۴ اسفند ۱۳۹۴،‏ ۱۱:۲۲
کد خبر: 81975505
۰ نفر
بازي هاي رايانه اي سلامت رواني كودكان را تهديد مي كند

سنندج- ايرنا- امروز بازي هاي رايانه اي مهمترين مشغله كودكان و نوجوانان شده است و كودكان روزانه ساعت هاي طولاني از وقت خود را صرف بازي و سرگرمي هاي رايانه اي مي كنند.

به گزارش ايرنا نفوذ شبكه هاي اجتماعي و رواج فيلم ها، تصاوير و بازي هاي رايانه اي با وجود امتيازات مثبت، امنيت اجتماعي و اخلاقي كودكان و نوجوانان را تهديد مي كند.
از آنجا كه بازي هاي رايانه اي تهديد جدي براي سلامت رواني كودكان و نوجوانان محسوب مي شود در همين راستا ضرورت دارد خانواده ها با مخاطرات و آثار سوء رفتاري و تربيتي بازي هاي رايانه اي آگاه شوند.
متخصص روانشناسي كودك و نوجوان روز سه شنبه در گفت و گو با ايرنا اعتياد كودكان به بازي هاي رايانه اي را يكي از مشكلات امروز كودكان و نوجوانان دانست.
فايق يوسفي با اشاره به اينكه امروز بيش از 70 درصد كودكان به بازي هاي رايانه اي سرگرم هستند گفت: كودكاني كه مدت زمان طولاني پشت كامپيوتر مي نشينند‏‏ از فعاليت هاي مورد نياز سلامتي از قبيل ورزش دور مي شوند در نتيجه خطر چاقي در آنها افزايش مي يابد.
وي به مشكلات فيزيكي، اجتماعي و رواني رايانه اشاره كرد و گفت: به اعتقاد پزشكان كودكاني كه مدت طولاني از كامپيوتر استفاده مي كنند در معرض خطر نزديك بيني قرار مي گيرند.
وي قرمزي چشم، مالش مكرر چشم ها، سردرد، پوزيشن هاي غير معمول، تاري ديد و خستگي چشم، مشكلات نواحي مچ، گردن و پشت را از مشكلات جسمي استفاده طولاني مدت از رايانه بيان كرد.
وي افزود: كودكاني كه مدت طولاني پشت كامپيوتر مي نشينند‏‏ و سرگرم بازي هاي رايانه اي هستند رفتارهاي خشونت آميز و خشن را در فضاي مجازي تجربه مي كنند.
يوسفي يادآورشد: استفاده از اينترنت منجر به بروز مشكلات روانپزشكي و كاهش سلامت رواني مي شود.
وي با اشاره به تحقيقات سال گذشته در يكي از دبيرستان هاي سنندج گفت: اين تحقيقات نشان داد كه 28 درصد دانش آموزان به اينترنت و بازي هاي رايانه اي اعتياد دارند.
متخصص روانشناسي كودك و نوجوان افزود: بازي هاي رايانه اي رشد مهارت هاي اجتماعي كودك را به تاخير مي اندازد.
يوسفي افزود: نوجواناني كه به اينترنت معتاد هستند سطح بالاتري از افسردگي و سطح پايين تري از اضطراب را دارند.
وي يادآورشد: تحقيقات در زمينه آسيب هاي بازي هاي رايانه اي بر كودكان بيانگر آن است كه اين بازي ها سبب صدمات طولاني مدت مغز مي شود.
به گفته وي بازي هاي رايانه اي فقط قسمت هايي از مغز را كه به بينايي و حركت اختصاص دارد تحريك مي كند و به تكامل ديگر نواحي مغز كمك نمي كند.
وي اظهاركرد: كودكاني كه ساعت هاي زيادي را به بازي اختصاص مي دهند لب فرونتالشان تكامل پيدا نمي كند.
وي با اشاره به اينكه لب فرونتال نقش بسزايي در تكامل حافظه، احساس و يادگيري دارد گفت: افرادي كه لب فرونتال آنها تكامل پيدا نكرده بيشتر مستعد اعمال خشونت آميز هستند و كمتر توانايي كنترل رفتارهاي شان را دارند.
يوسفي وابستگي به اينترنت را يك نوع اختلال روانشناختي- اجتماعي دانست و اختلالات عاطفي و از هم گسيختگي روابط اجتماعي از مشخصه هاي آن برشمرد.
