در اردیبهشت ماه سال جاری آماده و همزمان در انتشارات «دارالعرفا» لبنان به زبان عربی منتشر كند.
«عرفان قانعی فرد» نویسندگی این كتاب را عهده دار است. او كه خود كرد است، پژوهشگری ایرانی است و به دلیل گفت و گوهایش با شخصیت‌های سیاسی چون «جلال طالبانی» و همچنین پژوهش ‌های سیاسی و فرهنگی در باره كردها شناخته ‌شده ‌است.
«برهم صالح» در مقاطع زمانی بررسی این كتاب، مسئولیت های مختلفی از جمله معاون نخست وزیر و معاون رئیس جمهوری عراق را عهده دار بوده است.
او از سیاستمداران كرد عراقی و عضو حزب اتحاد میهنی كردستان به رهبری «جلال طالبانی» است. وی دانش آموخته رشته مهندسی از دانشگاه لیورپول انگلیس است و مدتی نخست وزیر پیشین اقلیم كردستان عراق بود و چندسالی نیز به عنوان معاون نخست وزیر عراق در دوران نوری مالكی نخست وزیر پیشین این كشور در بغداد بود و اكنون ریاست دانشگاه آمریكایی سلیمانیه را در این كشور عهده دار است.
پس از كسالت جلال طالبانی، «برهم احمد صالح» تنش های فراوانی را با رهبران اتحادیه میهنی كردستان عراق تجربه كرد و این تنش ها چنان بالا گرفت كه مجبور شد از همه مسئولیت های حزبی در اتحادیه میهنی كردستان عراق كناره گیری كند.
برهم صالح شخصیتی میانه رو و روابط نزدیكی با كشورهای منطقه از جمله ایران دارد. وی بر ضرورت همكاری و مذكرات جدی اقلیم كردستان عراق با بغداد، نبودن توان برای تشكیل دولت كرد و ضرورت توجه به پتانسیل های اقلیمی كردستان عراق اصرار دارد.
وی معتقد است: حمله داعش به كردستان كاملا قابل پیش‌ بینی بود و كسانی كه گمان می ‌كردند این سازمان تروریستی هیچ تهدیدی برای كردستان نیست، متوهم بودند و ارزیابی آنها از معادلات سیاسی درست نبود.
فراهنگ**9157**1545
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست