شب و روزهایی با طعم انتخابات؛ تبلیغ از دنیای مجازی تا كوچه و خیابان

آبادان - ایرنا- با گذشت چهار روز از تبلیغات رسمی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی و نزدیك شدن به زمان برگزاری انتخابات، نامزدها و هواداران آنها در مناطق مختلف كشور به ویژه استان خوزستان برای جلب آرای مردم، تبلیغات خود را از دنیای مجازی و تلگرام تا كوچه و خیابان گسترانده اند.

اگرچه در فصل زمستان قرار داریم ولی سرمای هوا و روزهای سرد زمستان، از تب و تاب انتخاباتی در بین كاندیداهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و مردم نكاسته است و با آغاز رسمی تبلیغات كاندیدا ها از پنجشنبه هفته گذشته، فضای شهری و كوچه و خیابان رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته است.
استان خوزستان و شهرستان های جنوب خوزستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و در كوچه و خیابان های شهرستان های استان، بنرها و پوسترهای تبلیغاتی كاندیدا های انتخابات مجلس شورای اسلامی دیده می شود و هر طرف كه نگاه كنید، رنگ و بوی انتخاب را می بینید.
تا پیش از تبلیغات رسمی نامزدها، تبلیغات كاندیداها در فضای مجازی دنبال می شد و داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی با بهره گیری از این فضا به معرفی خود و برنامه های خود پرداختند، اما این روزها این تبلیغات هم در فضای مجازی و هم در كوچه و خیابان های شهر، علنی شده و كاندیداها با برگزاری برنامه های تبلیغاتی سعی در جذب آرای شهروندان به نفع خود را دارند.
اعلام برنامه های روزانه در دنیای مجازی و شبكه های اجتماعی، نشست های دانشجویی، دیدار با متنفذین و موثرین منطقه ای، حضور فعال و گسترده در مسجد سطح شهر و سخنرانی در مساجد پرجمعیت منطقه ، اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا در مساجد ها از دیگر شیوه های تبلیغاتی است.
*** نشست ها و گعده های محفلی و خانوادگی
شاخص ترین فعالیت تبلیغی نامزدهای انتخاباتی در برخی مناطق، دیدارهای خانگی و نشست های خودمانی همراه با پذیرایی است به گونه ای كه این تبلیغات در برخی موارد، جایگزین تبلیغات شهری و میدانی شده است.
سخنرانی در جمع نمازگزاران مساجد و جمع های خانگی و شب نشینی های خانوادگی و طایفه ای نیز از رویكردهای تبلیغی نامزدهای انتخاباتی است.
شركت در مراسم عمومی و مردمی نظیر مجالس ترحیم و روضه های ایام فاطمیه و حضور بر سر خاك اموات و شهدا و نماز جمعه در پنجشنبه و جمعه گذشته نیز از مواردی است كه در بخش تبلیغی نامزدها مشاهده می شود .
نامزدها در مجموع سعی می كنند با رصد اماكن تجمع مردم، با جمعی از طرفداران خود به این محل ها رفته و مباحثه های دو یا چند نفره را به صورت سرپایی با مردم شكل دهند.
شهرگردی و تبلیغ چهره به چهره در بین بازاریان، مسافران ایستگاه های تاكسی و اتوبوس با همراهی هواداران نوع دیگر تبلیغ نامزدها است.
حضور نامزدها همراه با تعدادی از طرفداران در روستاها و دیدارهای مردمی، دیدار با بزرگان و شركت در نماز جمعه اهل سنت یا شیعیان و انتشار اطلاعاتی از سابقه فعالیت های اجرایی خود در رسانه های مكتوب نیز بخشی از تبلیغات نامزدها گزارش شده است.
*** نشست های سیاسی احزاب و گروه های سیاسی
احزاب و تشكل های سیاسی نیز در این روزها بر فعالیت های خود افزوده اند، برگزاری نشست های سیاسی در دانشگاه ها و محافل خبری از شیوه هایی است كه احزاب و گروه های سیاسی از این شیوه استفاده كرده و در آن فعالیت می كنند.
برگزاری مناظره های دانشجویی، نشست های مناظره داوطلبان با یكدیگر، برگزاری نشست های دانشجویی با موضوع انتخابات و دعوت از شخصیت های كشوری برای سخنرانی در مراكز علمی و دانشگاهی نیز از شیوه هایی است كه برای معرفی كاندیداها از ان بهره گرفته می شود.
*** بهره گیری از فضای مجازی با ابتكار و شیوه های جدید
با رسمی شدن تبلیغات كاندیدا ها و آمدن تبلیغات آن به دنیای واقعی و كوچه و خیابان های شهر، تبلیغات در دنیای مجازی و كانال های حمایتی نیز رونق بیشتری گرفته و تنور انتخابات در این فضا نیز گرم گرم شده است.
