۲۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۹:۰۴
کد خبر: 81999154
T T
۰ نفر
آغاز طرح مدیریت و ساماندهی سفر نوروزی 25 اسفند در سراسركشور

ایرنا - تهران - فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: طرح مدیریت و ساماندهی سفرهای نوروزی از 25 اسفند 94 آغاز و تا 20 فروردین 95 ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سردار تقی مهری در تشریح جزئیات طرح ساماندهی سفرهای نوروزی پلیس راهور اظهار كرد: راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران سال 95 را با اجرای طرح ساماندهی سفرهای نوروزی آغاز می‌كند كه نخستین گام در این مسیر، رزمایش مدیریت سفرهای نوروزی در روز 25 اسفند 94 است.
وی افزود: در این رزمایش همه دستگاه‌های خدماتی و امدادی با پلیس همكاری می‌كنند. گام بعدی نیز اجرای طرح ساماندهی سفرمای نوروزی از همان روز تا 20 فروردین 95 خواهد بود.
فرمانده پلیس راهور ناجا با بیان اینكه این رزمایش در روز 25 اسفند ماه جاری در همه استان‌ها عملیاتی خواهد شد، گفت: در تهران در ضلع جنوبی حرم مطهر امام خمینی (ره) رزمایش مدیریت و ساماندهی سفرهای نوروزی اجرا می‌شود.
وی یكی از اقدامات خوب پلیس را هماهنگی این نهاد با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در آشكارسازی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها عنوان و تصریح كرد: این كار از قبل از عید شروع شده و همچنان ادامه دارد و از دیگر اقداماتی كه برای ارتقای سطح ایمنی سفرهای نوروزی از سوی راهور در دست پیگیری است، برپا كردن چادرهای استراحت مسافران در نقاط قابل استفاده در برخی جاده‌ها به خصوص مسیرهای كویری است.
این مقام ارشد ناجا از دیگر اقدامات انجام شده از سوی دو دستگاه پلیس راهور و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را ارائه خدمات مسافرتی به مسافران در محل اسكان آنها عنوان كرد و یادآورشد: البته سعی شده این خدمات در اماكنی ارائه شود كه ترافیك ایجاد نمی‌كند؛ این نقاط از سوی پلیس تعیین شده‌اند كه معمولا در داخل شهرها و بعضا در جاده‌هاست.
پلیس راهور ناجا با اشاره به نقش مهم همیاران پلیس در ارتقای ضریب ایمنی مسافران نوروزی تأكید كرد: همیاران پلیس در آماده‌باش صددرصد به سر می‌برند؛ ارائه آموزش‌های ایمنی رانندگی به دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تحت عنوان (به ترتیب مقاطع تحصیلی) همیاران پلیس، پلیس‌یاران نوجوان و پلیس‌یاران جوان كمك شایانی به افزایش ایمنی سفرهای نوروزی به خصوص جاانداختن فرهنگ صحیح رانندگی خواهد داشت.

**كنترل نوروزی جاده‌های روستایی در دست دهیاران
فرمانده راهور با اشاره به همكاری دهیاران دهیاری‌های واقع در مسیرهای روستایی پرتردد با پلیس راه راهنمایی و رانندگی ناجا در طول اجرای طرح سفرهای نوروزی، بیان كرد: وزارت كشور و وزارت راه و شهرسازی تجهیزاتی برای دهیاران تهیه كرده‌اند تا بتوانند در جاده‌های روستایی كه معمولا پلیس كمتر حضور دارند، نقش كنترلی ایفا كنند.
**صدور بیمه شخص ثالث در طول تعطیلات
وی وجود بازرسان نامحسوس در طول اجرای طرح ساماندهی و مدیریت سفرهای نوروزی را یادآور شد و افزود: این بازرسان در كنترل رانندگان پرخطر مؤثرند و اعمال قانون می‌كنند و با شركت‌های بیمه‌گر نیز هماهنگ شده تا در ایام نوروز به رانندگانی كه نیاز به صدور یا تمدید بیمه‌نامه‌های خود دارند، خدمات كامل ارائه شود.
سردار مهری هماهنگی پلیس راهور با دیگر دستگاه‌های امدادرسان از قبیل اورژانس، هلال احمر و اورژانس هوایی را خوب ارزیابی كرد و اظهار كرد: در زمینه حوادث طبیعی مؤثر در بروز سوانح رانندگی نیز امسال تمهیدات ویژه‌ای تدارك دیده‌ایم تا مردم در راه نمانند.
وی افزود: سال گذشته 18 حادثه طبیعی منجر به سانحه جاده‌ای (در هر روز یك حادثه) را شاهد بودیم كه عمدتا انسداد جاده در اثر رانش زمین،‌ طغیان رودخانه و دیگر حوادث طبیعی را شامل می‌شد.
این مسئول به اتمام طرح مسافرت‌های زمستانی در 23 اسفند اشاره كرد و ادامه داد: اگر شرایط ناپایدار جوی را در روزهای منتهی به پایان امسال شاهد باشیم، ‌طرح سفرهای زمستانی ادامه خواهد داشت و همزمان با طرح سفرهای نوروزی اجرا خواهد شد. همچنین با صداوسیما برای اطلاع‌رسانی در شبكه‌های یك، دو، سه، پنج، خبر و شما و اجرای برنامه‌های ویژه‌ای در شبكه‌های رادیویی تفاهم نامه‌هایی به امضا رسانده‌است.
** كاهش سوانح جاده‌ای با احیای كمیسیون ایمنی راه‌ها در دوره وزارت آخوندی
فرمانده پلیس راهور ناجا در ادامه با اشاره به هماهنگی‌های بسیار خوب میان دستگاه‌های متولی سفر پس از احیای كمیسیون ایمنی راه‌ها در دوره وزارت آقای آخوندی با هدف افزایش ضریب ایمنی سفرهای جاده‌ای خاطرنشان كرد: سامانه‌های اطلاع‌رسانی طراحی شده در وزارت راه و شهرسازی در دو سال اخیر، نصب دوربین‌های جاده‌ای و اقدامات دیگری از این دست در دو سه سال اخیر كمك بزرگی به كاهش سوانح رانندگی كرده است.
اجتمام/1193 / 1200
۰ نفر