۲۹ اسفند ۱۳۹۴،‏ ۲:۴۴
کد خبر: 82007249
T T
۰ نفر
بازنشستگی رسمی پل 300 ساله محمدحسن خان بابل

ساری-ایرنا- پل افشاری محمدحسن خان بابل شامگاه جمعه و در واپسین ساعات سال 94 با واسپاری بار هدایت ترافیك شهری به پل جدید ، بازنشسته شد تا از این پس به عنوان یك اثر تاریخی از گردشگران داخلی و خارجی دلربایی كند.

این پل 300 ساله حدود نیم قرن پیش با ثبت نامش در فهرست آثار ملی به شماره 1414 به سن بازنشستگی رسیده بود، ولی به علت نبود پل جایگزین مناسب زیر بار ترافیك باقی ماند.
پل محمدحسن خان پس از بهره برداری از پل سومی با همین نام در جوار آن به مقام بازنشستگی رسمی نائل آمد و مردم بابل به همراه مسئولان استانی و شهرستانی از جمله استاندار مازندران برای این دو رخداد، مراسم رسمی تودیع و معارفه برگزار كردند.
این پل را محمدحسن‌ خان قاجار ، جد بزرگ آغامحمدخان قاجار اواخر دوره افشاریه در سال 1146 هجری قمری یعنی 291 سال پیش بر روی رودخانه «بابلرود » و در جای پلی كه پیش از این از دوران غزنوی وجود داشت ، بنا كرد.
تاریخ نویسان هزینه ساخت این پل را كه تا سال 1343 تنها راه ارتباطی بابل به بندپی ، آمل ، تهران و روستاهای جنوب و جنوب غربی شهرستان بود ، 12 هزار تومان ذكر كرده اند.
پل محمدحسن خان با 140 متر طول و شش متر عرض ، دارای شش چشمه یا طاق اصلی و دو چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر است.
این پل به سبك پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده است و از ویژگی های مهم آن استفاده از سفیده تخم‌مرغ و ساروج در ساختش است.
این پل یك بار در زمان پهلوی اول ترمیم شد و در تاریخ 22 اردیبهشت 1356 با شمارهٔ ثبت 1414 به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران ثبت شد.
مسئولان شهر بابل با نورپردازی پل محمد حسن خان ، نصب آلاچیق ، استقرار كالسكه گردشگری و مهیا كردن دیگر زیرساخت ها ، آن را برای بازدید گردشگران نوروزی آماده كرده اند.
دوستداران فرهنگ و تاریخ بابل هم بازنشستگی این پل را به عنوان «روز تولد پل محمدحسن خان» نام گذاری كردند و به همین مناسبت هم جمعه شب كیك تولدش را بریدند.
استاندار مازندران در مراسم بازنشستگی پل محمدحسن خان و افتتاح پل سومی با همین نام گفت: وجود پل محمد حسن خان در بابل ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر است.
ربیع فلاح افزود: با وجود محدودیت های مالی ، استانداری مازندران به زحمت توانست تعهدات خود را در خصوص پل سوم انجام دهد و هم اكنون اداره كل میراث فرهنگی موظف است به تعهداتش در این طرح پایبند باشد.
شهردار بابل نیز در این مراسم گفت: شهروندان بابلی خاطرات زیادی از پل تاریخی محمدحسن خان دارند و با جلوگیری از تردد خودرو از روی آن دیگر دغدغه بسیاری از نخبگان و علاقه مندان به میراث فرهنگی برطرف شده است.
حسین بیژنی افزود: با افتتاح پل سوم محمدحسن خان ، 70 درصد از بار ترافیكی حومه كاسته شده است و 30 درصد باقی مانده با تملك زمین های اطراف این پل رفع خواهد شد.
وی تملك زمین اطراف را نیازمند 150 میلیارد ریال اعتبار دانست و خواستار حمایت های استانی و كشوری برای تامین آن شد.
شهردار بابل گفت: برای ما یك افتخار است كه در روزهای گذشته بسیاری از شهروندان بابلی برای آماده سازی پل محمدحسن خان برای پذیرایی از مسافران نوروزی بدون دریافت هیچ دستمزدی كار كردند و حتی خیلی از كارهای سختی را كه برای مردان هم طاقت فرساست، زنان انجام دادند.
وی افزود: از میراث فرهنگی بیش از اینها انتظار كمك داریم تا این اثر تاریخی را مرمت كنیم و كمك اولشان هم صدور مجوز برای مرمت و همكاری در این زمینه است.
رئیس شورای اسلامی شهر بابل هم بار ترافیكی روزانه پل تاریخی محمدحسن خان را معادل رفت و آمد 300 هزار نفر برآورد كرد.
پل سوم محمد حسن خان كه كه مورد بهره برداری قرار گرفت تا پل اصلی از زیر بار ترافیك خارج شود ، 40 میلیارد ریال هزینه داشت.
كار ساخت این پل هم فروردین سال 93 آغاز شده بود.
شبس*7328/1654*163