تعادل مصرف مواد غذایی در دید و بازدیدهای نوروزی فراموش نشود

تهران- ایرنا- مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: شهروندان برای حفظ سلامت خود باید در دید و بازدید های نوروزی، به رعایت نكات تغذیه ای توجه كنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از وبدا، دكتر زهرا عبداللهی در آستانه نوروز با تاكید بر اینكه در دید و بازدیدهای نوروزی باید نكات تغذیه های رعایت شود، افزود: شهروندان باهدف پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، در دید و بازدیدها به جای شیرینی های خامه ای و شكلاتی كه حاوی مقدار زیادی كالری هستند، از انواع شیرینی های خشك و ساده در اندازه كوچك استفاده كنند.
وی بیان كرد: افراد به جای مصرف شیرینی و شكلات در دید و بازدیدهای نوروزی بهتر است از میوه استفاده كنند؛ میوه ها علاوه بر ویتامین ها و املاح معدنی كه برای حفظ سلامت بدن لازمند، حاوی تركیباتی بنام آنتی اكسیدان هستند كه نقش آنها در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها شناخته شده است.
وی با تاكید بر اینكه مصرف زیاد میوه نیز موجب اضافه وزن و چاقی می شود، ادامه داد: روزانه دو تا چهار واحد از گروه میوه ها می توان استفاده كرد و هر واحد میوه معادل یك عدد میوه با اندازه متوسط است.
عبداللهی گفت: اگر در طول روز چند دید و بازدید در پیش دارید ، هر بار از یكی از انواع شیرینی، شكلات، آجیل و یا میوه استفاده كنید كه با اضافه دریافت انرژی دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.
وی با بیان اینكه برای صرف چای، به جای قند و شكلات از كشمش، توت خشك و یا خرما در حد كم استفاده كنید، تاكید كرد: مصرف مواد قندی و شیرین مانند شربت ها، شكلات، آب نبات، پولكی، گز و سوهان را محدود كنید.
وی گفت: در مصرف آجیل زیاده روی نكنید؛ انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، بطوری كه هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 كالری است.
دكتر عبد اللهی افزود: از انواع آجیل های بدون نمك و یا كم نمك استفاده كنید زیرا آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمك، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می كنند.
وی تاكید بر اینكه در میهمانی های نوروزی، در وعده ناهار و شام، برای پرهیز از دریافت زیاد كالری كه با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می شود، سعی كنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر كنید، افزود: روزانه پنج بار در روز (400 گرم) سبزی و میوه مصرف كنید به دلیل اینكه سالاد و سبزی فیبر دارند و این مساله، جذب چربی ها و مواد قندی را نیز كاهش می دهد و بدین ترتیب از اضافه وزن جلوگیری می كند.
وی افزود: مصرف نوشابه (حتی انواع كم كالری) و آبمیوه های صنعتی كه قند زیادی دارند را به حداقل رسانده و به جای آنها از آب ساده و یا دوغ های كم نمك و بدون گاز استفاده كنید.
عبداللهی افزود: برای سلامتی و نشاط بیشتر در ایام نوروز مانند سایر روزهای سال به جای مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، از غذاهای بخار پز، آب پز و تنوری استفاده كنید.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاكید كرد: همه روزه در كنار تغذیه متعادل، تحرك بدنی و ورزش داشته باشید و حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند در روز داشته باشید.
وی با بیان اینكه برای برخورداری از آرامش و سلامتی در طول سفرهای نوروزی و ایام دید و بازدید، تعادل در مصرف مواد غذایی را فراموش نكنید، برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در ایام نوروز به مقدار كالری دریافتی از آنچه در طول روز می خورید، دقت كنید.
عبداللهی افزود: حتی الامكان در ایام نوروز مصرف فست فودها (سوسیس، كالباس، پیتزا و انواع ساندویچ ها) و سیب زمینی سرخ كرده و پرنمك را محدود كنید.
علمی ** 9340 ** 2023

سرخط اخبار جامعه