چابهار دوازه توسعه /سواحل مكران میزبان خیل عظیم سرمایه گذاران خارجی

زاهدان- ایرنا- چابهار به عنوان بزرگراه رسیدن به گنج های اقیانوسی از چندی پیش به ویژه پس از برجام میزبان سفرا و هیات های اقتصادی كشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی و استفاده از ظرفیت ها، مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری این بندرایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا چابهار سیستان و بلوچستان به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی خفته بر كرانه دریای عمان و اقیانوس هند از چنان اهمیت بالا و استراتژیكی برخوردار است كه از روزگاران كهن جایگاه سیاسی، نظامی و اقتصادی ویژه ای داشته اشت.
استان پهناور سیستان و بلوچستان در مسیر دو كریدور از سه كریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد كه این امر منطقه مكران را به عنوان جاده ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح می كند.
سواحل مكران در جنوب خاور ایران، به دلیل موقعیت و ویژگی های استراتژیك آن از منظر 'ژئوپلیتیكی، ژئواستراتژیكی و ژئواكونومیكی' دارای اهمیت فراوانی است به طوری كه دسترسی به منابع غنی انرژی، تسلط بر مهمترین مسیر انتقال انرژی و كالا در سطح جهان، موقعیت استراتژیك برای دسترسی كشورهای محصور در خشكی در آسیای مركزی، قفقاز و افغانستان به آبهای آزاد، قابلیت مناسب سواحل مكران برای ایجاد بندرگاهها و ترمینال های وسیع تجاری و تبدیل آن به كانون ورود و خروج كالا از طریق جاده های شمالی جنوبی، جاده شرقی جنوبی و جاده جنوبی غربی بین چابهار و آسیای مركزی، قفقاز، روسیه و اروپا بخشی از قابلیت های این منطقه است.
بندر چابهار یكی از چهار راه های اصلی كریدور جنوبی تجارت جهانی محسوب می شود به طوری كه این بندر به علت موقعیت استراتژیك خود و دستیابی به آب های آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد.
چابهار نسبت به سایر نقاط ساحلی ایران مزیت های خاص خود را دارد به طوری كه آب های عمیق در خلیج آن شرایط پهلوگیری كشتی های بزرگ و ایجاد تاسیسات بندری را فراهم می كند همچنین قرار گرفتن چابهار در یك خلیج ، موقعیت بندری ایده آلی برای توسعه فیزیكی در آینده به آن می بخشد كه بسیاری از بنادر دنیا از آن محرومند.
همچنین از نظر توریستی خلیج چابهار جلوه ای زیبا از طلوع و غروب خورشید در دریا ایجاد می كند، در كناره های دریای عمان و در قسمت جنوبی شهرستان چابهار صخره های بزرگی بر اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ های رسوبی بوجود آمده كه چشم انداز زیبایی را خلق كرده است.
سواحل و آب های كرانه دریای عمان به گفته بسیاری از كارشناسان با توجه به محدودیت ها و اتمام سوخت های فسیلی فرصت مناسبی برای استحصال انرژی های نو است.
همچنین منطقه آزاد چابهار با گستره 14 هزار هكتار در منتهی الیه جنوب شرقی ایران در 25 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی و 60 درجه و 27 دقیقه طول شرقی در شرق خلیج چابهار و در كنار آب های دریای عمان قرار دارد كه می تواند در كنار مزیت ها فرصت مناسب برای تجارت دیگر كشورها فراهم كند.
كارشناس اداره دوم خاورمیانه وزارت خارجه ژاپن چندی پیش در سفر دو روزه به چابهار گفت: بندر چابهار به دلیل موقعیت مناسب، همجواری با آبهای اقیانوسی و داشتن توانمندی ها و ظرفیت های خوب در شرایط پسا تحریم مورد توجه كشور ژاپن و فعالان اقتصادی این كشور برای سرمایه گذاری قرار دارد.
یوسوكه تومو فوجی اظهار داشت: این بندر نقطه اتصال افغانستان و كشورهای آسیای میانه به آبهای اقیانوسی است و سرمایه گذاران ژاپن تمایل زیادی برای فعالیت در این نقطه راهبردی دارند.