فضای مجازی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان از تاثیر و اقبال بیشتری در میان شهروندان، كاربران، داوطلبان و هواداران آنها برخوردار است.
دامنه تبلیغات اینترنتی و شبكه های مجازی و پیامكی در سراسر كشور گسترده است، تبلیغاتی كه به صورت لحظه ای بر حجم آن افزوده می شود و گروه های متعدد اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و اشخاص مختلف، مردم به ویژه نسل جوان را مورد خطاب قرار داده اند.
شبكه های اجتماعی و فضای مجازی این روزها جایگاه پررونق تبلیغات شده است و انواع گروه ها و كانال ها با القاب و محتوای تبلیغی به شیوه های گوناگون در خدمت نامزدهاست.
یكی از شیوه های تبلیغی مدرن با بهره گیری از فضای مجازی، اتاق های پرسش و پاسخ است كه به عنوان فضایی برای تضارب آراء اعضا با نامزدها طراحی شده و هر شب با آمدن یكی از نامزدها، گفتمان در حوزه نقد تفكر و دیدگاه ها، برنامه ها و مطالبات انجام می شود.
یكی از روش های مدرن دیگر در شیوه های تبلیغی بستر مجازی، نظرسنجی های اینترنتی و اعلام نتایج آن است كه بیشتر در شبكه اجتماعی تلگرام انجام می شود.
برخی نامزدها مطرح كرده اندكه شیوه های قدیمی تبلیغ امروز كارساز نیست و نامزدها باید با ایجاد توفان فكری، تصمیم سازی گروهی، تكنیك اس آی ال و دوئل تبلیغی، اعتماد سازی، كشش و ارسال پیام، و داد و ستد رفتاری و اخلاقی را چاشنی پوستر چسبانی كنند تا بلیت شان اقبالی داشته باشد.
**** دستورالعمل های فعالیت انتخاباتی در فضای مجازی
بر اساس مواد 6، 7 و 8 دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی، تولید محتوا از سوی شخص نامزد در رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و همچنین بازنشر مطالب درج شده در رسانه‌های مذكور توسط نامزدهای انتخابات و هر شخص دیگر در تارنمای رسمی نامزد ممنوع است.
بر این اساس، نامزدهای نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.
همچنین بر اساس ماده ۸ این دستورالعمل، هرگونه توهین، تهمت، افترا و انتشار اسرار مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه‌ای توسط نامزدهای انتخاباتی درفضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفین طبق قوانین و مقررات برخورد می شود.
**** خیابان های شهر در تسخیر پوستر ها و بنرهای تبلیغاتی
دیگر كمتر نقطه ای در شهرها به ویژه نقاط پر تردد وجود دارد كه چهره تبلیغاتی و انتخاباتی به خود نگرفته باشد.
با تردد در خیابان های مختلف، تعدد بنرها و پوسترهای تبلیغاتی را شاهدیم به طوری كه شیشه های بسیاری از مغازه ها، داربست ها و بیشتر خودروها نیز در تسخیر بنرها و پوسترهای تبلیغاتی درآمده است.
در این میان، ایستگاه های اتوبوس، تیرهای چراغ برق، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و حتی داخل منازل شهروندان نیز از تبلیغات كاغذی و پوسترهای داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در امان نماینده است.
برخی حامیان و هواداران داوطلبان نمایندگی مجلس نیز با نصب پوسترهای كاندیداها بر اتومبیل های خود در مناطق مختلف شهر گشت زنی و تبلیغات می كنند.
البته با نزدیك شدن به زمان انتخابات، حجم تبلیغات نیز گسترده تر شده و مشاركت بیشتر طرفداران نامزدها نیز گسترش یافته است.
*** توصیه به نامزدها و هواداران آنها برای تمیز نگه داشتن خیابان های شهر
شهردار آبادان نیز در گفت و گو با رسانه ها با بیان نصب دیوارهای پیش ساخته برای تبلیغات كاندیداهای مجلس خبرگان و شورای اسلامی، گفت:در انتخابات قبلی ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر، دیوارهای پیش ساخته‌ای برای انجام تبلیغات از سوی ستادهای انتخاباتی در نقاط مختلف شهری در نظر گرفته شد كه با این كار تا حد زیادی از مخدوش شدن چهره شهر جلوگیری شد.
محمودرضا شیرازی با اشاره به انتخابات پیش رو افزود:با توجه به اینكه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری در اسفندماه جاری و در آستانه سال نو انجام می‌شود، تلاش شده است تا با اجرای مجدد طرح یاد شده از بد منظره شدن سیمای شهری جلوگیری شود.
شیرازی از ستادهای تبلیغاتی كاندیدا‌ها خواست تا در این خصوص با شهرداری همكاری كنند.
از: سیدبهادر حسینی
6125