۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۵۲
کد خبر: 81965144
T T
۰ نفر

همايش تخصصي صنعت مرغ استان سمنان برگزار مي شود

۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۵۲
کد خبر: 81965144
همايش تخصصي صنعت مرغ استان سمنان برگزار مي شود

سمنان - ايرنا - رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان از برنامه ريزي براي برگزاري اولين همايش تخصصي صنعت مرغ اين استان در روزهاي 12 و 13 اسفند 94 خبر داد.

سيدحسن ميرعماد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : اين همايش با شعار مديريت دانش محور و توليد اقتصادي، با هدف معرفي ظرفيت ها، توانمندي ها، شناسايي چالش ها و ارائه راه كارها و چشم انداز براي صنعت مرغ استان سمنان پيش بيني شده است.
وي يادآور شد : در اولين همايش تخصصي صنعت مرغ استان سمنان مباحثي مانند عرضه و تقاضا، تشويق توليدكندگان از جمله به تكميل چرخه توليد، تاكيد بر كاهش هزينه ها و رقابتي كردن توليد، تاكيد بر توليد محصول سالم با رويكرد صادرات در اين همايش هدفگذاري شده است.
وي اظهار داشت : فرآوري گوشت مرغ و غذاي آماده، لزوم تكميل زنجيره توليد، مشكلات حوزه سرمايه گذاري، مشكلات صادرات مرغ، لزوم تغيير ذائقه مصرف كنندگان به مرغ در وزن استاندارد، چالش هاي نوسازي تجهيزات صنعت مرغ، مشكلات انحراف از سهميه در استان هاي همجوار در اين همايش مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
رئيس سازمان جهادكشاورزي استان سمنان از برگزاري اين همايش با همكاري سازمان بسيج مهندسي كشاورزي، جهاد كشاورزي و دامپزشكي، اتحاديه مرغداران و بخش هاي مرتبط خبر داد و افزود: در روز 12 اسفند 94 دو كارگاه آموزشي با موضوع فرآوري و صادرات و فناوري و توليد براي توليدكنندگان در نظر گرفته شده است و همايش با حضور مسئولان كشوري در 13 اسفند برگزار مي شود.
ميرعماد با اشاره به اهميت سلامت صنعت غذايي در جوامع امروز، تصريح كرد: سلامت توليدات مرغ و تخم مرغ كه امروزه به عنوان منبع مهمي از تغذيه مواد پروتئيني، در دنيا روز به افزايش است.
وي با اشاره به ضريب تبديلي مطلوب طيور در بين ديگر منابع گوشت در دنيا تصريح كرد: مرغ به ازاي هر دو كيلوگرم مواد غذايي يك كيلوگرم توليد گوشت دارد در حاليكه در پرورش گاو، به ازاي هر 10 كيلوگرم علوفه، يك كيلوگرم گوشت به دست مي آيد.
وي ادامه داد : سرعت رشد مرغ به ميزان 2.5 كيلوگرم در 40 روز، درصد بالاي لاشه مرغ به ميزان 70 تا 75 درصد، سهولت تغذيه گوشت مرغ براي انسان، برگشت سرمايه سريع در صنعت مرغ در كمتر از دو ماه، پائين بودن ميزان بيماري هاي مشترك بين طيور و انسان از ويژگي هاي بارز صنعت مرغ نسبت به ديگر صنايع غذايي است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان با اشاره به اينكه صنعت مرغ پس از صنعت خودروسازي دومين صنعت اشتغالزا در دنياست افزود: تكميل نبودن زنجيره توليد در سمنان رضاتبخش نبوده و به صنعت مرغ در استان كمك نمي كند.
وي ميزان توليد گوشت مرغ در استان سمنان را سالانه حدود 60 هزار تن عنوان كرد و افزود : 401 واحد توليد مرغ گوشتي در سال 25 ميليون و 600 هزار قطعه جوجه‌ريزي انجام مي دهند كه در سال به توليد 46 ميليون و 600 تن گوشت مرغ منجر مي شود.
وي تاكيد كرد : اين ظرفيت در استان سمنان تا 35 درصد قابليت افزايش دارد و در صورت تكميل شدن زنجيره توليد اين ميزان تا 25 درصد قابل افزايش است.
وي با اشاره به توليد سالانه 10 هزار تن در سال توليد تخم مرغ در استان سمنان، تصريح كرد: 35 واحد مرغ تخمگذار در هر دوره يك ميليون و 772 هزار قطعه مرغ جوجه ريزي دارند.
ميرعماد با اشاره به برنامه استان سمنان براي صادرات مرغ افزود : بررسي مشكلات صادرات براي ارائه به توليدكنندگان يكي از اهداف اولين همايش تخصصي صنعت مرغ استان سمنان است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر متوسط وزن مرغ توليدي در استان سمنان 2.5 كيلوگرم است، بزرگتر بودن مرغ توليدي از استاندارد را مشكل اصلي صادرات مرغ استان سمنان برشمرد و ادامه داد: وزن استاندارد مرغ براي صادرات بين يك كيلو و 200 تا 800 گرم است و در اين زمينه نياز به فرهنگسازي داريم.
يك واحد مرغ اجداد گوشتي در استان سمنان با ظرفيت 13 هزار قطعه جوجه ريزي در هر دوره، پنج واحد بوقلمون با ظرفيت 16 هزار و 200 قطعه جوجه ريزي، پنج واحد پرورش پولت تخمگذار با ظرفيت 239 هزار قعطه جوجه ريزي، يك واحد بلدرچين با ظرفيت 49 هزار قطعه، يك واحد كبك با ظرفيت سه هزار و 900 قطعه و سه كارخانه جوجه‌كشي در استان سمنان فعاليت دارند.
هفت واحد شترمرغ مولد با ظرفيت هزار و 390 قطعه و سه واحد شترمرغ پرواري با ظرفيت هزار و 250 قطعه در هر دوره در استان سمنان وجود دارد.
6103/6026