وی گفت: فرصت های سرمایه گذاری و پتانسیل های موجود منطقه در این سفر مورد بررسی قرار می گیرد و گزارشی به دولت و سرمایه گذاران ژاپنی برای فعالیت های اقتصادی در این منطقه ارائه می شود.
معاون اقتصادی و عضو هیات مدیره منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار نیز با تشریح ظرفیتها و پتانسیل های این منطقه گفت: طرح توسعه سواحل مكران با دستور رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد كشور به سرعت در حال انجام است و در آینده ای نزدیك زیر ساختهای ریلی، گاز و توسعه بنادر آماده می شود.
عبدالرحیم كردی افزود: مجوز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار صادر شده است كه با احداث آن سفر گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی تسهیل و تسریع می شود.
وی بیان كرد: امنیت بالای منطقه چابهار فرصت مناسبی برای فعالیت سرمایه گذاران فراهم كرده است.
وی یكی از مزیت های ارزشمند بندر چابهار را نیز ارزان بودن انرژی آب و برق ذكر كرد.
وزیر صنعت و تجارت عمان در سفر چند روز پیش خود به چابهار گفت: زیرساختهای لازم و مورد نیاز چابهار مناسب برای توسعه روابط همه جانبه دو كشور عمان و ایران است.
دكتر علی بن سعود السنیدی اظهار داشت: بازدید میدانی هیات اقتصادی و تجاری عمان از زیرساختهای این شهرستان عزم ما را برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف جدی تر كرده است و این سفر یك روزه در آینده ای نزدیك بسیار موثر برای توسعه روابط خواهد بود.
وی گفت: علاقه و رغبت مسئولان رده های مختلف ایرانی به ویژه استاندار سیستان و بلوچستان و مسئولان بنادر و دریانوردی ایران برای همكاریهای مشترك می تواند تاثیرات فراوانی برای ارتباط دریایی و ترانزیت و حمل نقل كالا بین دو كشور عمان و ایران داشته باشد.
وزیر صنعت و تجارت عمان كه سرپرست هیات 50 نفری فعالان تجاری و اقتصادی این كشور بود، افزود: بندر راهبردی چابهار موثر برای فعالیت سرمایه گذاری برای كشور عمان است.
سعود السنیدی ادامه داد: كشور عمان دارای سه بندر اصلی است و اشراف به دریای عمان دارد و می تواند به آبادانی یكدیگر كمك كند.
رئیس هیات مدیره و نایب رئیس شركت فنی و مهندسی CMI چین نیز گفت: این شركت آماده راه اندازی نخستین شهرك صنعتی چینی در منطقه آزاد چابهار است.
گوگانگ چن اظهار داشت: هیاتی از شركت سی ام آی متشكل از 14 نفر با هدف بررسی ظرفیت های منطقه آزاد چابهار و برای ایجاد شهرك صنعتی چینی از شب گذشته وارد این منطقه شده تا در ادامه كارهای لازم برای تحقق این امر را انجام دهد.
وی افزود: شركت فنی و مهندسی CMI در زمینه ساخت آب شیرین كن، نیروگاه خورشیدی، توسعه بنادر و بخش های هوانوردی و صنایع و معادن فعال است.
به گفته وی این شركت از سال 2014 راه اندازی شد و هم اینك 60 شركت خوشنام چینی سهامدار آن هستند.
رئیس هیات مدیره شركت CMI افزود: اعضای این هیات با هدف راه اندازی شهرك صنعتی چینی، مشاركت در طرح توسعه بندر چابهار و بررسی ظرفیت های موجود به این منطقه سفر كردند.
وی سرمایه این شركت را 50 میلیارد دلار ذكر كرد.
معاون اقتصادی و عضو هیات مدیره منطقه آزاد چابهار نیز گفت: آمادگی لازم برای واگذاری زمین به منظور ایجاد شهرك صنعتی چینی با توجه به توان مالی، تخصصی و تجربه كافی این شركت وجود دارد.
عبدالرحیم كردی افزود: منطقه آزاد چابهار همچنین آماده همكاری با این شركت در زمینه فراهم سازی زیرساخت های اولیه گردشگری و صنعتی است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به ارتباطات سیاسی و تجاری ایران و عمان و تمایل توسعه همكاری های دو طرف، بزودی حجم تجارت این دو كشور افزایش پیدا می كند.