وي كاهش فعاليت هاي اجتماعي، شغلي، تفريحي و تحصيلي را از علايم وابستگي به اينترنت دانست و گفت: علايم سندرم ترك مانند لرزش، اضطراب، افكار تكراري راجع به اينترنت، حركات ارادي و غير ارادي انگشتان، اجبار به استفاده از اينترنت جهت كاهش يا جلوگيري از علايم ترك از ديگر علايم وابستگي به اينترنت است.
وي با اشاره به اينكه استفاده از اينترنت در روابط اجتماعي فرد نيز اختلال ايجاد مي كند گفت: بازي هاي رايانه اي بر ارتباط شخصي و تعاملات اجتماعي اثرات منفي دارند.
متخصص روانشناسي كودك و نوجوان گفت: زماني كه كودك به اينترنت معتاد شد، انگيزه تعامل و ارتباط با ديگران در وي كاهش مي يابد.
يوسفي با اشاره به جنبه هاي مثبت آموزشي اينترنت افزود: استفاده از اينترنت منجر به بروز مشكلات روانپزشكي، ايجاد احساس بدبختي، تنهايي و به طور كلي كاهش سلامت رواني مي شود.
وي يادآورشد: نتايج برخي از پژوهش ها نشان داده است كه اعتياد به اينترنت منجر به آسيب و صدمات رواني افسردگي، اضطراب و تنهايي مي شود.
اين روان شناس اظهاركرد: افرادي كه ساعت طولاني از اينترنت بيشتر استفاده مي كنند دوستي ها را كمتر حفظ كرده، زمان كمتري با خانواده صحبت مي كنند، استرس هاي بيشتري را تجربه كرده اند و احساس تنهايي و افسردگي مي كنند.
يوسفي افزود: اعتياد به اينترنت علاوه بر صرف وقت و هزينه هاي اقتصادي سبب كاهش تعهد اجتماعي، علمي و در نتيجه اختلال عملكرد فرد مي شود.
وي ادامه داد: استفاده بيش از حد از كامپيوتر و بازي هاي ويديويي شيوه زندگي بي تحرك را بر فرد تحميل مي كند سبب چاقي، رفتارهاي خشونت آميز و ساير مشكلات در نوجوانان و كودكان مي شود.
وي تاكيدكرد: در همين راستا به منظور توسعه برنامه هاي پيشگيري از اعتياد به اينترنت در نوجوانان بايد به ابعاد رواني از قبيل افسردگي و اضطراب توجه كرد.
وي با اشاره به مطالعات انجام شده در زمينه عوارض سوء اينترنت گفت: مطالعات بيانگر آنست كه ميان اختلال افسردگي و اعتياد به اينترنت ارتباط معناداري وجود دارد.
متخصص روانشناسي كودك و نوجوان يادآورشد: با افزايش روزافزون اينترنت در جامعه و ارتباط آن با اختلالات روانپزشكي مانند افسردگي و اضطراب، خانواده ها بايد از اين آسيب ها آگاه باشند.
به گفته وي؛ بي توجهي به اين مقوله مهم فرهنگي موجب به هم ريختن بنيان هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه و بروز مشكلات جدي در نهاد خانواده مي شود.
وي آموزش والدين و دانش آموزان جهت استفاده صحيح از اينترنت را ضروري دانست.
وي همچنين كنترل و نظارت والدين بر فعاليت هاي كودكان را ضروري دانست و بر راهنمايي و آموزش كودكان در زمينه نحوه صحيح استفاده از كامپيوتر و خطراتي كه فضاي مجازي اينترنت آنها را تهديد مي كند تاكيد كرد.
يوسفي محدود كردن زمان استفاده كودكان از كامپيوتر، بررسي نامه هاي الكترونيكي كودكان و حذف پيام هاي نامناسب، استفاده از نرم افزارهاي فيلتر كننده براي جلوگيري از مشاهده محتويات نامناسب را از راهكارهاي نظارت بر رفتارهاي كودكان بيان كرد.
وي ارزيابي روانپزشكي كودكان و نوجوانان وابسته به بازي هاي رايانه اي و در صورت نياز درمان اختلالات روان پزشكي آنها از طريق روان درماني و در صورت نياز درمان هاي دارويي را ضروري عنوان كرد.
7352/1904