ولی الله افخمی اظهار داشت: اقدامات عملی برای توسعه تجارت بین ایران و عمان از طریق مبادله هیات های تجاری، برگزاری نمایشگاه های متقابل در دو كشور و توسعه زیرساخت ها برای روابط اقتصادی ضروری است.
وی گفت: توسعه تجارت با كشورهای خارجی در دستور كار جمهوری اسلامی قرار دارد و به همین دلیل از مسئولان اقتصادی كشور عمان می خواهیم برای توسعه تجارت ارتباطات بانكی ایران- عمان را افزایش و از طریق عمان نیز این مشكل با سایر كشورها مرتفع شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: چابهار یكی از سرزمین های بكر و با اهمیت و استراتژیك و دروازه ورود ایران به آبهای آزاد است.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: آینده منطقه كاملا روشن است به ویژه بعد از موفقیت كشورمان در برجام فضا و محیط كشور برای سرمایه گذاری بیش از گذشته آماده شده است كه بطور قطع با اقبال سرمایه گذاران خارجی و كارآفرینان داخلی رو به رو خواهد شد.
وی با اشاره به توانمندیها و ظرفیت های كلان بندر چابهار ادامه داد: دولت آینده ای بزرگ و روشن برای این منطقه ترسیم كرده و ما نیز باید زمینه را به بزرگی نگاه دولت برای حضوری اثرگذار در این منطقه فراهم كنیم.
وی بیان كرد: توسعه بندر فضا را برای صادرات باز می كند و استان آماده است تا با واگذاری بخشی از كارها به بخش خصوصی راه را برای سرمایه گذاران باز كند تا با استفاده از امكانات و زیر ساختهای آماده به فعالیت بپردازند.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین در دیدار با سركنسول افغانستان در زاهدان گفت: با توجه به قابلیت های فراوان بندر اقیانوسی چابهار، این منطقه آماده تبدیل شدن به قطب تجاری افغانستان است.
علی اوسط هاشمی اظهار داشت: افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن از جمله مزیت های این بندر است كه می تواند زمینه را برای گسترش روابط بیش از پیش كشورهای ایران و افغانستان فراهم كند.
وی با بیان اینكه چابهار باید به قطب تجاری ایران و افغانستان تبدیل شود، افزود: با اجرای برخی اقدامات از جمله راه اندازی خط كشتیرانی، فعال كردن شركت حمل و نقل مشترك و ایجاد بندر مشترك می توان دامنه فعالیت را در این بندر مهم گسترش داد.
دفتر نخست وزیری هند نیز در بیانیه ای اعلام كرده است كه هیات دولت این كشور اعتبار 150 میلیون دلاری برای توسعه بندر راهبردی چابهار تصویب كرده است .
این بیانیه می افزاید: سرمایه گذاری در چابهار فرصت هایی را برای شركت های هندی برای حضور بیشتر ومستحكم كردن جایگاه این كشور در منطقه فراهم می كند.
در این بیانیه اضافه شده است: كابینه هند اعتبار 150 میلیون دلاری به جمهوری اسلامی ایران برای توسعه بندر چابهار را تصویب كرده است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است این كشور در حال مذاكره برای تسهیل و افزایش تجارت و سرمایه گذاری با ایران و دیگر كشورهای منطقه از جمله افغانستان است.
سفیر هندوستان در ایران گفت: استان سیستان و بلوچستان به ویژه بندرچابهار و مرز میلك برای كشور هندوستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یك منطقه مهم ارتباطی محسوب می شود.
سائوو راب كومار اظهار داشت: وجود كنسولگری هندوستان در شهر زاهدان یك فرصت خوب است كه باعث كمك به پیشرفت اهداف مشخص شده دو كشور می شود.
وی هدف از سفر به سیستان و بلوچستان را دیدار با مسئولان و نیز بازدید از مرز میلك در شمال این استان ذكر كرد و اظهار داشت: پس از بازدید اخیر از چابهار قراردادی میان دولت هندوستان و ایران امضا شد.
كومار خاطرنشان كرد: چابهار فرصت های خوبی دارد كه امیدواریم بتوان از ظرفیت های آن برای توسعه منطقه استفاده كرد.
سفیرهندوستان در ایران ادامه داد: به منظور گسترش ارتباطات بین ایران و هندوستان، دولت های این دو كشور به پروژه های ارتباطی توجه ویژه ای دارند.
رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز چندی پیش در باره مزیت های بندر چابهار گفت: بندر چابهار برای ترانزیت كالاهای افغانستان دارای اهمیت فراوانی است.
عبدالله عبدالله افزود: این بندر شاهد صدها میلیون دلار سرمایه گذاری ایران برای توسعه طی دوسال اخیر بود و در آینده نزدیك چابهار صفحه ای نو در ترانزیت منطقه و حتی فراتر از منطقه خواهد گشود.
وی گفت: افغانستان به بندر چابهار به عنوان بدیل بندر كراچی پاكستان نگاه نمی كند و به آن بندر هم نیاز خواهد داشت، اما وابستگی به یك راه برای دولت جمهوری اسلامی افغانستان یك نقطه ضعف خواهد بود و به دلیل محصور بودن این كشور در خشكی، كوتاه ترین و باصرفه ترین مسیر دسترسی ما به آبهای آزاد، بندر چابهار ایران خواهد بود.
رئیس اجرایی دولت افغانستان افزود: افغانستان علاوه بر نگاه به بندر چابهار ایران و كراچی پاكستان برای ترانزیت كالاهای خود، به دنبال برقراری خط آهن بسیار مهم چین – قرقیزستان – تاجیكستان – افغانستان - ایران است.
وی گفت كه بزودی نشست پنج جانبه ای برای تكمیل این خط آهن در یكی از این كشورها برگزار می شود و این مسیر برای كشورهای منطقه و افغانستان دارای اهمیت فوق العاده ای است.
مشاور و رئیس برد اقتصادی وزارت تجارت افغانستان نیز گفت: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی در جهان و نزدیكی با افغانستان بهترین مكان برای فعالیت تجار و سرمایه گذاران این كشور است.
حاج رحم الدین حاجی آغا در بازدید از طرح توسعه بنادر چابهار اظهار داشت: هم اینك حمل كانتینر از بندر كراچی تا قندهار 18 ساعت زمان می برد اما از بندر چابهار 12 ساعت زمان نیاز است.
وی از حمایت ایران به عنوان یك كشور دوست، همسایه و پشتیبان قدردانی كرد و افزود: تجارت از بندر چابهار برای افغانستان نسبت به كراچی مقرون به صرفه تر است.
وی گفت: با توجه به اقدامات و پیشرفت های خوبی كه صورت گرفته و بر اساس تاكیدات رئیس جمهوری افغانستان، باید نهایت استفاده را از بندر چابهار داشته باشیم.
مشاور و رئیس برد اقتصادی وزارت تجارت افغانستان با بیان اینكه تاكید این است كه مسئولان دولتی افغانستان در نشست های مختلف با بازرگانان موقعیت راهبردی و ظرفیت های بندر چابهار را تشریح كنند ،اظهار داشت: با این اقدام سرمایه گذاران آشنایی بیشتری نسبت به این بندر اقیانوسی پیدا می كنند.
حاجی آغا یكی از مهمترین مشكلات سرمایه گذاری نكردن تجار افغانستان در بندر چابهار را اطلاع رسانی ضعیف عنوان كرد و افزود: سازمان بنادر و دریانوردی چابهار با برپایی نمایشگاه، كنفرانس، همایش و برگزاری نشست با تجار و بخش خصوصی كشورهای مختلف زمینه بیشتر شدن همكاری های بین المللی را فراهم كند.
وی بیان كرد: بازاریابی نامناسب باعث شده تجار افغانستان شناخت درستی از مزایای بندر چابهار در عرصه بین المللی نداشته باشند.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تا پایان سال 95 شاهد پهلوگیری كشتی های سوپر پاناماكس در این بندر خواهیم بود.
سیاوش رضوانی گفت: از هر نوع سرمایه گذاری تجار در بندر چابهار استقبال می كنیم.
استان سیستان و بلوچستان افزون بر هزار و 100 كیلومتر مرز زمینی با دو كشور افغانستان و پاكستان و بیش از 310 كیلومتر مرز آبی با اقیانوس ها و آبهای آزاد دارد.
چابهار در 700 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان (مكران) واقع شده و تنها بندر اقیانوسی خارج از تنگه هرمز جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
7316 / 6081/1648